Vraag
Reacties
Oplossing
Omweg
Level 1

Waarom moet je de wifi op je modem uitzetten als je een Deco M4 Meshwerk installeert?

Hi, ik heb het volgende mee gemaakt:

• een tijdje geleden krijg ik een update van de TP Link Deco M4-app op mijn mobieltje
  • toen ik die opende zag ik dat mij mesh-netwerk opnieuw moest installeren
  • dat heb ik niet gedaan, want het werkte
  • vandaag heb ik alsnog geprobeerd mijn mesh-netwerk opnieuw te installeren
  • tegelijk heb ik de wifi op mijn router uitgezet
    • dat moet van TP Link en van Ziggo
  • Resultaat
    • Opnieuw installeren lukt niet, de app kan mijn Deco niet vinden
    • Door het uitschakelen van de wifi op mijn router, is de downloadsnelheid van 250 naar minder dan 20 Mbps
    • Het oude mesh-netwerk doet het nog gewoon

Vandaar deze vragen:

• Wat heeft het voor nut om de wifi uit te zetten op mijn router?
  • Is het erg als ik die TP Deco-app op mijn mobiel niet installeer?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Dank alvast,

Marc

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Wi-Fi op de modemrouter uitschakelen is niet verplicht, maar wordt aanbevolen om interferentie (storing) te voorkomen.

Het is in principe mogelijk om de AP's zonder de app te gebruiken zonder beheermogelijkheden, maar je kunt het beste de AP's terugzetten naar fabrieksinstellingen door op elk AP de RESET-knop aan de onderzijde enkele seconden ingedrukt te houden, tot de LED van het AP blauw oplicht. Probeer vervolgens de AP's opnieuw toe te voegen in de app.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Wi-Fi op de modemrouter uitschakelen is niet verplicht, maar wordt aanbevolen om interferentie (storing) te voorkomen.

Het is in principe mogelijk om de AP's zonder de app te gebruiken zonder beheermogelijkheden, maar je kunt het beste de AP's terugzetten naar fabrieksinstellingen door op elk AP de RESET-knop aan de onderzijde enkele seconden ingedrukt te houden, tot de LED van het AP blauw oplicht. Probeer vervolgens de AP's opnieuw toe te voegen in de app.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

De Deco's werken in 1 mesh systeem en hoeft je apparatuur niet zelf actief over te springen naar een ander wifipunt.

De wifi van je modem werkt niet samen met de Deco's en je apparaat moet dan wel actief overspringen en dat kan haperingen veroorzaken, het kan wel goed werken, maar even makkelijk ook niet goed samenwerken.

Met de app kun je het Deco systeem beheren, maar als het werkt, dan werkt het en hoef je niets te wijzigen.

voyager
Level 5

@Marc,

als je de wifi van jouw modem niet uitzet krijg je twee wifi singalen waardoor je niet optimaal gebruik kunt maken van jouw snelheid.

om jouw deco's geinstaleerd te krijgen moet je de deco's opnieuw instaleren alsof je deze net hebt uitgepakt.

dit kan door alle deco's te resseten en opnieuw te beginnen.

schakel wel eerst de wifi van het modem uit en verbind jouw hoofd deco via de internet kabel.

na instalatie van alle deco's zal het nog enkele uren kunnen duren voordat de snelheid van het netwerk optimaal is.

suc6

Voyager

RoWi.
Level 20

De uitleg over die twee wifi signalen klopt niet helemaal. Je kan twee IP bereiken krijgen dat is iets heel anders.

Met een mesh of wel meerdere wifi toegangspunten heb je feitelijk per toegangspunt een eigen wifi signaal je krijgt letterlijk meerdere zend/ontvang eenheden in huis.

We willen het natuurlijk zo eenvoudig mogelijk houden helaas kan dat niet altijd.

Mesh heeft niks met fast roaming te making het overschakelen naar de sterkste zender. De wifi van de Ziggo modem hoeft feitelijk helemaal niet uit als de afstand tussen de diverse units zo groot is dat een apparaat wel moet switchen. Ook met een vloer met betonijzer waardoor het bereik van de Ziggo modem minder wordt kan de wifi gewoon aanblijven. Voor fast roaming en mesh was ontwikkeld had ik al meerdere toegangspunten wat prima werkte, wel moest ik destijds af en toe de wifi verbinding verbreken en weer activeren zodat het juiste punt werdt gekozen. De komst van fast roaming heeft dat opgelost.

Dus om praktische redenen is het beter de wifi van de Ziggo router uit te zetten maar dit moet niet. Om de Deco units ten volle te gebruiken kan het router deel van de Ziggo modem/router helemaal uit maar ook dat moet niet. Een Deco set kopen en als accespunt gebruiken klinkt als een BMW kopen en deze laten terugkeuren naar een brommobiel. Dan kan men toch beter voor de zeshoekige pods kiezen.

0 Kudos