1067AW

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Waarom is MAC-filtering weer uitgezet?

Hoi,

 

Medio vorig jaar heb ik geprobeerd om MAC-filtering en port-forwarding te activeren op mijn Connectbox, zonder resultaat helaas.

 

Ik ben systeembeheerder bij een groot bedrijf, dus ik ben redelijk op de hoogte van de werking van een en ander.

 

Als laatste stap heb ik met de Ziggo Helpdesk gebeld. Kreeg een aardige gast aan de lijn die iets aangepast heeft aan Ziggo kant, daarna werkte MAC-filtering zoals bedoeld (waarvoor dank!).

 

Helaas werkt de MAC-filtering sinds kort niet meer. 

 

Op basis van andere forumberichten begrijp ik MAC-filtering alleen mogelijk is wanneer je een eigen ipv4 adres krijgt van Ziggo?

 

Zo ja, zou ik een eigen ipv4 kunnen krijgen? 

 

Zo niet, zou iemand obv mijn postcode huisnummer kunnen checken waarom MAC-filtering niet meer werkt?

 

Alvast bedankt.

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @1067AW en welkom hier op de Ziggo Community!

 

Het spijt me dat MAC-filtering sinds kort niet meer werkt. Het lijkt inderdaad alsof je modem een soort reset heeft gehad waardoor hij niet meer op een IPv4 Only profiel staat. Ik ga daarmee aan de slag en vraag dit IPv4 Only profiel opnieuw voor je aan. Binnen 24 uren staat dit weer actief en moet je weer probleemloos kunnen MAC-filteren 😉 Houd je ons op de hoogte hier?

Bekijk in context

20 Reacties 20
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Er lijken automatisch op een aantal modems een reset te gebeuren, ik zie het vaker gemeld op dit forum.

Een Ziggo moderator kan het modem weer terug zetten op IPv4 only.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @1067AW en welkom hier op de Ziggo Community!

 

Het spijt me dat MAC-filtering sinds kort niet meer werkt. Het lijkt inderdaad alsof je modem een soort reset heeft gehad waardoor hij niet meer op een IPv4 Only profiel staat. Ik ga daarmee aan de slag en vraag dit IPv4 Only profiel opnieuw voor je aan. Binnen 24 uren staat dit weer actief en moet je weer probleemloos kunnen MAC-filteren 😉 Houd je ons op de hoogte hier?

1067AW
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Top! Dank voor de snelle respons.
Ik zal terugkoppelen zodra ik witte rook zie 😁

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Je modem staat weer op IPv4 Only zo lijkt. Is alles weer in orde @1067AW en hebben we witte rook? 🙂

Boef

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb hetzelfde probleem met Mac filtering. Ik kan het wel instellen, maar het werkt maar korte tijd.

Meestal is na een dag de lijst van Mac-adressen gewist.

Is het IPv4only profiel voor mij ook een oplossing?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

Tegenwoordig wordt ipv4-only profiel niet meer toegepast 

 

 

 

 

 

Boef

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik zie nu pas dat dit topic uit februari 2022 is...

Zal ik maar een nieuw topic starten, of kun jij hier al een alternatief voor IPv4only noemen? 🙂

Bedankt!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien heeft @tobiastheebe een idee

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Boef Kun je hier de eerste 2 blokken van je IPv4 adres laten zien?

What Is My IP? Shows Your Public IP Address - IPv4 - IPv6

 

Dan kan gekeken worden of je nu nog Dual Stack Lite of al wel Full Dual Stack hebt, zoals iedereen gaat krijgen die bij Ziggo internet heeft.

Boef

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat is 84.107.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dan heb je nu Full Dual Stack een uniek IPv4 adres en een IPv6 adres en dat gaat iedereen krijgen bij Ziggo en dat veranderd niet meer.

 

Welk modem heb je precies? Staat onderop.

Boef

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

ok, Full Dual Stack dus.

Op (onder) mijn modem staat TG2492LG-ZG, manufactured by Arris (2015-2017).

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat lastig dat Mac Filtering problemen oplevert, @Boef 
Ik zie dat @Bert je hiermee aan het helpen was, maar denk dat het topic aan zijn aandacht is ontsnapt. 
Eventueel kunnen we de hulp van @tobiastheebe ook altijd inroepen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Jiri Niet helemaal, Ik kon er verder niets mee en dacht dat een Ziggo moderator mogelijk meer kon zien in de achtergrond of in de kennisbase meer hierover zou kunnen vinden, gezien de tekst:

"Als laatste stap heb ik met de Ziggo Helpdesk gebeld. Kreeg een aardige gast aan de lijn die iets aangepast heeft aan Ziggo kant, daarna werkte MAC-filtering zoals bedoeld (waarvoor dank!)."

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Helaas is er voor op de achtergrond ook niets in te stellen of aan te passen voor wat betreft de Mac-filtering. 

Het lijkt ook wel te werken, maar het modem verliest zijn instellingen op de 1 of andere manier. Hiervoor kan ik ook geen oorzaak aanwijzen. Wellicht kun je het modem een keer terug zetten naar fabrieksinstellingen, @Boef

Boef

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De functie Mac-filtering werkt op zich prima, zolang de macadressen maar in de lijst staan.

Het probleem is inderdaad dat die lijst plotseling leeggemaakt lijkt te worden, en dan werkt het filteren ook niet meer.

Een volledige reset heb ik nog niet uitgevoerd, dat zal ik ook eens doen. Daar moet ik een goed momentje voor kiezen i.v.m. de Netflixers en de gamers in huis. 🙂

Ik laat hier weten wat het resultaat van die reset wordt.

Voor nu iedereen bedankt die wil meedenken met deze kwestie!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Boef De meest volledige reset is de resetknop achterop het modem 30 seconden ingedrukt houden.

Succes gewenst.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Heeft de volledige reset geholpen @Boef

Boef

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

ik heb deze reset nog niet uitgevoerd, maar ik ben dat nog wel van plan.

Het resultaat daarvan zal ik dan zeker hier delen. 🙂

Uitgelicht topic