Hallo,
Ik maak al enige tijd gebruik van Teamviewer. Zolang de computer aanstaat werkt alles prima. Maar ik zou ook graag de Wake On Lan functie gebruiken zodat ik de computer van afstand aan/uit kan zetten.
Ik heb de verschillende stappen zo goed als mogelijk doorlopen, maar de wake-on-lan knop werkt nog niet. Computer reageert niet. Ik heb het volgende gedaan:
- BIOS ingesteld Power By PCIE
- Statisch IP nummer ingesteld op de netwerk adapter op de computer. XXX.XXX.XXX.2 (buiten de DHCP)
- In de Ziggo modem heb ik heb MAC adres van de netwerkkaart gekoppeld aan dit fixed ip nummer
- In de Ziggo modem heb ik UDP port 9 geforward naar XXX.XX.XXX.2
Ik heb een SmartWifi modem met DOCSIS 3.1.
Ik loop een beetje vast wat ik nog moet doen om het werkend te krijgen. Iemand tips?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je moet zorgen dat je in hetzelfde L2 netwerk bent als je een magic packet wil zenden. Als je op LTE (4G) zit zit je in een heel ander netwerk dat van je provider en vervolgens het Internet.
Voorbeeld: ik heb op mijn pfSense router/firewall een openvpn server die ik overal op de wereld kan bereiken als ik op die vpnserver inlog kan ik vanaf mijn router in mijn LAN een magic packet verzenden in de LAN waar mijn windows systemen wonen dat Magic packet word dan op L2 verzonden niet L3.
L2 is de mac data laag
L3 is de IP laag waar o.a. ook Internet zich op bevind.
Voorbeeld: Stel je hebt in je LAN een http server dan zou je daar een script op kunnen zetten welke je van buiten kan aanroepen over L3 en port forwarding dat script zend dan in L2 een magic packet naar het MAC adres, van een systeem in je lan, die jij opgeeft.
Je kan niet direct vanaf 4G (L3) een magic packet naar je local LAN in L2 zenden.
Ik ken de Ziggo router zelf niet kan zijn dat ze daar iets ingebouwd hebben dat je kan gebruiken om vanuit L3 naar L2 een Magic Packet te zenden dat weet ik helaas niet ik gebruik geen Ziggo router/modem.
Routers routeren L3 packets geen L2 frames.
Elke router is een scheiding tussen L2 netwerken en je kan alleen via L3 (IP) naar een ander netwerk gaan. Vervolgens kan je daar dan weer met iets bijv. een script iets op L2 doen zoals dat magic packet uitsturen naar een mac in alleen dat L2 netwerk.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Wat ik wel eens heb bij een pc waar ik WOL wil gebruiken is als ik WOL heb aangezet in de bios dat het daarna niet meteen werkt maar pas na een herstart van het systeem het pas werkt.
Het kan ook zijn dat je wellicht Port 7 moet gebruiken.
Ik heb een tijdje geleden hier ook mee zitten prutsen en dat werkte toen wel.
Alleen gebruik ik mijn eigen Unifi router.
Ik heb deze thread inderdaad doorgelezen, maar helaas mocht het bij mij niet baten. Ik heb nog geprobeerd te reageren op de thread maar hij is helaas al gesloten.
Van de week hadden de KPN glasvezel gravers een kabel van een lantaarnpaal overgetrokken in de straat daardoor moest van enkele straten de stroom eraf zo ook bij mij. Toen de stroom weer erop kwam werkte bij mij WOL ook niet meer en moest ik de systemen waar ik WOL op gebruik een voor een met de hand aangezet worden en daarna weer uitgezet pas daarna wilde WOL weer werken.
Ok, ik heb een aantal dingen ontdekt.
Ik heb een app op m'n telefoon "WakeOnLan" .. hiermee kan een computer aanzetten.
Met deze app kan ik mijn computer aanzetten als:
- ik naast het MAC adres ook het fixed IP nummer invul. Zonder IP nummer werkt het niet
- ik met m'n telefoon op mijn eigen netwerk zit. Als ik WiFi uitzet op m'n telefoon en naar 4G schakel, werkt het niet
Hieruit maak ik op dat het versturen van het packet naar het mac adres niet lijkt te werken? Aangezien op IP nummer wel werkt?
Wat bedoel je met WOL uitzetten en daarna weer aanzetten? In BIOS? Of in Windows?
Bijgevoegd heb ik een paar screenshots van mijn instellingen
Ter verduidelijking. WakeOnLan vanuit m'n interne netwerk o.b.v. IP nummer werkt wel.
Maar het gaat er juist om als ik niet thuis ben, om het van afstand te kunnen doen.
Nee niet wol aan/uit zetten het systeem zelf bedoel ik.
Als ik een systeem uit zet blijft uiteraard de netwerk kaart wel werken omdat ik dat in het bios heb aangezet.
Als er naderhand de stroom van het systeem is afgeweest moet je eerst dat systeem weer aan en daarna uitgezet hebben voordat de interface weer op magic packets reageert.
