1
Vraag
2
Reacties
Bima

Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Waarom valt wifi steeds uit? Sagemcom i.c.m TP link M4 Deco's?

Ik heb een nieuw modem gekregen van ziggo, maar nu valt steeds de wifi weg op de tp link deco's. Hiervoor had ik een connector,  nooit geen problemen.  Wie kan me helpen dit op te lossen?

58 Reacties 58
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

De POA-3IEC-NL veroorzaakt nu op zichzelf nog geen problemen, maar is qua upstream incompatibel met DOCSIS 3.1 sinds de upstream van 5-65 naar 5-204 MHz is gegaan, een toekomstig tweede OFDMA-kanaal boven 65 MHz kan dus problemen gaan opleveren. Het kapje kan op dit moment wel contactproblemen veroorzaken tussen AOP en splitter (zoals bij de POA 01-UPC, zie deze video) en zou ik dus verwijderen.

 

Meerdere Deco's parallel op de switchpoorten van het modem aansluiten mag m.i. geen probleem zijn met de Deco's in AP mode. Bij de Arris TG2492 veroorzaakte dit blijkbaar wel problemen.

 

Ik blijf erbij dat de Rx alleen 15 dBmV mag zijn wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is. Dat de drempelwaarde van 11 naar 15 dBmV is gegaan (wat ik niet betwist) heeft er m.i. mee te maken dat Ziggo tegenwoordig alleen nog een IEC/F-kabel groen/rood meelevert bij een nieuw installatiepakket om het modem direct op het AOP aan te sluiten, terwijl aansluiting via een (2-weg)splitter ~4 dB demping zou opleveren. Aan de infrastructuur en modems is niets veranderd.

Dommels2010

Level 6
  • 103Posts
  • 6Oplossingen
  • 46Likes

Ik ben geen expert hier, maar vraag me wel af of het inbouwkastje naast het AOP niet voor storing zou kunnen zorgen? Is dat op geen enkele manier meer ergens op aangesloten? 

1000041922.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Daar zat ik inderdaad ook al naar te kijken, ik vermoed dat het een oude CAI/GAI-contactdoos is welke nergens meer op aangesloten is.

Dommels2010

Level 6
  • 103Posts
  • 6Oplossingen
  • 46Likes

En is de aansluiting, die we op de foto zien, ook voor 100% zekerheid de 1e plek waar de normaalgesproken groene kabel binnenkomt? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Alleen Bima kan daar uitsluitsel over geven. Bij woningen met bouwjaar voor ~1990 bevindt het AOP zich gebruikelijk in de woonkamer.

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja dit de aansluiting met de groene kabel uit de muur . Die zit in de woonkamer. Huis is van 1984. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Dank voor de bevestiging. Had je mijn eerdere reactie al gelezen?

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nog niet getest. Ben even een paar dagen weg. Zodra ik thuis ben zal ik dit even testen. Ik heb ga via Ziggo ook een nieuwe POA aanvragen en Smartwifi 6 pods . Kijken of dat gaat lukken. Als ik een monteur laat komen moet ik deze dan betalen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Als je een POA bij Ziggo besteld, dan ontvang je een POA-01-B. Je hebt daarbij ook nog een andere modemkabel (IEC/F-kabel groen/rood) nodig, welke alleen in lengte 1,5 meter wordt geleverd en mogelijk te kort is in jouw geval. De POA-254 welke ik eerder noemde verdient de voorkeur boven de POA-01-B (je kunt dan ook de huidige modemkabel blijven gebruiken) maar kun je helaas niet bij Ziggo bestellen. Een monteur kan wel een POA-254/POA-550/TPS-258 plaatsen.

 

Bij een monteursafspraak worden kosten gerekend als de/een oorzaak voor het probleem in het 'klantdomein' wordt gevonden. Mijn eerdere suggestie om de signaalsterkte op het AOP te verlagen valt in het 'Ziggo-domein'. Mogelijk is het probleem al opgelost nadat je de POA-3IEC-NL opnieuw op het AOP hebt geplaatst zonder plastic kapje.

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oke, ga ik dat eerst proberen. En mijn modem staat 60 cm verwijderd van de AOP. Dus 1.5 meter kabel is lang genoeg.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

In dat geval is het wat vreemd dat het modem op dit moment via een niet-standaard kabel aangesloten is.

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit is een hirchman kabel met storing vrije 4G connectoren. En dat werkte met de connectbox al 5 jaar geweldig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Dat weet ik, ik herkende de connector al toen je zaterdag de foto had geplaatst. Ik schreef niet dat de kabel niet goed zou zijn, ik bedoelde dat standaard andere modemkabels (van Technetix en Wisi) gebruikt worden.

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag komt er een monteur naar de aansluiting kijken vanwege te hoge RX op de lijn. Ik heb het kapje eraf gehaald en nu is de RX nog iets hoger. Soms zelfs 17. 

