Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
BartHoogland
Level 2

Waarom is WiFi niet zichtbaar op laptop na installeren Smart WiFi modem?

Hi,

Ik heb vandaag het nieuwe modem aangesloten echter is het WiFi netwerk niet zichtbaar op mijn laptop.

Mijn telefoon en de laptop van mijn partner zijn wel verbonden.

Het betreft de smart wifi modem (zwart).

WiFi versterker nog niet aangesloten.

Instellingen modem (op netwerknaam na) niet aangepast.

Aangesloten netwerkkabels: hue hub.

Laptop: ASUS G501JW.

Besturingssysteem: Windows 10 Home 10.0.19045 Build 19045.

Ik lees hier op het forum dat het verwijderen van de netwerkadapter een oplossing zou kunnen zijn, echter heb ik deze nog niet gevonden in mijn systeem.

ik hoor graag of jullie mij verder kunnen helpen.

Mvg Bart

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jansmarcel
Level 16

@BartHoogland  Heb je de laptop ook al een keer opnieuw opgestart? Dus via de aan/uit knop en dan niet afsluiten maar echt kiezen voor "opnieuw opstarten" kiezen. Soms wil dit nog wel eens vreemde dingen oplossen.

De netwerkadapter kun je in het configuratiescherm -> apparaatbeheer -> netwerkadapters vinden.

Zie je overigens wel netwerken uit de buurt of ook helemaal niet (dan is misschien per ongeluk de adapter uitgeschakeld)

Bekijk in context

0 Kudos
25 Reacties 25
jansmarcel
Level 16

@BartHoogland  Heb je de laptop ook al een keer opnieuw opgestart? Dus via de aan/uit knop en dan niet afsluiten maar echt kiezen voor "opnieuw opstarten" kiezen. Soms wil dit nog wel eens vreemde dingen oplossen.

De netwerkadapter kun je in het configuratiescherm -> apparaatbeheer -> netwerkadapters vinden.

Zie je overigens wel netwerken uit de buurt of ook helemaal niet (dan is misschien per ongeluk de adapter uitgeschakeld)

0 Kudos
BartHoogland
Level 2
Topicstarter

@jansmarcel Dank voor je reactie!

Vanmorgen overgestapt van kpn naar ziggo, met het kpn modem geen problemen gehad.

(ziggo) netwerken van buren zijn wel zichtbaar, de laptop heb ik enkele keren aan/uit gezet en opnieuw opgestart zonder resultaat.

Ook het modem heb ik opnieuw opgestart.

Ik zal morgen de netwerkadapter eens proberen.

Gr Bart

0 Kudos
jansmarcel
Level 16

Prima dan is de adapter in ieder geval niet uitgeschakeld. Ik heb het zelf ook wel eens gehad dat een netwerk wel zichtbaar was, maar ondanks dat de wifi sleutel wel klopte er toch geen verbinding gemaakt kon worden. Het verwijderen van de netwerkadapter en vervolgens de PC opnieuw opstarten (Dus niet afsluiten en weer aanzetten), de adapter wordt opnieuw geinstalleerd en dan werkte het wel weer.

Dus laat even weten of het lukt. Anders moeten we verder zoeken.

BartHoogland
Level 2
Topicstarter

@jansmarcel Het verwijderen van de netwerkadapter heeft geholpen 👍🏻 alles werkt nu naar behoren, bedankt!

Gr Bart

jansmarcel
Level 16

Fijn dat het weer werkt en bedankt voor het melden.

0 Kudos
Wil49
Level 3

Ik heb mijn laptop enige tijd niet gebruikt. Vandaag weer eens opgestart. Geen Wifi!

Alle handelingen zoals hierboven al vermeld heb ik gedaan. Als ik naar de Realtek Wifi adapter kijk dan staat er dat deze correct funtcioneert. Ook meldt de laptop dat het aanwezige stuurprogramma het beste is dat beschikbaar is.

Toch wordt mijn netwerk niet herkend als beschikbaar netwerk voor Wifi. Heel veel andere netwerken wel maar daar heb ik niets aan. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Kunt u mij helpen. Groet, Willem

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@Wil49 welkom hier en goed dat je het komt vragen. Ja, de wondere wereld van de techniek helpt ons veel, maar geeft soms ook vraagtekens. We gaan je uiteraard helpen.

