Goedenavond,
Wij ervaren wat problemen met de WIFI.
Als de WIFI op mobiele apparaten is ingeschakeld, kunnen bepaalde apps niet meer worden geopend.
Voorbeeld aan Rabobank, ABN, PostNL app en dergelijke.
Dit is best hinderlijk, om voor die app's de wifi uit te moeten zetten.
Wie heeft hiervoor de oplossing?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en op de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP de DHCPv6-server instellen op 'stateful'? Android-apparaten vallen terug op IPv4 als alleen DHCPv6 beschikbaar is in het LAN, wat het probleem kan oplossen.
Er zit inderdaad een verschil tussen het uitschakelen van je wifinetwerk en het plaatsen van je modem in bridge modus, zoals @tobiastheebe terecht aangeeft. Bij bridge is de DHCP-server uitgeschakeld, dit om te voorkomen dat er een IP-conflict ontstaat tussen het Ziggo modem en je eigen router. De bridge-modus van je Ziggo modem zet je makkelijk zelf aan- of uit in de Vodafone & Ziggo app onder Service en dan Internet.
Ben je als eventuele meelezer onbekend met de werking van bridge modus, alles staat overzichtelijk in dit topic op een rijtje!
Je kunt de bridge-modus niet aan- of uitzetten als je een glasvezelmodem hebt. Enkele functionaliteiten van je modem zijn daarbij beperkt of uitgeschakeld, lees daarover hier meer!
Belangrijk voor bridge-modus en IPv6.
Alle modems hebben in bridge-modus toegang tot IPv6. Controleer of je router-instellingen goed staan. Gebruik hiervoor de handleiding of kijk onderop je router hoe je dit instelt.
1. Bekijk de instellingen van je router en controleer of IPv6 is ingeschakeld
Als IPv6 uitstaat, blijft het internet werken zoals je gewend bent. Heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen? Activeer dan IPv6.
2. Controleer de firewall-instellingen van je router
Een firewall voorkomt dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Als je firewall niet goed is ingesteld, kan een kwaadwillende meekijken via je IP-camera of op je netwerkschijf. Stel daarom de firewall goed in.
3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan
Soms heb je de volgende extra instellingen nodig. Controleer hiervoor de handleiding van je router.
Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Herstart dan je router.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dit kan zowel een probleem met IPv4/DHCPv4 als met IPv6 zijn.
Speelt dit probleem op Android- of iOS-toestellen? Kun je bijvoorbeeld community.ziggo.nl wel bereiken via Wi-Fi? Op bijvoorbeeld een PC ervaar je geen bereikbaarheidsproblemen?
Om wat voor toestel gaat dat merk/model en welke versie besturingssysteem.
In principe zou de verbinding voor het starten van een app niet moeten uitmaken.
Omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn is een oplossing lastig zonder meer details.
Hey @haeg ,
In de tussentijd zijn we twee dagen verder, ben je eruit gekomen? Mocht er nog iets zijn, zou je dan de vragen van @Garihd en @tobiastheebe willen beantwoorden? Dan kunnen we er verder mee aan de slag! Hoor het graag van je.
Beide Samsung telefoon's, een S22 en A54 net nieuw met android.
Probleem houdt zich vooralsnog aan
Probleem speelt zich af op Mobiele telefoon's,
S22 en A54 van Samsung.
op de PC heb ik hier geen last van met community.ziggo.nl
Wat je kan proberen is om Willekeurige MAC uit te zetten op de Samsungs.
Dat zit onder de Wifi instellingen.
Op beide telefoon's niet werkend helaas.
Stond op Willekeurige MAC, naar Telefoon-Mac gezet.
Maar helaas, dit helpt dus niet
Gebruik je Wifi van Modem of Pods of Deco of wat anders?
Modem, want het andere is een tv kast.
Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en op de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP de DHCPv6-server instellen op 'stateful'? Android-apparaten vallen terug op IPv4 als alleen DHCPv6 beschikbaar is in het LAN, wat het probleem kan oplossen.
Dankjewel, heeft geholpen!
Nu kunnen we weer verschillende apps openen als we op wifi zitten 🙂
Fijn om te lezen. Het gaat hier wel om een workaround, alleen IPv4 is niet de gewenste situatie.
En als de monteur een wachtwoord op de pagina heeft gezet? Of is dit je wachtwoord om.toegang te krijgen op je wifi?
Goedemorgen @peterenvivienne, als je geen toegang hebt tot de interne modem pagina, dan kun je het modem terug zetten naar de fabrieksinstellingen.
Afhankelijk van je modem zit het kleine reset knopje op de achterkant of onderkant van het modem. Druk dit reset knopje in voor 20 seconden met bijvoorbeeld een speld of een paperclip. De reset duurt ongeveer 15 minuten. Let op dat na de reset alle instellingen / wifinaam en wachtwoord weer origineel zijn.
Je kunt dan ook weer inloggen op de modempagina met het modemwachtwoord wat op de sticker op het modem staat.
Ik heb dit probleem ook, en ik probeer in te loggen op het modem, maar ik krijg de melding dat het wachtwoord onjuist is. Ik heb het wachtwoord op de sticker op het modem gevonden. Ook het wifi wachtwoord werkt niet.
Kunt u mij helpen?
@AnjaR Je moet i.i.g. het modemwachtwoord gebruiken. Bij de Sagemcom F3896 zijn bepaalde tekens in dit wachtwoord soms slecht afgedrukt. In jouw geval kan het wachtwoord vipgomtni2Mw zijn maar kunnen beide i's ook een I of l zijn.
Dat was inderdaad het probleem!
Ik heb de instelling aangepast, en nu doen de apps het weer! Super bedankt!
Ik had hetzelfde probleem met mijn Nothing Phone 2. ABN app, Post NL en mijn KNLTB app voor padel deden het niet via wifi. De aanpassing op het modem gedaan naar "stateful" en nou werken alle 3 de apps ook weer via Wifi. Dank voor de tip Tobias!
Dag @tobiastheebe,
Dit heeft bij mij ook geholpen. Wat bedoel je precies met je opmerking over "dit is een workaround etc"?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.