Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
bertvdp10
Level 1

Waarom moet ik regelmatig het modem herstarten om de verbinding te herstellen?

Lees meer
Hallo,

Ik moet regelmatig de Ziggo SmartWifi modem herstarten omdat mijn internet regelmatig wegvalt (nadat deze eerst langzamer en langzamer wordt).

Ik heb dit probleem sinds dat mijn oude "witte" Ziggo modem is vervangen.

Onlangs is de AOP vervangen en ook de splitter (nu AOP-550). Toch blijft het probleem ontstaan.

Wat is mijn setup:
- Ziggo SmartWifi modem (stond eerst in bridge modus).
- Vanaf de modem is een Ubiquiti Amplifi HD router aangesloten.
- Op de Amplifi router is een MicroTik switch aangesloten.
- Op de switch zitten de apparaten aangesloten (UTP aansluitingen in het huis).
- Dit zijn onder andere 4 andere Amplifi HD routers die via de setting ethernet backhaul zijn aangesloten.

Dit alles heeft perfect gewerkt tot de modem uitwisseling.

@Thobias of andere community leden, hebben jullie tips?
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
15 Reacties 15
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
  • Op welke poort van het modem is de router aangesloten? Met poort 4 (2.5 GbE) komen soms stabiliteitsproblemen voor.
  • Kwam de traagheid/instabiliteit/uitval ook voor toen het modem nog in bridge mode geconfigureerd was?
  • Komt de traagheid/instabiliteit/uitval ook voor op een apparaat dat naast de eigen router direct op de modemrouter aangesloten is? Het is waardevol om het modem op te laten starten zonder apparaten aangesloten en dan te testen met bijvoorbeeld alleen een laptop.
0 Kudos
CPV
Level 7

Misschien iets om te proberen:

Ik heb in het verleden hetzelfde gehad, regelmatig de modem moeten resetten en toen maar eens een monteur laten komen.

Die heeft alles nagekeken en niets gevonden en vroeg toen of ik soms apparatuur van Siemens etc. met wifi had. Die wilden nog wel eens IP-verstoringen veroorzaken.

Ik had een Neff magnetron op de wifi. Daarvan de wifi uitgeschakeld en toen nooit meer problemen gehad. 

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Hi Tobias, dank je wel.

Wat antwoorden:

1) Bijlages bijgevoegd. Bij netwerk historie blijft maar "zandloper" draaien, dus die heb ik nog niet.

2) Router is op poort 1 van het modem aangesloten.

3) Ja klopt, dat was ook al in bridge modus. Zo stond het oude modem ook (voor 8 jaar).

4) Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal dat doen op het moment dat internet weer is uitgevallen.

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Hi CPV, bedankt voor je antwoord. Ik heb geen andere apparatuur die ook een Wifi hebben.

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Nu ook netwerk historie

Netwerk_historie.PNG

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. De historie is matig leesbaar, maar laat alleen de events zien van na de laatste reset. Wanneer je opnieuw traagheid/instabiliteit/uitval constateert, kun je dan eerst de gegevens uit het modem opnieuw verzamelen voordat je het modem opnieuw opstart en deze hier weer plaatsen? Je kunt ook op bijvoorbeeld ping.eu controleren of het IP-adres, zoals getoond op de pagina Beheer → Informatie nog bereikbaar is en zo ja, met welke latency.

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Ik zal de gegevens opnieuw delen als het traag wordt.

Wel ping gegevens gedeeld.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Deze laat momenteel geen probleem zien.

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Vandaag (20-1-2025) rond 1500 uur begon de traagheid weer. Rond 1720 info bepaald. Zie bijlages.

Alvast bedankt weer voor de hulp

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zie helaas opnieuw geen oorzaak voor de traagheid aan deze gegevens. Kun je ook testen op een apparaat direct op de router en op het modem, zonder andere aangesloten apparaten?

0 Kudos
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi @bertvdp10 - ik zie dat @tobiastheebe je afgelopen maandag nog een vraag heeft gesteld. Zou je hier naar kunnen kijken en inderdaad eens een test willen doen op een apparaat die rechtstreeks is verbonden met je modem zonder andere aangesloten apparaten?

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Hi, excuus voor late antwoorden. Ik ga dat zeker doen op het moment dat het weer zich voordoet.

@CPV  ik kwam erachter dat ik toch een TV met Wifi heb. Deze dit weekeinde uitgezet. Tot op heden lijkt alles het nog te doen

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @bertvdp10, het is alweer even geleden. Hoe gaat het op dit moment met de verbinding?

0 Kudos
bertvdp10
Level 1
Topicstarter

Goedemiddag Marco, de verbinding is nog steeds goed.

De veranderingen die ik heb doorgevoerd:

- Ziggo modem staat niet meer in bridge modus

- Ziggo modem geen Wifi netwerk

- Met Amplifi router staat in bridge modus (dit was eerst andersom)

- Wifi op de ene TV uitgezet

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Wat fijn om te lezen dat het nog steeds goed gaat @bertvdp10.

Mocht er toch weer iets niet goed gaan, laat het ons dan direct weten! 😄

0 Kudos