 

SmartWifi modem status voor monteursOnderdeel Status TypeKanaal overzicht Downstream Upstream

status voor monteursVerbondenDOCSIS 3.0
Primary Downstream kanaalGoed (Locked)SC-QAM
EuroDOCSIS 3.0 kanalen324
DOCSIS 3.1 kanalen11

 

 

Afmelden Taal EngelsNederlandsFransDuitsItaliaansPoolsSloveens

Netwerk status

Router status

Ververs gegevens

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
18260000001739QAM 25632
257800000016.739QAM 2561
358600000016.739QAM 2562
459400000016.739QAM 2563
560200000016.739QAM 2564
661000000016.839QAM 2565
761800000016.739QAM 2566
86260000001639QAM 2567
963400000015.838QAM 2568
1064200000015.838QAM 2569
1165000000015.838QAM 25610
1265800000015.939QAM 25611
136660000001639QAM 25612
1467400000016.138QAM 25613
1568200000016.639QAM 25614
1669000000016.939QAM 25615
1769800000017.139QAM 25616
1870600000016.639QAM 25617
1971400000016.439QAM 25618
2072200000016.539QAM 25619
2173000000016.339QAM 25620
2273800000016.139QAM 25621
2374600000015.639QAM 25622
2475400000015.739QAM 25623
2576200000015.739QAM 25624
2677000000015.839QAM 25625
2777800000015.539QAM 25626
2878600000015.939QAM 25627
297940000001639QAM 25628
3080200000016.539QAM 25629
3181000000016.939QAM 25630
328180000001739QAM 25631

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)3920
2Goed (Locked)3900
3Goed (Locked)3920
4Goed (Locked)3900
5Goed (Locked)3900
6Goed (Locked)3900
7Goed (Locked)3910
8Goed (Locked)3910
9Goed (Locked)3850
10Goed (Locked)3850
11Goed (Locked)3850
12Goed (Locked)3940
13Goed (Locked)3940
14Goed (Locked)3860
15Goed (Locked)3930
16Goed (Locked)3900
17Goed (Locked)3900
18Goed (Locked)3910
19Goed (Locked)3920
20Goed (Locked)3910
21Goed (Locked)3930
22Goed (Locked)3920
23Goed (Locked)3940
24Goed (Locked)3950
25Goed (Locked)3990
26Goed (Locked)3930
27Goed (Locked)3990
28Goed (Locked)3970
29Goed (Locked)3980
30Goed (Locked)39100
31Goed (Locked)3920
32Goed (Locked)3920

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)3916.314784740650

 

 

ED3.0 Upstream kanalen

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

0 58800000 46.8 5120 QAM 64 1

1 52000000 46.8 5120 QAM 64 2

2 45200000 46.5 5120 QAM 64 3

3 38400000 46.5 5120 QAM 64 4

ED3.0 Upstream kanalen

 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

0 ATDMA 0 36 0 0

1 ATDMA 0 36 0 0

2 ATDMA 0 36 0 0

3 ATDMA 0 36 0 0

D3.1 Upstream kanalen

 

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie

24 14 40.2 2K QAM 64

D3.1 Upstream kanalen

 

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts

24 OFDMA 280 98000000 0 0

 

 

 

 

 

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Afmelden Taal EngelsNederlandsFransDuitsItaliaansPoolsSloveens

Netwerk status

Router status

Ververs gegevens

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
11-09-2024 10:56:45noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
10-09-2024 23:00:27warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 23:00:27noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 11 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 21:57:15warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 21:57:15noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 21:56:44warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 21:56:44noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 21:47:59warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 21:47:59noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 11 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 20:44:48noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 20:44:48warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 20:30:26warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 20:30:26noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 20:28:55noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 12 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 20:28:55warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:24:23noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:24:23warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:24:12warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:24:12noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:15:18noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 24; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:15:18warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:13:42warningDBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:11:06noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1
10-09-2024 19:11:03warningMDD message timeout;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:10:43criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:10:11criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:10:10criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:09:22criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:09:21criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:09:01criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:09:00criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:08:27warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-09-2024 19:08:25criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e0:d0:0e;CMTS-MAC=00:17:10:91:c7:15;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Fijn om te lezen dat een monteursafspraak is ingepland, dan kan tevens de POA-3IEC-NL door een POA-254/POA-550/TPS-258 vervangen worden. De Rx kan nu wat hoger zijn omdat het buiten kouder is. Vermoedelijk heb je gisteren tussen 19:08 en 19:11 de splitter opnieuw geplaatst? Ik zie vooralsnog geen nieuwe bijzonderheden, alleen OFDMA lijkt niet optimaal te zijn.

Dommels2010

Level 6
  • 103Posts
  • 6Oplossingen
  • 46Likes

Uit nieuwsgierigheid: waarom heeft de temperatuur invloed op bepaalde factoren qua signaal?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Temperatuur heeft invloed op de demping van de kabel door (minuscuul) uitzetten/krimpen, de demping heeft op diens beurt invloed op de signaalsterkte. Als voorbeeld hieronder het verloop van de Rx op mijn modem de afgelopen dagen:

 

Screenshot 2024-09-11 at 11-41-17 nagiosgraph _cm1 - signal.png

Dommels2010

Level 6
  • 103Posts
  • 6Oplossingen
  • 46Likes

okee, dat dat zo'n effect kan hebben allemaal..

Bima
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb af en toe nog steeds dat de wifi even wegvalt. En wat kan ik een de OFDMA doen? Ik heb nu de WiFi uitstaan op het modem. Ik heb de 2de deco aangesloten op deco 1 en die staat weer aangesloten op een switch. En 1 deco op zolder via de wifi. Maar ik heb op de Switch ook nog een accesspoint van een ander merk zitten. Dus ik heb 2 draadloze netwerken in huis. Die andere is van Ubiquiti Unifi. Kan dat ook storen op elkaar? Ze hebben andere SSID namen.