Omdat ik meedoe aan een SmartModem test kijk ik nu regelmatig via de SmartWifi app (v.2.45.5) naar mijn Wifi snelheden. Het is me opgevallen dat de download snelheid die aangegeven wordt zonder VPN veel hoger is dan de snelheden met VPN. Bijvoorbeeld woonkamer zoder 443 mbps en met 93 mbps. Waar komt dat door?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dat komt door de VPN provider. om een eerlijk vergelijk te maken dien je op ongeveer hetzelfde tijdstip ook bedraad te testen tegen dezelfde VPN-server aan.
Omdat het verkeer via hun servers loopt, ga je altijd extra schakels in de keten toevoegen. Je haalt een webpagina op die eerst via de vpn server gaat lopen, dus alle verkeer wat die VPN-server verwerkt zit je tussenin.
Ook maakt het protocol veel uit. Je hebt OpenVPN en Wireguard waarvan de laatste een stuk sneller is. Het kan zijn dat de VPN provider het anders noemt. NordVPN noemt Wireguard NordLynx
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat komt door de VPN provider. om een eerlijk vergelijk te maken dien je op ongeveer hetzelfde tijdstip ook bedraad te testen tegen dezelfde VPN-server aan.
Omdat het verkeer via hun servers loopt, ga je altijd extra schakels in de keten toevoegen. Je haalt een webpagina op die eerst via de vpn server gaat lopen, dus alle verkeer wat die VPN-server verwerkt zit je tussenin.
Ook maakt het protocol veel uit. Je hebt OpenVPN en Wireguard waarvan de laatste een stuk sneller is. Het kan zijn dat de VPN provider het anders noemt. NordVPN noemt Wireguard NordLynx
Vragen en opmerkingen over een test dienen in de desbetreffende niet openbare groep gesteld te worden.
@Steefb Het feit dat er meegedaan wordt aan een test is in dit geval wat meer randinformatie en context. De vraag gaat niet zozeer over de test, of perikelen naar aanleiding van de test, maar is algemeen 'Waarom heeft VPN invloed op mijn snelheid'. Dit mag dan weer prima buiten de testgroep gevraagd worden. De testers zitten niet opgesloten. 😉
@David_van_Gelde Gezien het onder m'n aandacht komt. @Jos P heeft het volgens mij bij het juiste eind. Als je mét VPN consistent tussen de 90 en 100mbps haalt, dan verwacht ik dat je VPN dienst niet meer dan 100mbps doorlaat. Voor er groot onderzoek gepleegd wordt, zou ik eerst even op de website de specificaties van je VPN dienst doornemen. 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.