Wat gebeurt er als je met een utp kabel een verbinding maakt met je modem en de laptop? Is er dan wel verbinding?

Kan je aub ook eens deze stappen proberen en aangeven tot hoever je komt?

0 Kudos
Wil49
Level 3

Ik heb het net geprobeerd door de kabelverbinding te maken. Er gaat wel een deel van de verbinding tot stand komen maar er blijkt iets  mis te zijn met het IP-adres als ik de probleemoplosser laat draaien.

0 Kudos
Wil49
Level 3

Ik heb even de stappen gedraaid maar het eindigt al bij het aan moeten klikken van het wifi-symbool. Dat is er niet. Er is wel een wereldbolletje te zien. 

0 Kudos
Wil49
Level 3

Hallo Jacob,

Ik heb van alles en nog wat geprobeerd zoals je ziet maar het werkt nog steeds niet. Ook mijn LAN/kaart werkt niet. Ik heb wel gezien dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem die allemaal instructies krijgen die voor de eenvoudige gebruiker soms moeilijk zijn en waar het uiteindelijk niet helpt. Wat is er toch aan de hand?

Ik ben even offline want heb andere zaken te doen. Kom later wel weer terug. Groet, Willem

0 Kudos
Doman
Level 10
@Wil49  schreef:

Ik heb mijn laptop enige tijd niet gebruikt. Vandaag weer eens opgestart. Geen Wifi!

Alle handelingen zoals hierboven al vermeld heb ik gedaan. Als ik naar de Realtek Wifi adapter kijk dan staat er dat deze correct functioneert. Ook meldt de laptop dat het aanwezige stuurprogramma het beste is dat beschikbaar is.

Om welke laptop en Wifi adapter gaat het precies?

Kijk bij apparaat beheer welk type adapter daar wordt aangegeven.

Bepaalde oudere series Realtek Wifi adapters werken niet meer met met nieuwe Ziggo Sagemcom modem:

Sagemcom F3896LG: Realtek WiFi adapters kunnen Sagemcom SSID (2,4Ghz) niet vinden? 

Dat je een probleem hebt met de bekabelde verbinding is dan een ander probleem.

Wil49
Level 3

Ik ben even offline geweest. Vanmorgen de Lan-aansluiting weer werkend gekregen. Ben nu de laptop aan het updaten. Duurt even.

Zal als dat klaar is aan de slag gaan met het modem. De netwerkkaart is Realtek RTL8188CE802.11bgn WiFi Adapter.

Alvast bedankt voor het meedenken.

0 Kudos
Wil49
Level 3

Hoi Doman,

Ik heb het item nog even verder onderzocht en ik heb alle goede raadgevingen gelezen. Uiteindelijk ook een bericht van een Ziggo moderator dat ze de zaak intern ook gaan oppakken. Zou wel tijd worden.

Ik heb de Smartwifi optimalisatie uitgezet. Alleen hoe moet ik in hemelsnaam de naam veranderen van de 2,4 en 5 Mhz? En welk kanaal moet je kiezen als je iets handmatig instelt? Voor een leek wordt het wel wat ingewikkeld en de geleerde heren moeten maar een oplossing zoek. Jij hebt je best wel gedaan zou ik denken.

Ik heb iets gelezen over een USB wifi adapter. Is dat een oplossing en zo ja  welke moet je dan kopen want er zullen er wel veel zijn. Enig idee van de kosten?

Groet, Willem

0 Kudos
Wil49
Level 3

Hallo Jacob,

Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Ondanks alle uitzoekwerk van Doman en alle goede raadgevingen werkt het nog steeds niet. In één van de antwoorden heb ik gelezen dat jullie (Ziggo) het probleem zouden oppakken maar dat dit wel even kon duren. Is er tot die tijd een oplossing?

Ik heb ergens gelezen dat een USB Wifi Adapter het probleem zou kunnen oplossen. Hoe werkt dat? Schakelt zo'n adapter de ingebouwde Realtek adapter dan uit? Welke adapter is dan een aanrader? Wat zijn de kosten? Hoe zeker is het dat dit werkt? 

