Vraag
Reacties
Oplossing
defdenman
Level 4

Wat betekent Dynamic Range Window violation in het modemlog?

Sinds een aantal weken heb ik last van wegvallende internetverbinding. Dat is steeds heel even.

Nu kijk ik in de log van mijn modem en zie ik elk uur dat deze melding voor bij komt "Dynamic Range Window violation". Op dat momemt heb ik inderdaad even geen internet. Ik moet dan de internetpagina opnieuw laden en dan werkt het weer. Het lijkt wel of er elk uur iets gebeurd waardoor er even geen verbinding mogelijk is.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Ik heb een bijlage toegevoegd van de log.

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
defdenman
Level 4
Topicstarter

Beste Ryan,

 

Zojuist is een monteur geweest. 

 

Het blijkt niet aan mijn modem te liggen (wat Tobias ook al een maand geleden aangaf maar dat het in de wijk gezocht moest worden).

Bij een "test" van de wijk blijkt dat dit probleem al een tijd speelt (veel rode vlakken in de log van de wijk), ook juist op de momenten dat ik de problemen hier vermelde op het forum. Volgens de monteur hebben 181 modems hier last van in deze wijk.

Hij heeft een ticket aangemaakt voor verder onderzoek.

Kan jij mij op de hoogte houden m.b.t. de stand vcan zaken? Wat mij wel bevreemdt is dat wanneer een complete wijk in storing ligt (uitval), dat er dan geen signaal bij jullie wordt gegeven.

Bekijk in context

38 Reacties 38
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Regelmatige DRW violations kunnen duiden op een instabiel OFDMA-kanaal (D3.1 upstream).

 

  • Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream en Upstream? Handigste is om deze te kopieren naar een tekstdocument (Kladblok is prima) en dat in het topic te plaatsen.
0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Hierbij de gevraagde gegevens, heb je hier wat aan?

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
15780000009.142QAM 2561
25860000008.842QAM 2562
35940000008.541QAM 2563
46020000008.441QAM 2564
56100000008.241QAM 2565
66180000008.141QAM 2566
76260000007.841QAM 2567
86340000007.841QAM 2568
9642000000841QAM 2569
106500000008.441QAM 25610
116580000008.642QAM 25611
126660000008.842QAM 25612
136740000008.941QAM 25613
146820000008.842QAM 25614
156900000008.842QAM 25615
166980000008.741QAM 25616
177060000008.641QAM 25617
187140000008.341QAM 25618
197220000008.641QAM 25619
207300000008.841QAM 25620
217380000008.941QAM 25621
227460000008.741QAM 25622
237540000008.841QAM 25623
247700000008.541QAM 25625
257780000008.441QAM 25626
267860000008.841QAM 25627
277940000009.141QAM 25628
288020000009.442QAM 25629
298100000009.442QAM 25630
308180000009.241QAM 25631
318260000008.941QAM 25632

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)427600
2Goed (Locked)4210020
3Goed (Locked)4112110
4Goed (Locked)4111800
5Goed (Locked)4112580
6Goed (Locked)4114130
7Goed (Locked)4117950
8Goed (Locked)4118490
9Goed (Locked)4118510
10Goed (Locked)4117390
11Goed (Locked)4213450
12Goed (Locked)4214680
13Goed (Locked)4121110
14Goed (Locked)4221130
15Goed (Locked)4218210
16Goed (Locked)4121790
17Goed (Locked)4122730
18Goed (Locked)4130700
19Goed (Locked)4128040
20Goed (Locked)4125200
21Goed (Locked)4126630
22Goed (Locked)4131510
23Goed (Locked)4133720
24Goed (Locked)4145540
25Goed (Locked)4147200
26Goed (Locked)4144900
27Goed (Locked)4145230
28Goed (Locked)4245090
29Goed (Locked)4243780
30Goed (Locked)4152690
31Goed (Locked)4154810

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)428.21326281506516

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000046.35120QAM 6413
152000000465120QAM 6414
24520000045.55120QAM 6415
338400000455120QAM 6416

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
271539.02KQAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
27OFDMA3007400000000
0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Ik kan het niet niet plaatsen, geeft dan ongeldige html code (ook na correctie niet)? 

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Nu maar even met plaatjes bijgevoegd.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het AOP (FISO-X11), de splitter (POA-254) en de F/F-kabel rood/rood naar het modem zijn prima en up-to-date. De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan het beste verder onderzoek uitvoeren en komt binnenkort langs in dit topic. Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Ik heb vanmiddag alle de kabels eruit gehaald, de splitter losgehaald en er weer opgzet. En daarna het modem herstart, daarna heb ik geen melding meer gezien? Toeval?

Ik heb alleen maar in eerdere instanties alleen het modem herstart. Als ik de fouten weer krijg laat ik het weten.

Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @defdenman, welkom op de Ziggo Community! 🙂

Ik zie dat je nog niet je gegevens in je profiel hebt gezet. Mocht je toch nog tegen problemen aanlopen, zou je dit dan alsnog hier toe willen voegen? Hoe gaat het op dit moment met de verbinding? Heb je nog fouten gezien?
 

