Vraag
Reacties
Oplossing
haeg
Level 2

Waarom kan ik diverse apps niet openen via de wifi verbinding?

Goedenavond,

Wij ervaren wat problemen met de WIFI.

Als de WIFI op mobiele apparaten is ingeschakeld, kunnen bepaalde apps niet meer worden geopend.

Voorbeeld aan Rabobank, ABN, PostNL app en dergelijke. 

Dit is best hinderlijk, om voor die app's de wifi uit te moeten zetten.

Wie heeft hiervoor de oplossing? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
Uitgelicht
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Er zit inderdaad een verschil tussen het uitschakelen van je wifinetwerk en het plaatsen van je modem in bridge modus, zoals @tobiastheebe terecht aangeeft. Bij bridge is de DHCP-server uitgeschakeld, dit om te voorkomen dat er een IP-conflict ontstaat tussen het Ziggo modem en je eigen router. De bridge-modus van je Ziggo modem zet je makkelijk zelf aan- of uit in de Vodafone & Ziggo app onder Service en dan Internet.

Ben je als eventuele meelezer onbekend met de werking van bridge modus, alles staat overzichtelijk in dit topic op een rijtje! 

Je kunt de bridge-modus niet aan- of uitzetten als je een glasvezelmodem hebt. Enkele functionaliteiten van je modem zijn daarbij beperkt of uitgeschakeld, lees daarover hier meer!

Belangrijk voor bridge-modus en IPv6. 

Alle modems hebben in bridge-modus toegang tot IPv6. Controleer of je router-instellingen goed staan. Gebruik hiervoor de handleiding of kijk onderop je router hoe je dit instelt.

1. Bekijk de instellingen van je router en controleer of IPv6 is ingeschakeld

Als IPv6 uitstaat, blijft het internet werken zoals je gewend bent. Heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen? Activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router

Een firewall voorkomt dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Als je firewall niet goed is ingesteld, kan een kwaadwillende meekijken via je IP-camera of op je netwerkschijf. Stel daarom de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan

Soms heb je de volgende extra instellingen nodig. Controleer hiervoor de handleiding van je router. 

• Prefix Delegation (PD): aan
  • PD size: /56
  • IPv6 internetconnectie: automatisch of DHCPv6

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Herstart dan je router. 

0 Kudos
78 Reacties 78
RE_slot
Level 1

Inmiddels gedaan, maar ook dat helpt niet. 

0 Kudos
Lucas01
Level 7

Hi @RE_slot ,

Ook direct na het resetten voordat je het modem weer op stateful hebt gezet werkte het niet?

Heb je een eigen router in gebruik? Welk type modem van Ziggo heb je? Dit staat op de sticker onderop. 🙂

Lucas01
Level 7

@tobiastheebe  heb jij misschien nog een idee bij het probleem van @RE_slot ? 🙂 Ik heb nog even zitten denken en behalve een eigen router en hierop IPv6 uitschakelen kan ik eigenlijk geen oplossing bedenken, en deze workaround is uiteraard niet ideaal.

tobiastheebe
Level 20

@RE_slot Ik neem vooralsnog aan dat je dit probleem ervaart op een Android-apparaat. Kun je de app Ping & Net downloaden en de volgende informatie toesturen via een privébericht?

• Network Info
  • IPv4 Ping met ipv4.google.com ingevuld in invoerveld
  • IPv6 Ping met ipv6.google.com ingevuld in invoerveld
Vincent
Community Moderator
Community Moderator

Zuur dat je problemen ervaart. Ik zie dat @Lucas01 en @tobiastheebe suggesties hebben gedeeld, top! Ben je hier al aan toegekomen en hoe functioneert het nu? We vernemen het graag van je.

brouwerhenny
Level 5

Hallo allemaal, ik ben door ziggo naar het forum gestuurd met zo ongeveer hetzelfde probleem (jullie hebben er volgens de klantenservice meer verstand van). Op mijn telefoon werken sommige apps niet als ik de deco's in access mode heb staan. Als ik de deco's op router zet werken ze wel. Ik lees hier wel dat dit geen ideale situatie is, maar ik begrijp niet helemaal waarom. En moet er dan eigenlijk wel iets aan gebeuren zodat ik het wel weer in access mode kan zetten?

Ik heb het hele gebeuren van helemaal resetten, switchen van stateful (waar ie al op stond) naar stateless en weer terug al een aantal keer doorlopen, maar dat lost eigenlijk niks op.

Vriendelijke groet,

Henny

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

@brouwerhenny Met zowel het modem als de Deco's in router mode is sprake van router achter router en dubbele NAT, daarom is deze configuratie is niet ideaal. Ook is internettoegang via IPv6 hierbij niet mogelijk, maar dit is aan de andere kant wel een workaround voor het probleem met de apps. Je kunt overwegen om de Deco's in router mode geconfigureerd te laten en het modem in bridge mode te configureren. Belangrijk hierbij is wel dat Deco 1 als enige apparaat op het modem aangesloten is.

