1
Vraag
2
Reacties
Collis

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat gebeurd er met mijn public IPv4 adres als ik Bridge modus aan zet?

Beste allen, 

 

Ik heb al jaar en dag een pfSense router staan achter DMZ modus achter mijn router-mode ziggo connectbox. 

 

Ik heb de WiFi al jaren niet meer nodig en wil eigenlijk naar bridge modus. Ik heb echter een servertje staan, waarvan ik wel wil dat de boel van internet bereikbaar blijft. Twee vragen:

 

  • Wat gebeurd er met mijn publieke IPv4 adres als ik de connectbox overzet naar bridge modus?
  • Is het voldoende om de WAN interface van mijn router op DHCP te zetten?

Alvast dank voor de feedback. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Bij overgang van router naar bridge mode ontvang je een nieuw IPv4-adres en (alleen in voormalig Ziggo-gebied) een IPv6-prefix. Je bent niet verplicht om van IPv6 gebruik te maken.

 

De WAN-interface van de eigen router moet inderdaad zo worden ingesteld dat via DHCP een adres wordt opgehaald.

 

Gezien de eigen router al in de DMZ (1:1 NAT) is opgenomen van de modemrouter, hoef je niets te veranderen aan de firewall- en port forwarding-regels voor de server op de eigen router. Als je de server via een domeinnaam benadert, dan moet(en) uiteraard wel het A-record (en eventueel AAAA-record) worden bijgewerkt in DNS.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

In voormalig UPC-gebied is IPv6 inderdaad nog niet beschikbaar in bridge mode, Full Dual-Stack wordt in de loop van 2022 verwacht.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Bij overgang van router naar bridge mode ontvang je een nieuw IPv4-adres en (alleen in voormalig Ziggo-gebied) een IPv6-prefix. Je bent niet verplicht om van IPv6 gebruik te maken.

 

De WAN-interface van de eigen router moet inderdaad zo worden ingesteld dat via DHCP een adres wordt opgehaald.

 

Gezien de eigen router al in de DMZ (1:1 NAT) is opgenomen van de modemrouter, hoef je niets te veranderen aan de firewall- en port forwarding-regels voor de server op de eigen router. Als je de server via een domeinnaam benadert, dan moet(en) uiteraard wel het A-record (en eventueel AAAA-record) worden bijgewerkt in DNS.

Collis
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Thanks Tobias, 

 

Ik zit alleen in voormalig UPC gebied (Weesp). Daar is nog geen IPv6 dual stack beschikbaar toch?

 

Anyway: Effectief dus wel een nieuw public IP (even triplechecken dat mijn DNS wel meegaat 😉  ).

Collis
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zou overigens dolgelukkig worden van een full dual stack, maar da's een ander verhaal

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

In voormalig UPC-gebied is IPv6 inderdaad nog niet beschikbaar in bridge mode, Full Dual-Stack wordt in de loop van 2022 verwacht.

Collis
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mooi om te horen. Ik markeer hem gereed. Fijne dagen!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Prima, jij ook alvast een fijne jaarwisseling gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic