Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Irisvanderbijl
Level 1

Waarom is de snelheid van de wifi-verbinding wisselend?

Beste,

 

Ik heb sinds kort een nieuw internet modem van ziggo (zwart).

Alle kabels en Poa van ziggo geïnstalleerd.

nu heb ik sinds gisteren weer een onstabiel netwerk.

mijn vermoede is dat er iets fout ziet in het binnenkomend signaal.

 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
23 Reacties 23
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Hoe/waar/wanneer ervaar je de instabiliteit precies?
  • Speelt de instabiliteit op ethernet, Wi-Fi of beide?
  • Gebruik je andere netwerkapparatuur naast het modem?
  • Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

 

Schermafbeelding 2025-01-31 213709.png

Schermafbeelding 2025-01-31 213803.png

Schermafbeelding 2025-01-31 213813.png

Schermafbeelding 2025-01-31 213825.png

  

Schermafbeelding 2025-01-31 213834.png

Schermafbeelding 2025-01-31 213852.png

Schermafbeelding 2025-01-31 213900.png

  

Schermafbeelding 2025-01-31 213941.png

Schermafbeelding 2025-01-31 213948.png

Schermafbeelding 2025-01-31 214007.png

  

Schermafbeelding 2025-01-31 214028.png

Schermafbeelding 2025-01-31 214037.png

Schermafbeelding 2025-01-31 214113.png

Schermafbeelding 2025-01-31 214127.png

Schermafbeelding 2025-01-31 214135.png

   

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Het is heel de dag onstabiel ik merk het vooral via wifi.

Er staat alleen een modem.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en de historie laat geen bijzonderheden zien. (Downstream = inkomend signaal.)

 

  • Wat zie/merk je precies bij instabiliteit? Speelt het op specifieke/willekeurige momenten of doorlopend, op een specifiek apparaat of op meerdere apparaten gelijktijdig?
  • Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres zoals getoond op de pagina Beheer → Informatie toesturen via een privébericht? Dan controleer ik of ik vanaf hier instabiliteit zie naar jouw modemrouter.
0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Deze waarde zijn wel heel wisselend.

dit was eerst gewoon stabiel +- hetzelfde

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Gestuurd

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik had eigenlijk een ander beeld bij 'instabiliteit', m.i. valt een ietwat fluctuerende downloadsnelheid daar niet onder. Wi-Fi is altijd onderhevig aan omgevingsfactoren. In het dagelijks gebruik ga je geen enkel verschil merken tussen 100 of 200 Mbps. Ik heb de latency (reactietijd) van jouw modemrouter getest, deze is goed (~15 ms van/naar internet).

 

  • Welke resultaten zie je op https://samknows.com/realspeed/? Deze site test ook direct vanaf de modemrouter, waardoor Wi-Fi buiten beschouwing blijft, je zou hier vrijwel altijd het maximum van het abonnement (in jouw geval Internet Start = 200/30 Mbps) zichtbaar moeten zien.
  • Welk type iPhone heb je? Ik ben benieuwd of deze Wi-Fi 6 ondersteunt.
0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Irisvanderbijl_0-1738357772910.png

Iphone 14.

Maar is dat niet vreemd dan dat dit zo anders is?

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De iPhone 14 ondersteunt Wi-Fi 6, dat is positief. RealSpeed laat zien dat de maximale downloadsnelheid op zowel de modemrouter als jouw desktop haalbaar is.

 

Maak je op de iPhone mogelijk gebruik van iCloud Private Relay (Privédoorgifte in iCloud) of een andere VPN? Op een site als whatismyipaddress.com zou je 'Ziggo B.V.' als ISP moeten zien en moet het IPv4-adres overeenkomen met het IPv4-adres op de pagina Beheer → Informatie (83.84.xxx.yyy).

Jos
Community Moderator
Community Moderator

@Irisvanderbijl had je deze reactie van @tobiastheebe nog gezien? 

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Hi Jos,

 

ja heb ik gezien.

De ICloud private relay staat inderdaad aan maar dat heeft niks te maken met de test voor de wifi snelheid.

als ik kijk in de ziggo app is de snelheid van het modem 202mbs en als je de wifi test doet komt er ongeveer naast het modem 170mbs en 27mb up uit.

eerst was dit 200mbs en 31mb up.

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een VPN als iCloud Private Relay heeft wel degelijk invloed op de haalbare snelheden. Verder laat de eerdere test via RealSpeed zien dat 200 Mbps wel haalbaar is, zowel op als achter de modemrouter.

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Irisvanderbijl, wat een teleurstelling dat je niet altijd de volledige snelheid haalt.

Ik zie dat je al aardig op weg bent geholpen in dit topic. Zou je de postcode en je huisnummer in je profiel willen zetten? Alleen Ziggo medewerkers hebben inzage in deze informatie.

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Hi Marco,

 

Klopt, Gedaan.

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Dank je wel voor het aanvullen van je profiel @Irisvanderbijl.

Het signaal wat binnenkomt op je modem ziet er keurig uit. Zoals eerder aangegeven kan de snelheid soms wat fluctueren via de wifi. Probeer indien mogelijk eens een apparaat met een vaste kabel aan te sluiten. Je zou dan altijd 200mbit down en 30mbit up moeten halen.

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Beste Tobias zou jij mijn modem kunnen uitlezen of alle signalen goed zijn?

Heb namelijk sinds gisteren het modem direct op de AOP aangesloten.

Of er geen storingen of verkeerde signalen zijn.

Alvast bedankt.

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Irisvanderbijl_0-1739364728023.pngIrisvanderbijl_1-1739364755627.png

 

Irisvanderbijl_2-1739364770604.pngIrisvanderbijl_3-1739364786096.pngIrisvanderbijl_4-1739364803989.pngIrisvanderbijl_5-1739364825212.pngIrisvanderbijl_6-1739364838639.pngIrisvanderbijl_7-1739364857187.pngIrisvanderbijl_8-1739364870417.pngIrisvanderbijl_9-1739364896542.pngIrisvanderbijl_10-1739364912486.pngIrisvanderbijl_11-1739364960750.png

 

0 Kudos
Irisvanderbijl
Level 1
Topicstarter

Hi Marco,

 

Sinds de POA tussen uit is is het signaal weer stabiel en snel.

via de kabel is het goed.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DS/US-waarden waren goed en zijn dat nog steeds, niets wees erop dat het signaal werd verstoord. Als er verder niets is veranderd zoals uitschakelen van VPN, dan vind ik vreemd als 200/30 Mbps nu wel (consistent) haalbaar is op de iPhone.

0 Kudos