0 Kudos
brouwerhenny
Level 5

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik dat al zo heb staan? De wifi van de connectbox is uitgeschakeld en er 1 deco bekabeld aangesloten op het modem. Verder zit alleen nog een telefoon aangesloten op het modem. Heeft dat er nog invloed op?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Wi-Fi uitgeschakeld is niet hetzelfde als bridge mode, hierbij zijn zeer beperkt instellingen mogelijk in de webinterface van het modem. Bij router mode is de status-LED van het modem wit, bij bridge mode is deze groen. De telefoon staat hier volledig los van.

0 Kudos
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Er zit inderdaad een verschil tussen het uitschakelen van je wifinetwerk en het plaatsen van je modem in bridge modus, zoals @tobiastheebe terecht aangeeft. Bij bridge is de DHCP-server uitgeschakeld, dit om te voorkomen dat er een IP-conflict ontstaat tussen het Ziggo modem en je eigen router. De bridge-modus van je Ziggo modem zet je makkelijk zelf aan- of uit in de Vodafone & Ziggo app onder Service en dan Internet.

Ben je als eventuele meelezer onbekend met de werking van bridge modus, alles staat overzichtelijk in dit topic op een rijtje! 

Je kunt de bridge-modus niet aan- of uitzetten als je een glasvezelmodem hebt. Enkele functionaliteiten van je modem zijn daarbij beperkt of uitgeschakeld, lees daarover hier meer!

Belangrijk voor bridge-modus en IPv6. 

Alle modems hebben in bridge-modus toegang tot IPv6. Controleer of je router-instellingen goed staan. Gebruik hiervoor de handleiding of kijk onderop je router hoe je dit instelt.

1. Bekijk de instellingen van je router en controleer of IPv6 is ingeschakeld

Als IPv6 uitstaat, blijft het internet werken zoals je gewend bent. Heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen? Activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router

Een firewall voorkomt dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Als je firewall niet goed is ingesteld, kan een kwaadwillende meekijken via je IP-camera of op je netwerkschijf. Stel daarom de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan

Soms heb je de volgende extra instellingen nodig. Controleer hiervoor de handleiding van je router. 

• Prefix Delegation (PD): aan
  • PD size: /56
  • IPv6 internetconnectie: automatisch of DHCPv6

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Herstart dan je router. 

0 Kudos
brouwerhenny
Level 5

Bedankt voor de info weer. Ik ga dit weekend even de instellingen nalopen

brouwerhenny
Level 5

Even checken of ik het goed begrijp: ik kan dus de connect box in bridge modus zetten als ik geen eigen router heb verder? Dat kan met alleen de connect box en de deco's?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Bridge mode vereist juist een eigen router en dat is in jouw geval de eerste Deco.

brouwerhenny
Level 5

Heb het net even geprobeerd en kwam tot de conclusie dat er nog een oude desktop ook bekabeld is aangesloten, dus voor nu gaat de bridgemodus niet werken. Die computer gaat binnenkort de deur uit, dus dan probeer ik het gewoon weer. Is het genoeg om alleen de bridgemodus aan te zetten in het ziggo account of moet ik dan ook nog iets aanpassen in de deco app? Ik las in die link van Dennis het een en ander over het checken van je firewall en dergelijke?

Alvast weer bedankt voor de hulp iig!

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Je kunt de PC ook achter een van de Deco's aansluiten. Alleen bridge mode inschakelen is inderdaad voldoende, de firewall op de Deco blokkeert als router al standaard alle nieuwe inkomende verbindingen. Ik adviseer wel om IPv6 in te schakelen, gebruik hiervoor de instellingen Dynamic IP + Prefix Delegation, voor Assigned Type de optie SLAAC + stateless DHCPv6 of SLAAC + RDNSS. Een prefix size hint instellen is niet nodig bij de Deco.

0 Kudos
brouwerhenny
Level 5

Bedankt voor de uitleg weer! Ik ga het vd week even uitproberen.

0 Kudos
brouwerhenny
Level 5

Al die dingen die je genoemd hebt heb ik gedaan en het lijkt tot nu toe goed te werken. Nog even voor de zekerheid: de deco's moeten nu nog steeds in wifi modus blijven staan? 

tobiastheebe
Level 20

Fijn om te lezen. Met het modem in bridge mode is inderdaad vereist dat de Deco's in router mode blijven.

brouwerhenny
Level 5

Dan zou het zo goed moeten staan. Bedankt voor je hulp!