Vraag
Reacties
Oplossing
Vosss
Level 2

Waarom kan ik Philips Hue-lampen niet te vinden i.c.m. Sagemcom modem?

Ik heb gisteren mijn modem geïnstalleerd met de optie backup bewaren vanaf het oude ziggomodem.

Internet en wifi werken nu (via deco)

Alleen mijn gehele Hue systeem is nu onbruikbaar. De app van Hue geeft aan dat de Bridge geïnstalleerd is, alleen kan ik geen lampen vinden (14 stuks!)

Ik denk dat het met een instelling te maken heeft, maar ik wordt er gek van!

Wie heeft er een idee? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Random
Level 16

Je HUE bridge zal een nieuw ip adres hebben gekregen na het installeren van het nieuwe modem.

Kijk in het modem bij dhcp leases (verbonden apparaten) welk ip adres de hue bridge nu heeft en zet die vast (reserveer) dat mac/ip adres bij dhcp reserveringen zodat het ip niet meer zal veranderen want anders blijf je dingen instellen.

Ga dan in de hue app naar instellingen en vervolgens naar Mijn Hue systeem en vul daar handmatig het zojuist gereserveerde ip adres in van de hue bridge.

Daarna zou het weer moeten werken.

Bekijk in context

CreativeS
Level 16

Nope. Ook geen resultaat. De server van Signify (remote access) heeft van buitenaf... geen toegang tot de Hue Bridge.

IMG_2921 resized.PNG

Maar toen ging er een lampje branden! Het derde lampje op de bridge brandt niet, dus geen toegang tot het www. Ik heb de bridge gereset. Kreeg al keurig een mailtje van Philips Signify dat de bridge ontkoppeld was van mijn account. Opnieuw verbinding laten maken door de apps te laten zoeken naar de bridge en dit te bevestigen door een druk op de ronde knop op de bridge. Ineens ging het derde lampje ook weer branden. En zie daar:

IMG_2922 resized.PNG

Ieder geval bedankt voor het meedenken. Bleek uiteindelijk niet nodig, maar goed. Fijne dagen!

Bekijk in context

13 Reacties 13
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hé hoi @Vosss, wat lastig dat je HUE lampen nog niet werken zeg. Misschien dat @Bert nog tips voor je heeft of @Dave kan jij iets adviseren?

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Ik zal proberen @Welmoed ik heb zelf ook slimme stekkers die lampen aanzetten.

@Vosss 

Als je inlogt in je modem met de bekende http://192.168.178.1 password of http://192.168.100.1

Ga naar Geavanceerde instellingen en kies als eerst Beveiliging en dan Firewall

Schermafbeelding 2023-11-15 om 15.59.47.png

Zet je Firewall zoals hier staat. Als dit is gedaan ga je naar opslaan en dan volgende tabblad.

Zet bij UPnP even vinkje op ingeschakeld, en sla op en herstart je modem, daarna de Philips Hue neem aan dat dit de Basis station is. Modem duurt circa 15/30 minuten.

Als alles goed is zal de Philips Hue nu wel te zien zijn in de IP lijst bij Tabblad verbonden apparaten, en zou de Philips Hue nu instelbaar moeten zijn.

Als je IP Adres ziet, ga je naar tabblad DHCP en komt een lijst met weer apparaten en daar klik je op Philips Hue, dan beneden zie je volgende

Voorbeeld onderaan: Dit is mijn WD MyCloud via IP te benaderen.

Schermafbeelding 2023-11-15 om 16.05.37.png

Hier komt jou ip adres van de Philips gereserveerd en dan zou alles moeten werken.

Nu komt het belangrijkste als alles is ingesteld, log je weer in je modem, ga dan naar Geavanceerde Instellingen en Kies weer de UPnP en zet nu het vinkje uit en herstart je modem.

Random
Level 16

Je HUE bridge zal een nieuw ip adres hebben gekregen na het installeren van het nieuwe modem.

Kijk in het modem bij dhcp leases (verbonden apparaten) welk ip adres de hue bridge nu heeft en zet die vast (reserveer) dat mac/ip adres bij dhcp reserveringen zodat het ip niet meer zal veranderen want anders blijf je dingen instellen.

Ga dan in de hue app naar instellingen en vervolgens naar Mijn Hue systeem en vul daar handmatig het zojuist gereserveerde ip adres in van de hue bridge.

Daarna zou het weer moeten werken.

Vosss
Level 2
Topicstarter

Ik ga ermee aan de slag, ik had al wel de firewall gecheckt. Alleen het tabblad daarna niet gevonden. 

Ik had ook al de Hue bridge gereset. Maar dat hielp dus niet.

Ik ga er mee aan de slag en laat het even weten!

Bedankt zover!

Vosss
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor de uitvoerige beschrijving. Ik ga hiermee aan de gang!  Ik zal het eerst even printen en erbij houden 😉

Vosss
Level 2
Topicstarter

Ik zal dit als aanvulling meenemen. 

Ik ging er gemakshalve van uit dat met de backup van het oude ziggo modem er geen verschil zou moeten zijn qua herkenning. Niet dus.

