Beste,
Ik speel al enige tijd op mijn ps5 en heb nooit echt problemen gehad tot op een aantal weken terug, ik wilde een spelletje spelen met vrienden en plots was iedereen in de voice chat aan het haperen, mijn ping werd heel erg hoog en kon bepaalde vrienden zelfs niet meer joinen doordat mijn NAT type van 2 naar 3 is veranderd, zonder er ook maar iets mee gedaan te hebben vanuit het modem. Deze oplossingen heb ik al geprobeerd zonder geluk:
Port forwarding
UPNP
DMZ
Overigens heb ik ook geprobeerd het modem een aantal keer opnieuw op te starten, verder wil ik er ook bij toevoegen dat ik op de tv waar deze playstation op aangesloten zit ook problemen heb met het streamen via Disney+ (stream die vast hangt, waarna ik een error melding krijg dat de verbinding verbroken is)
Graag vraag ik jullie om hulp hierbij om te kunnen kijken of ik mijn NAT type terug naar 2 kan krijgen, ik ben ten einde raad. 😞
Mvg
Opgelost! Ga naar oplossing.
Beste,
Afgelopen nacht een modem software upgrade gekregen en dat heeft voor zover ik merk het probleem opgelost.
NAT Type is op PC/PS5 is terug veranderd naar Type 2.
Zal nog even verder op onderzoek gaan maar het blijkt dat het toch aan de software upgrade van een paar weken terug lag 😕
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
AOP (btv 01-SET of btv 1 IEC-NL), splitter (POA 01-UPC) en kabels naar modem + versterker (FRA-752N) zijn prima en up-to-date. De twee uitgaande TV-kabels achter de versterker zien er ook goed uit. De versterker zelf is een ouder type, maar voldoet nog prima voor DVB-C.
De POA 01-UPC kan het beste vervangen worden door een POA-254 + F/F-kabel rood/rood voor het modem. Andere optie is een HPFX258-IECFM plaatsen tussen splitter en versterker. Beide opties voorkomen verstoring tussen upstream modem en binnenhuisinstallatie onderling.
Het kapje van de POA 01-UPC veroorzaakt soms problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.
De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed, alleen het OFDM-kanaal (D3.1 upstream) laat vreemd genoeg 0 dB MER zien. De historie laat een aantal resets en reboots zien (o.a. vanwege een firmware update, je gaf daarnaast zelf al aan het modem diverse keren opnieuw opgestart te hebben), verder geen bijzonderheden behalve uitval van het OFDMA-kanaal op 21-7 om 11:35.
De switches lijken verouderd te zijn. Als verwijderen van het kapje + opnieuw plaatsen van de splitter het probleem niet oplost, kun je dan testen met de PS5 of TV direct op de modemrouter aangesloten?
De switches zijn oud, maar bij mij werkt er tenminste één nog prima. Deze verdenk ik niet als eerste.
Voor de zekerheid af en toe (een keer per jaar?) even van de stroom af en de verbindingen opnieuw tot stand laten komen.
Zojuist het kapje van de POA 01-UPC eraf gehaald volgens de instructies en goed terug gemonteerd, modem opnieuw opgestart maar tevergeefs.
overigens ook een directe kabel van het modem naar de PS5 gehad maar ook zonder verandering.
In het netwerk zitten ook 2 Wi-Fi pods van ziggo, die in het verleden ook voor problemen in het netwerk gezord hebben.
Voor die pods er waren had ik mijn modem in bridge-modus staan met een eigen ASUS router ertussen en nooit problemen gehad.
Bedoel je dat je de splitter opnieuw op het AOP hebt geplaatst zonder het kapje? Die laatste is namelijk veroorzaker van contactproblemen door een ontwerpfout.
Welke pods gebruik je precies? Zelf gebruik ik overigens liever de officiële term: access points.
Ik verwachtte zelf ook niet dat de oorzaak bij (een van) de switches zou liggen, dit was puur om uit te sluiten. Voor alle zekerheid kun je ook nog testen met alleen de PS5 aangesloten op het modem. Tenslotte kun je testen met het modem direct op het AOP aangesloten.
wil hier toch even op inhaken, sindskort heb ik hetzelfde probleem op mijn ps5. in cod mw3 sta ik ineens op nat type strict ipv open. portforwarding staat nog op goede ip-adres van de ps5. in mijn netwerk is niks veranderd. lijkt wel sinds een softwareupdate van het modem te zijn gekomen..
We hebben de instructies precies gevolgd zoals aangegeven in de video.
Deze pods gebruiken wij: https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/smart-wifiboosters/smartwifi-pods-zeshoekig
Gaan nu proberen met alleen de PS5 rechtstreeks op het modem en op het AOP
EDIT: Zojuist allebei getest zonder enige verandering.
Idd, heb altijd NAT type-2 gehad en ineens was het daar veranderd naar 3, en 2 dagen later was mijn NAT type van mijn console ook veranderd naar 3. Heb wel meegekregen van vrienden dat COD zelf eigen poorten heeft die open moeten.
vreemde is dat cod niks veranderd heeft aan poorten en ineens heb ik nat-type strict. ik kan gelukkig gewoon spelen, maar vreemd en vervelend is het wel
Zelf kan ik verder ook online lobbies joinen, alleen vrienden niet. voice chat duren overigens ook heel lang om in te laden (30-45 sec) en dan zijn zowel ik als de andere leden slecht verstaanbaar (hun horen mij slecht, ik hoor hun slecht(
In de release notes van de nieuwe firmware 8.10.26 wordt niets genoemd over ander gedrag van de firewall/NAT dus dat is wel merkwaardig. Ik zou meer klachten verwachten als het aan deze update ligt. Het verklaart ook niet de andere problemen zoals hoge latency en de problemen in de Disney+ app op de TV.
Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres van de modemrouter (vermeld op de pagina Beheer → Informatie) sturen via een privébericht? Dan kijk ik of ik vanaf hier bijzonderheden zie.
Wegens te vaak proberen ivm met ongeldige HTML in de hoofdtekst probeer ik het over 5 min opnieuw 😅
Met plakken zonder opmaak zou het wel moeten lukken.
Ik heb je bericht ontvangen en tussen 0:03 en 0:09 een continue ping laten lopen naar het IPv6-adres. Latency is stabiel, gemiddeld ~19 ms en geen packet loss. Vooralsnog heb ik dus nog geen verklaring voor de genoemde problemen. Hoe ziet vanaf jouw PC de latency naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 eruit op dit moment? Zie je deze sterk veranderen tijdens bijvoorbeeld gaming?
Zojuist getest, gemiddelde valt op ~13 ms, verder geen packet loss.
Ik merk dat we nu een beetje op een dood punt belanden, zou er toevallig iemand van ziggo mee kunnen kijken naar dit probleem? Omdat het waarschijnlijk met de update te maken heeft die het modem gehad heeft.
Ik verwacht zelf niet dat het aan de firmware update ligt. In mijn vorige reactie had ik nog gevraagd of je de latency kunt testen tijdens gaming.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort langs in dit topic.
Had ik toen ook gedaan, zat geen verschil tussen.
Dat is in ieder geval fijn om te horen dat er iemand langs komt om mee te kijken.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.