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Goedemiddag Marco,

 

Ik was twee dagen niet thuis, net weer gekeken en de meldigen zijn er weer (wellicht waren ze er alweer twee dagen maar dat weet ik niet). Op moment van haperen zie ik ook weer die melding in het modem voorbij komen. En steeds om het uur. Dus het probleem is er helaas nog. Ik zal mijn gegevens invullen.

Hoe gaat het dan nu verder?

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Dank je wel @defdenman.

 

Ik zie dat je eerder aangaf dat maandag alles los is geweest, en dat je een reset hebt uitgevoerd. Mijn tooling geeft aan dat vorige week rond dinsdag de laatste reset is geweest. Heb je mogelijk een ander apparaat een reset gegeven?

In het signaal kan ik niks terugvinden. Alles is 'groen'. Zou je alsnog het Sagemcom modem eens van de stroom willen halen? Na ongeveer 15 minuten is alles weer online. 😄

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Ja dat klopt, ik had niet modem maar mijn apparatuur herstart. Nu het modem herstart en zie dat hij een probleem heeft met de tijdsynchronisatie nu? Modem loopt 1 uur voor? Is dat erg? Of kan ik dat ergens aanpassen?

En zie de volgende meldingen, met weer die Dynamic Range Window Violation?

 

12-12-2024 16:01:13warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:01:09noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
12-12-2024 16:01:08warningTCS Partial Service;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:00:45warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:00:34criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:00:18warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:00:17warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:00:17warningDynamic Range Window violation
12-12-2024 16:00:09noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 16:00:08noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-12-2024 15:59:55warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het komt vaker voor dat een modem wat moeite heeft met overgang van zomer- naar wintertijd, dit veroorzaakt verder geen problemen en kun je niet zelf aanpassen, de tijd en datum zijn afkomstig van de ToD message vanuit het CMTS. Direct na een reset duiden bepaalde events zoals DRW violations niet op een probleem, maar TCS partial service (kanaaluitval upstream) is wel ongebruikelijk.

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Helaas valt nu ook 1 a 2 keer het internet uit thuis, Next Mini blijft hangen (geeft traagof geen internet). Wanneer ik dan inlog op het modem zie ik de volgende melding, ook dynamic range fouten blijven om het uur voorbij komen. Daarnaast zie ik nu ook uncorrectables bij de 3.1 downstreamkanalen en steeds 16 T3 Timeouts. Is er nu toch iets mis met de verbinding?

 

29-12-2024 10:55:31warningDynamic Range Window violation
29-12-2024 10:48:51noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
29-12-2024 10:34:19noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 27; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 10:34:13criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 10:34:13critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 10:34:13criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 10:33:56warningDynamic Range Window violation
29-12-2024 10:33:55warningRNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
27OFDMA30074000000540

 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)428.034337201716620

 

 

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Hoi Marco,

 

Ik heb helaas weer uitval op mijn modem en heb de informatie en resultaten gepost. Is er nu toch een probleem met de verbinding?

Zie laatste informatie onderaan de post.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De events duiden op uitval van OFDMA (CID 27), iets wat hier en daar nog wel eens voorkomt. Gelet op de inrichting van jouw coaxinstallatie moet de oorzaak hiervan buitenshuis gezocht worden.

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Dank voor je antwoord. Ik heb het idee dat deze problemen zijn gekomen nadat er Ziggo Werkzaamheden zijn geweest medio oktober. Ik kreeg toen een melding dat er werkzaamheden verricht moesten worden in de wijkcentrale. Geen idee wat er toen is gebeurd. Het huis is een nieuwbouw huis en had daarvoor nooit enige problemen gehad. 

Inmiddels het modem weer eens een reboot gegeven en je ziet gelijk weer die T3 meldingen en de Window Violations voorbijkomen.

Gaat hier nu een monteur voor ingezet worden om te kijken waar de storing zich bevindt van Ziggo?

 

Nog even het laatste log na de reboot:

 

29-12-2024 14:50:40warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:50:37criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:50:33noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
29-12-2024 14:50:33warningTCS Partial Service;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:46warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:45criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:43warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:42criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:42warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:41warningDynamic Range Window violation
29-12-2024 14:49:41warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-12-2024 14:49:39criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit ziet er inderdaad niet goed uit, ook de TCS partial service is weer zichtbaar. Het is nu aan Ziggo om de volgende stap te bepalen, dat kan inderdaad een monteursafspraak zijn.

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Neem aan dat wanneer Marco van Ziggo dus weer langskomt op dit forum, hij contact met mij opneemt dan toch?

Zie trouwens nu een andere melding voorbijkomen die ik nog niet kende:

 

29-12-2024 16:06:08warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=94:98:8f:91:0f:3f;CMTS-MAC=00:01:5c:af:9c:58;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Marco of een andere moderator komt binnenkort weer langs in dit topic.

0 Kudos
defdenman
Level 4
Topicstarter

Ik heb om 17:00 uur nu maar eens alles losgehaald. Dus ook de splitter van de AOP en de coax kabel van het modem en de splitter.

Nu zie ik tot mijn verbazing dat ik tot en met nu geen foutmeldingen meer heb gezien in het modem (op een foute t3 connectie tijdens het opnieuw opstarten van het modem.

 

Heb jij enige verklaring hiervoor?

 

Ik ga iig mijn log weer even monitoren en kijken of vooral die Dynamic Range Window violation wegblijven (en de andere meldingen uiteraard).

0 Kudos