Kun je alsjeblieft nog een keer reageren. Groet, Willem

0 Kudos
Doman
Level 10

@Wil49  schreef:

Hallo Jacob,

Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Ondanks alle uitzoekwerk van Doman en alle goede raadgevingen werkt het nog steeds niet. In één van de antwoorden heb ik gelezen dat jullie (Ziggo) het probleem zouden oppakken maar dat dit wel even kon duren.

Tja, "intern gaan oppakken" is een bekende term bij Ziggo. 😏

Het probleem is bij Ziggo al lange tijd algemeen bekend.

Dit onderwerp komt ook steeds weer terug nu er steeds meer Sagemcom modems in gebruik worden genomen.

Die Realtek Wifi adapters gaan niet werken met de nieuwe Sagemcom , er zijn geen recente updates voor.

Zie ook nog recent topic:

Geen draadloos netwerk vindbaar (Realtek 8188CE) 

@Doman  schreef:

Het blijft gewoon buitengewoon vervelend dat nog prima werkende laptops (of andere apparatuur) opeens niet meer kunnen verbinden na plaatsen van het nieuwe Sagemcom modem.

En natuurlijk de dooddoener van "oud beestje" of "compatibiliteit is niet in stand te houden" is weer makkelijk het probleem bij de gebruikers neerleggen.

Ik heb hier nog diverse veel oudere laptops/wifi adapters welke gewoon prima werken met de nieuwe Sagemcom modems.

Vooral het niet werken met de veel gebruikte oudere Realtek Wifi adapters is een groot probleem.

Ja je kan weer een USB dongle gebruiken, maar dat is niet optimaal qua ontvangst antenne en is vervelend dat je een extra poort gebruikt en weer ruimte inneemt/uitsteekt.

Wifi Nano adapters zijn dan natuurlijk wel lekker klein.

Bij een kennis met een oudere HP laptop  welke nog helemaal prima voldoet, wel met een SSD natuurlijk, staat momenteel nog de witte connectbox.

Als daar de nieuwe Sagemcom modem komt gaat dat dus ook niet werken.

HP heeft dan ook nog de vervelende eigenschap om met een white list te werken van Wifi adapters bij veel modellen.

HP17e010ed.jpg

0 Kudos
jansmarcel
Level 16

@Wil49  Zo'n adapter moet je zien als een USB kabeltje met daaraan een blokje waar vervolgens een aansluiting voor een netwerkkabel in zit. 
Welke je precies nodig hebt hangt ook een beetje af van welke eisen je er aan stelt...

1. Snelheid (wil je tot Gigabit gaan, dan heb je USB3 nodig)
2. de aansluiting op de laptop (USB-A of USB-C)
3. Niet onbelangrijk de Prijs. (wat wil je er aan uitgeven)
Een usb2 adapter is vaak voor "een paar euro" te koop, maar kan misschien niet dat leveren wat je wilt aan snelheid. Bij een adapter geschikt voor Gigabit dan moet je toch rekening houden met dat de aanschaf misschien wel 2-3x hoger is. 

Wat ook nog een optie is als je het draadloos wilt is een usb wifi adapter. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heb je nog specifieke vragen laat het even weten. 

Wil49
Level 3

Het gaat om de Usb Wifi Adapter. Ik heb een probleem met herkenning van mijn Dagen modem door de Realtek adapter in mijn laptop.

0 Kudos
jansmarcel
Level 16

@Wil49  De adapter blokkeert dus eigenlijk de boel begrijp ik. Heb je al geprobeerd de bewuste adapter in apparaatbeheer of nog beter in de (UEFI) BIOS uit te schakelen?

Wil49
Level 3

Ja hoor al geprobeerd. Het probleem is ontstaan met het nieuwe Sagem modem van Ziggo. Het wordt niet herkend als netwerk door de Realtek Wifi adapter in mijn laptop. Het probleem komt vaker voor heb ik intussen begrepen. Alle goede raadgevingen ten spijt werkt het nog steeds niet. Alle WiFi netwerken om mij heen worden wel herkend maar mijn eigen modem dus niet. Een oplossing zou mogelijk een USB WiFi adapter zijn die de ingebouwde adapter uitsluit. Vandaar mijn vragen.

0 Kudos