Random
Level 16

Nee helaas instellingen gaan verloren.

Als eerste moet je ervoor zorgen dat je HUE bridge een vast ip adrs houd dat regel je in de dhcp bij mac/ip reservering.

Het IP adres dat je daar instelt kun je in de hue app handmatig invoeren bij instellingen > bridge instellingen. Daarna zou alles weer moeten werken en blijven werken.

Voorbeeld:

Random_5-1700080492851.png

Random_1-1700080351904.png

CreativeS
Level 16

Beste @Dave ,

Ik heb jouw stappenplan opgevolgd, maar zowel de Hue-app zelf als iConnectHue kunnen vanaf een 4G/5G-netwerk of op een ander wifi-netwerk geen verbinding maken met mijn Hue-bridge. IP adres is gereserveerd in DHCP (zoals zoveel stand-alone apparatuur hier in het netwerk)... beide apps kunnen niet verbinden met de bridge. Herstart ik het modem even, dan lukt het wel... maar niet voor lang. Dit probleem had ik niet met de Connectbox Giga v1 (altijd vindbaar van welk netwerk ook), wel sinds wij de Giga v2 hebben, de Sagemcom. Uitzetten (als test) van de firewall helpt ook niet. Zodra ik wifi weer inschakel op mijn iPhone heb ik _direct_ weer verbinding met de bridge. Dus ergens gaat het niet goed... van buitenaf.

Wat nu? 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@CreativeS 

Wat gebeurt er in je modem de UPnP aanzet dan modem herstart en daarna weer Philips Hue connect met wifi als dat lukt de UPnP weer uitzetten.

0 Kudos
CreativeS
Level 16

Nope. Ook geen resultaat. De server van Signify (remote access) heeft van buitenaf... geen toegang tot de Hue Bridge.

IMG_2921 resized.PNG

Maar toen ging er een lampje branden! Het derde lampje op de bridge brandt niet, dus geen toegang tot het www. Ik heb de bridge gereset. Kreeg al keurig een mailtje van Philips Signify dat de bridge ontkoppeld was van mijn account. Opnieuw verbinding laten maken door de apps te laten zoeken naar de bridge en dit te bevestigen door een druk op de ronde knop op de bridge. Ineens ging het derde lampje ook weer branden. En zie daar:

IMG_2922 resized.PNG

Ieder geval bedankt voor het meedenken. Bleek uiteindelijk niet nodig, maar goed. Fijne dagen!

Random
Level 16

@CreativeS 

Fijn dat je weer verbinding hebt en e.e.a. weer werkt.

Maar niet voor het een of het ander en slechts als aanvullende info bedoeld: mijn HUE bridge heeft helemaal geen internet verbinding het derde led brand nooit bij mij. Ik heb ook (nog) geen account bij HUE en toch werkt alles bij mij zelfs als er geen Internet beschikbaar zou zijn.

En dan moet je ook nog weten dat mijn HUE Bridge en mijn mobiele telefoons en tablets met de HUE apps in aparte netwerken zitten IOT en WLAN2.

Voor remote access gebruik ik een VPN server op mijn netwerk waar ik onderweg met mijn mobiel op inlog en dan werkt het HUE spul zonder dat ik cloud services nodig heb van HUE.

Enige dat nodig is bij mij is dat de HUE app verbinding kan maken met de bridge.

Ik persoonlijk wil zo min als mogelijk verbindingen met buiten mijn netwerk als het niet strikt noodzakelijk is.

Af en toe moet de bridge of smart devices een upgrade krijgen alleen dan zet ik een kiertje naar internet open.

Daarvoor houd ik deze website in de gaten zodra ik zie dat hier een update is dan zet ik de firewall op een kier voor de HUE Bridge en laat hem zijn ding doen daarna gaat het HUE netwerk weer achter de firewall op slot.

Random_0-1703427608114.png

CreativeS
Level 16

@Random  schreef:

Fijn dat je weer verbinding hebt en e.e.a. weer werkt.

Maar niet voor het een of het ander en slechts als aanvullende info bedoeld: mijn HUE bridge heeft helemaal geen internet verbinding het derde led brand nooit bij mij. Ik heb ook (nog) geen account bij HUE en toch werkt alles bij mij zelfs als er geen Internet beschikbaar zou zijn.

Het ging mij echt om 'remote access' en dat werkt nu. Via mijn eigen netwerk werkte het sowieso wel en aangezien ik geen gescheiden netwerken gebruik, moest het gewoon op deze manier  (dus ook van buitenaf bereikbaar) en die voldoet keurig voor ons. Zo heeft een ieder wel zijn of haar eigen beweegredenen.

CreativeS
Level 16

Plaatje bij het verhaal... op eerste kerstdag werkt het ook nog steeds 🙂

IMG_2662 resized.png

Ik heb gisteren wel alle lampen en schema's opnieuw moeten toevoegen en instellen (logisch, bridge was ontkoppeld van account), maar dat bleek sneller klaar te zijn dan ik vooraf dacht. 'Schedules' zijn ook weer zoals het hoort... deze was voor 87% gevuld... nu weer keurig 32%. Voorlopig hoef ik nog geen tweede bridge.