Vraag
Reacties
Oplossing
haeg
Level 2

Waarom kan ik diverse apps niet openen via de wifi verbinding?

Goedenavond,

Wij ervaren wat problemen met de WIFI.

Als de WIFI op mobiele apparaten is ingeschakeld, kunnen bepaalde apps niet meer worden geopend.

Voorbeeld aan Rabobank, ABN, PostNL app en dergelijke. 

Dit is best hinderlijk, om voor die app's de wifi uit te moeten zetten.

Wie heeft hiervoor de oplossing? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en op de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP de DHCPv6-server instellen op 'stateful'? Android-apparaten vallen terug op IPv4 als alleen DHCPv6 beschikbaar is in het LAN, wat het probleem kan oplossen.

Bekijk in context

Uitgelicht
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Er zit inderdaad een verschil tussen het uitschakelen van je wifinetwerk en het plaatsen van je modem in bridge modus, zoals @tobiastheebe terecht aangeeft. Bij bridge is de DHCP-server uitgeschakeld, dit om te voorkomen dat er een IP-conflict ontstaat tussen het Ziggo modem en je eigen router. De bridge-modus van je Ziggo modem zet je makkelijk zelf aan- of uit in de Vodafone & Ziggo app onder Service en dan Internet.

Ben je als eventuele meelezer onbekend met de werking van bridge modus, alles staat overzichtelijk in dit topic op een rijtje! 

Je kunt de bridge-modus niet aan- of uitzetten als je een glasvezelmodem hebt. Enkele functionaliteiten van je modem zijn daarbij beperkt of uitgeschakeld, lees daarover hier meer!

Belangrijk voor bridge-modus en IPv6. 

Alle modems hebben in bridge-modus toegang tot IPv6. Controleer of je router-instellingen goed staan. Gebruik hiervoor de handleiding of kijk onderop je router hoe je dit instelt.

1. Bekijk de instellingen van je router en controleer of IPv6 is ingeschakeld

Als IPv6 uitstaat, blijft het internet werken zoals je gewend bent. Heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen? Activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router

Een firewall voorkomt dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Als je firewall niet goed is ingesteld, kan een kwaadwillende meekijken via je IP-camera of op je netwerkschijf. Stel daarom de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan

Soms heb je de volgende extra instellingen nodig. Controleer hiervoor de handleiding van je router. 

• Prefix Delegation (PD): aan
  • PD size: /56
  • IPv6 internetconnectie: automatisch of DHCPv6

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Herstart dan je router. 

0 Kudos
78 Reacties 78
tobiastheebe
Level 20

Dit kan zowel een probleem met IPv4/DHCPv4 als met IPv6 zijn.

Speelt dit probleem op Android- of iOS-toestellen? Kun je bijvoorbeeld community.ziggo.nl wel bereiken via Wi-Fi? Op bijvoorbeeld een PC ervaar je geen bereikbaarheidsproblemen?

0 Kudos
Garihd
Level 18

Om wat voor toestel gaat dat merk/model en welke versie besturingssysteem.

In principe zou de verbinding voor het starten van een app niet moeten uitmaken.

Omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn is een oplossing lastig zonder meer details.

0 Kudos
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Hey @haeg ,

In de tussentijd zijn we twee dagen verder, ben je eruit gekomen? Mocht er nog iets zijn, zou je dan de vragen van @Garihd en @tobiastheebe willen beantwoorden? Dan kunnen we er verder mee aan de slag! Hoor het graag van je.

0 Kudos
haeg
Level 2
Topicstarter

Beide Samsung telefoon's, een S22 en A54 net nieuw met android.

Probleem houdt zich vooralsnog aan 

0 Kudos
haeg
Level 2
Topicstarter

Probleem speelt zich af op Mobiele telefoon's,

S22 en A54 van Samsung.

op de PC heb ik hier geen last van met community.ziggo.nl

0 Kudos
S4R
Level 16

Wat je kan proberen is om Willekeurige MAC uit te zetten op de Samsungs.

Dat zit onder de Wifi instellingen.

0 Kudos
haeg
Level 2
Topicstarter

Op beide telefoon's niet werkend helaas. 

Stond op Willekeurige MAC, naar Telefoon-Mac gezet.

Maar helaas, dit helpt dus niet

0 Kudos
S4R
Level 16

Gebruik je Wifi van Modem of Pods of Deco of wat anders?

0 Kudos
haeg
Level 2
Topicstarter

Modem, want het andere is een tv kast.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en op de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP de DHCPv6-server instellen op 'stateful'? Android-apparaten vallen terug op IPv4 als alleen DHCPv6 beschikbaar is in het LAN, wat het probleem kan oplossen.

haeg
Level 2
Topicstarter

Dankjewel, heeft geholpen! 

Nu kunnen we weer verschillende apps openen als we op wifi zitten 🙂 

tobiastheebe
Level 20

Fijn om te lezen. Het gaat hier wel om een workaround, alleen IPv4 is niet de gewenste situatie.

0 Kudos
peterenvivienne
Level 1

En als de monteur een wachtwoord op de pagina heeft gezet? Of is dit je wachtwoord om.toegang te krijgen op je wifi?

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @peterenvivienne, als je geen toegang hebt tot de interne modem pagina, dan kun je het modem terug zetten naar de fabrieksinstellingen.

Afhankelijk van je modem zit het kleine reset knopje op de achterkant of onderkant van het modem. Druk dit reset knopje in voor 20 seconden met bijvoorbeeld een speld of een paperclip. De reset duurt ongeveer 15 minuten. Let op dat na de reset alle instellingen / wifinaam en wachtwoord weer origineel zijn.

Je kunt dan ook weer inloggen op de modempagina met het modemwachtwoord wat op de sticker op het modem staat.

0 Kudos
AnjaR
Level 2

Ik heb dit probleem  ook, en ik probeer in te loggen op het modem, maar ik krijg de melding dat het wachtwoord onjuist is. Ik heb het wachtwoord op de sticker op het modem gevonden. Ook het wifi wachtwoord werkt niet.

Kunt u mij helpen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

@AnjaR Je moet i.i.g. het modemwachtwoord gebruiken. Bij de Sagemcom F3896 zijn bepaalde tekens in dit wachtwoord soms slecht afgedrukt. In jouw geval kan het wachtwoord vipgomtni2Mw zijn maar kunnen beide i's ook een I of l zijn.

0 Kudos
AnjaR
Level 2

Dat was inderdaad het probleem! 

Ik heb de instelling aangepast, en nu doen de apps het weer! Super bedankt! 

mjlaan
Level 4

Ik had hetzelfde probleem met mijn Nothing Phone 2. ABN app, Post NL en mijn KNLTB app voor padel deden het niet via wifi. De aanpassing op het modem gedaan naar "stateful" en nou werken alle 3 de apps ook weer via Wifi. Dank voor de tip Tobias!

DeBaat
Level 1

Dag @tobiastheebe,

Dit heeft bij mij ook geholpen. Wat bedoel je precies met je opmerking over "dit is een workaround etc"?