Ik bedoel te zeggen dat kan aan de hand zijn als WOL niet reageert zoals je het zou verwachten.
Daarbij zover als ik weet en zoals ik het gebruik werkt bij mij WOL alleen op layer 2 de mac laag dus.
Ik zend het magic packet vanuit mijn pfSense router. je moet met je wol client in hetzelfde netwerk zitten als het systeem dat je wil starten.
Ik lees online dat er ook manieren zijn om het op laag 3 te doen de IP laag maar daar heb ik geen kennis van of ervaring mee.
Als je in de DHCP server een IP op mac adres gereserveerd hebt moet je op je systeem alles op auto laten staan. Anders kijkt je systeem niet meer naar de DHCP server en heeft die reservering geen zin meer want die bereikt je systeem niet.
Ik ben weer iets verder. WOL werkt nu prima op basis van mac adres met DHCP ingeschakeld (gereserveerd IP nummer op MAC adres in m'n ziggo modem) maar alleen vanuit m'n interne netwerk.
Als ik vanuit buiten (bijvoorbeeld telefoon middels 4G) WOL wil activeren doet hij nog niks.
Ik heb port forwarding ingesteld op port 7 en het gereserveerde IP nummer.
Werkt WOL bij jullie wel als je het van buiten je eigen netwerk wil activeren?
Je moet zorgen dat je in hetzelfde L2 netwerk bent als je een magic packet wil zenden. Als je op LTE (4G) zit zit je in een heel ander netwerk dat van je provider en vervolgens het Internet.
Voorbeeld: ik heb op mijn pfSense router/firewall een openvpn server die ik overal op de wereld kan bereiken als ik op die vpnserver inlog kan ik vanaf mijn router in mijn LAN een magic packet verzenden in de LAN waar mijn windows systemen wonen dat Magic packet word dan op L2 verzonden niet L3.
L2 is de mac data laag
L3 is de IP laag waar o.a. ook Internet zich op bevind.
Voorbeeld: Stel je hebt in je LAN een http server dan zou je daar een script op kunnen zetten welke je van buiten kan aanroepen over L3 en port forwarding dat script zend dan in L2 een magic packet naar het MAC adres, van een systeem in je lan, die jij opgeeft.
Je kan niet direct vanaf 4G (L3) een magic packet naar je local LAN in L2 zenden.
Ik ken de Ziggo router zelf niet kan zijn dat ze daar iets ingebouwd hebben dat je kan gebruiken om vanuit L3 naar L2 een Magic Packet te zenden dat weet ik helaas niet ik gebruik geen Ziggo router/modem.
Routers routeren L3 packets geen L2 frames.
Elke router is een scheiding tussen L2 netwerken en je kan alleen via L3 (IP) naar een ander netwerk gaan. Vervolgens kan je daar dan weer met iets bijv. een script iets op L2 doen zoals dat magic packet uitsturen naar een mac in alleen dat L2 netwerk.
Bedankt voor het helder uitleggen! Ik begrijp nu dat wat ik wil niet zo heel makkelijk kan middels de standaard Ziggo modem.
Ik overweeg nu om een piepkleine barebone, of misschien zelfs een raspberry Pi te installeren en ergens in low maintenance mode altijd aan te hebben staan. Dan zou ik op dat apparaat bij voorbeeld Linux & Teamviewer kunnen installeren en daarmee m'n workstation kunnen aanzetten middels een WOL signaal.
Ik ga weer even verder puzzelen.
Heel erg bedankt voor je hulp iig.
Trouwens als je een RaspberryPI gaat gebruiken dan bestaat in Debian een programmaatje waarmee je magic packet kan verzenden. Ik gebruik dat om systemen te starten die ik snachts wil backuppen.
wakeonlan -i broadcastAddress macaddress
De vraag is dan echter weer... Hoe kan ik die Raspberry or barebone vanuit buiten (4G of bijv. WiFi in een hotel) bereiken?
Zou dat dan wel kunnen met een standaard Ziggo modem met port forwarding?
Ja inderdaad.
- Je zou poort 22 van de ssh server kunnen forwarden.
- Je zou een OpenVPN server op de pi kunnen installeren en de poort daarvan forwarden dan heb je meteen een vpn server op je eigen netwerk wat sowieso best handig is om te hebben.
Nou ja zodra je op ssh kan inloggen al dan niet via vpn kan je dat wakeonlan programma op je pi gebruiken om een systeem in de local lan op te starten.
Misschien wat ingewikkelder maar wat ook kan is op de pi een http server installeren en dan een php script maken die met een php shell functie dat wakeonlan programma aanroept dan kan je poort 80 forwarden naar de http server.
Dikke kans dat op GitHub al zo'n script te vinden is.
Nog een optie is een eigen router gebruiken die al een wol voorziening ingebouwd heeft zoals pfSense die ik gebruik maar er zullen vast ook andere modellen zijn die die optie ook hebben.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.