1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
-Kenny-

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Waarom werkt mijn Asus RT-BE92U router niet i.c.m het Ziggo modem in bridge?

Mijn oude Asus-router (RT-AC68U) begon na 12 jaar wat kuren te vertonen (verliezen van internetverbinding). Daarom schafte ik een nieuwe Asus RT-BE92U aan. Hopelijk kan deze ook weer 12 jaar mee.

Deze werd gisteren geleverd en door mij aangesloten, van de nieuwste firmware voorzien en geconfigureerd. Aangezien ik een feestje had heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed. Het internet werkte probleemloos en de klachten die ik met de oude router had zijn verdwenen. Ik blij, kinderen blij.

Vanmiddag wilde ik echter nog een paar dingen instellen voor onder andere mijn beveiligingscamera. Daarvoor moet onder andere het DNS-certificaat nog overgezet worden van mijn oude router naar mijn nieuwe. Om dat te doen moest ik de oude router weer aansluiten en het certificaat in mijn asus-account opslaan. Dat lukte probleemloos.

Toen ik de nieuwe router weer aansloot kreeg ik echter geen verbinding meer. Er werd geen wan-ip toegewezen en ook mijn bekabelde next-mini had geen verbinding.

Na diverse reset-pogingen van modem en router slaagde ik er niet in om het probleem op te lossen. Ook de router terugzetten naar fabrieksinstellingen hielp niet. Ik zocht contact via de chat met een medewerker. Hij resette mijn modem maar ook dat bood geen oplossing. Na diverse controles nam hij telefonisch contact met  mij op. Super! We hebben weer diverse dingen geprobeerd maar het lukte niet om online te komen.

Toen wij echter het modem uit de bridge-stand haalden werken tv en internet wel meteen probleemloos! Erg vreemd. We hebben toen de bridge-modus weer ingeschakeld maar helaas, geen internet.

De medewerker heeft echt goed zijn best gedaan maar we komen er niet uit.

Als workaround is nu mijn modem uit bridge-modus gehaald. Dit is echter geen oplossing.

Hij raadde mij aan om mijn probleem hier eens te bespreken en/of maandag contact te zoeken met Asus. Hopelijk is er iemand die weet wat er fout gaat.

Kort samengevat; nieuwe router aangesloten op modem in bridge -> werkt. Dag later oude router kort aangesloten op modem in bridge -> werkt. Nieuwe router weer aangesloten op modem -> geen verbinding meer te krijgen.

Wie heeft er een idee?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
-Kenny-
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gistermiddag het modem terug in bridge laten zetten.

Daarna eerst het modem laten opstarten zonder dat er iets aangesloten was.

Daarna de router aangesloten zonder dat hier verder iets op was aangesloten. In eerste instantie brandde de statusled weer rood en werd er geen wan-ip toegewezen.

Ik moest even weg en tot mijn grote verbazing was na thuiskomst (na een half uur) de rode led wit geworden en werkte alles zoals het zou moeten!

Conclusie: geduld is een schone zaak!

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10632Posts
  • 601Oplossingen
  • 3090Likes

heb je het modem al 30 seconde van de stroom gehad en daarna opstarten zonder de router aangesloten ?

zit de next mini bekabeld aan het modem of aan je eigen router ?

als de modem in bridge mode staat moet de next mini aan je eigen router aangesloten worden

-Kenny-
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Modem is diverse keren gereset en inderdaad ook van de stroom geweest. Zelfs een keer 20 minuten. Daarna het modem opgestart, dan de router ingeprikt en dan pas de router opgestart.

Uiteraard is de Next Mini aangesloten op de router. Er is niks aangesloten op het modem, alleen de router op poort 1.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Probeer eens het volgende: laat het modem in bridge mode volledig opstarten, dus tot de groene status-LED constant oplicht. Sluit daarna pas de router aan en laat deze ook opstarten. Zorg ervoor dat je geen ander apparaat aansluit, zowel voor als na het aansluiten van de router.

-Kenny-
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ook dit had ik al samen met de helpdeskmedewerker geprobeerd. Helaas werkt dit ook niet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Ontvangt jouw PC een IP-adres als je deze op het modem in bridge mode aansluit na opstarten?

-Kenny-
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dit is iets wat we nog niet geprobeerd hebben. Probleem is dat je tegenwoordig zelf je modem niet meer uit bridge kunt halen, dus ik moet ervoor bellen. Werkt het dan weer niet, dan moet ik weer gaan bellen om het modem weer uit bridge te halen omdat ik anders geen internet heb...

Maar bedankt voor de tip, ik ga dit toch eens proberen als ik er de tijd voor heb.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

De mogelijkheid om zelf router/bridge mode te configureren was alleen in voormalig UPC-gebied beschikbaar en is in de loop van 2022 komen te vervallen a.g.v. wijzigingen in de provisioning backend, modems in fUPC zijn daarbij hetzelfde type boot file als in fZiggo gaan gebruiken.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10632Posts
  • 601Oplossingen
  • 3090Likes

@-Kenny-  schreef:

Dit is iets wat we nog niet geprobeerd hebben. Probleem is dat je tegenwoordig zelf je modem niet meer uit bridge kunt halen, dus ik moet ervoor bellen. Werkt het dan weer niet, dan moet ik weer gaan bellen om het modem weer uit bridge te halen omdat ik anders geen internet heb...

Maar bedankt voor de tip, ik ga dit toch eens proberen als ik er de tijd voor heb.

het modem mag in bridge mode blijven tijdens het testen met alléén een laptop rechtstreeks op Lan 1 van het modem in dat geval krijgt de laptop een public ip-adres,

werkt dan het internet wel dat weet je dat het modem gewoon werkt en ligt de oorzaak bij je eigen router,

als je een Sagemcom modem hebt kun je ook Lan 4 de 2,5GHZ poort proberen 

-Kenny-
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gistermiddag het modem terug in bridge laten zetten.

Daarna eerst het modem laten opstarten zonder dat er iets aangesloten was.

Daarna de router aangesloten zonder dat hier verder iets op was aangesloten. In eerste instantie brandde de statusled weer rood en werd er geen wan-ip toegewezen.

Ik moest even weg en tot mijn grote verbazing was na thuiskomst (na een half uur) de rode led wit geworden en werkte alles zoals het zou moeten!

Conclusie: geduld is een schone zaak!