Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Wat betekent: CM-STATUS message sent

De laatste weken is er van alles geknutseld en vervangen door Ziggo en mijzelf om een probleem met het internet op te lossen, wat grappig genoeg ontstaan is op de dag dat FM van kabel werd gehaald in mijn wijk. Verder geen idee of dat iets met elkaar te maken kan hebben, maar eigenaardig vond ik dat wel. In die periode heb ik vaker de connectie status van de modem nagekeken en ben me gaan afvragen wat sommige zaken betekenen. Ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt, maar kan maar niet vinden (of begrijpen) wat de volgende meldingen in het log betekenen:

 

2022-07-28 15:11:28 notice CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:26:2a;CMTS-MAC=00:01:5c:a4:82:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-07-28 15:10:55 notice CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:26:2a;CMTS-MAC=00:01:5c:a4:82:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Het komt ongeveer een keer per dag voor, soms ook een dag niet. Er lijkt altijd een paar seconde tussen te zitten tot ongeveer 2 minuten. De code 16 en 24 volgen elkaar ook steeds op. 

 

Als ik het google komt ik bij websites uit van oa Comcast, wat denk een provider in de USA is. Hoewel ik het een en het ander kan vinden erover, is er geen eenduidend antwoord te vinden.

 

Is hier iemand die weet wat het betekent? De vraag komt voort uit pure interesse. Ik ondervind geen problemen met de verbinding (meer).

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Event type codes 16 en 24 geven resp. OFDM FEC lock loss en recovery aan. Zolang de profile ID 3 blijft (4096-QAM), zou dit geen impact moeten hebben op de internetverbinding, zeker niet wanneer dit event slechts een keer per dag of twee dagen voorkomt.

Bekijk in context

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

profile id 3 geeft in dit geval de hoogst mogelijke modulatie profiel aan die in gebruik is dit moet profile id 3 blijven cq 4096-qam

Bekijk in context

26 Reacties 26
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Event type codes 16 en 24 geven resp. OFDM FEC lock loss en recovery aan. Zolang de profile ID 3 blijft (4096-QAM), zou dit geen impact moeten hebben op de internetverbinding, zeker niet wanneer dit event slechts een keer per dag of twee dagen voorkomt.

Nookes
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Dank voor je antwoord!

 

Het klopt dat er geen onderbreking van de internetverbinding is. Is dat profile ID een soort van escalatie level van de lock loss & recovery, waarvan ik dan als ik het goed begrijp is event 16 de loss en event 24 de recovery?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

profile id 3 geeft in dit geval de hoogst mogelijke modulatie profiel aan die in gebruik is dit moet profile id 3 blijven cq 4096-qam

Nookes
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Dank voor jullie reacties, ik kan maar geen documentatie hierover vinden, maar zou me er graag in verdiepen, misschien tips of een site waar dit wellicht te vinden is?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan je goed engels dit is een heel uitgebreid document

https://archive.nanog.org/meetings/nanog46/presentations/Sunday/Byju_Intro_DOCSIS_N46.pdf

 

hier een voorbeeld met verschillende termen

robinjoo19_0-1659115589732.png

 

Nookes
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Ontzettend blij mee, leesvoer voor de komende dagen, dank allemaal!

JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Ik heb dit elke 3 minuten en soms internet outage van een half minuut. Hoe herstel ik dit?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@JWJ Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @JWJ! Heb je de reactie van @tobiastheebe nog gezien? Of werkt je internet alweer beter? 🙂 

JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Zwarte nieuwe modem met F-connector.

16929660200042581338467658460546.jpg

16929655568841211216614136173368.jpg

Screenshot_20230825-141531.png

Screenshot_20230825-141357.png

Screenshot_20230825-141422.png

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het AOP (DIO-01) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1, een monteursafspraak is wenselijk om deze te vervangen door een TRISZ-DG300 of FISO-X11.

 

Modem op versterker is niet meer de juiste aansluitwijze. Modem en versterker dienen op een splitter (POA-254) te worden aangesloten met nieuwe kabels, resp. F/F rood/rood en IEC/F groen/rood.

 

In de downstream zijn vreemd genoeg geen SC-QAM-kanalen (ED3.0) zichtbaar. Op het OFDM-kanaal (D3.1) zijn uncorrectable errors voorgekomen. In de historie is regelmatig profile FEC lock loss op het OFDM-kanaal zichtbaar, wat vermoedelijk met de uncorrectable errors verband houdt.

 

De upstream wordt 2 dB versterkt en de huidige Tx power is 43~44 dBmV. Dit betekent een vereiste Tx power van 45~46 dBmV op het AOP en dat is hoger dan wenselijk. Met de aanbevolen aansluitwijze modem op splitter zou de Tx power op 49~50 dBmV uitkomen, optimaal is 42~44 dBmV.

JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Carlien ik begrijp dat de modem niet op de versterker moet en AOP vervangen moet worden. De eerste aansluiting is 0db. Ik snap niet zo goed waarom ik wel een nieuwe modem heb maar geen nieuwe aop. Ik neem contqct op met ziggo.

 

@tobiastheebe dank je.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes
Ik snap niet zo goed waarom ik wel een nieuwe modem heb maar geen nieuwe aop. Ik neem contqct op met ziggo.

Ziggo houdt geen administratie bij over de status van de coaxinstallatie per klant. Je dient dus zelf contact op te nemen als het AOP verouderd is en vervangen dient te worden t.b.v. DOCSIS 3.1.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnenkort weer langs in dit topic.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@JWJ 

Have no fear, the moderator is here! 🙂

 

Ik heb gelijk een afspraak voor jou ingepland om de AOP te vervangen hoor. Komende maandag 2 oktober tussen 08.00-13.00 uur staat de afspraak gepland.

Komt het je niet uit? Dan kan je de afspraak in Mijn Ziggo verschuiven.

 

JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

AOP vervangen, signaal is sterker, versterker niet meer nodig. Stabiele verbinding. 

 

@tobiastheebe zie hieronder.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen dat je ervaringen positief zijn.

 

De Rx power is inderdaad hoger geworden, maar dat is niet per definitie positief, 11 dBmV is het acceptabel maximum en 0~2 dBmV is optimaal. Is het modem nu direct op het AOP of via een splitter aangesloten?

 

De versterker was inderdaad overbodig, dat had ik in mijn eerste reactie even moeten aangeven.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

indien dit direct op AOP was

downstream en upstream zijn vrij hoog had hier beter een FPA geïnstalleerd kunnen worden, m.i

Uitgelicht topic