Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
elianmars
Level 5

Waarom heb ik een langzame wifi verbinding op Samsung Galaxy S20

Na tijdenlang tobben met wegvallend internet via wifi, ga ik hier om hulp vragen.

 

We hebben regelmatig last van wegvallende internetverbinding via wifi. 

Contact gezocht met Ziggo. Hun antwoord was dat als internet via kabel in orde is, het niet aan het modem kan liggen.

Ons modem staat in bridge modus en we hebben eigen router. 

Dit omdat via het Ziggo modem de wifi ook al beroerd was.

Helaas heeft het gebruiken van eigen router niet erg veel geholpen.

Ubiquiti Amplifi router met twee mesh punten gaf enige verbetering qua snelheid, viel ook hier de verbinding met internet weg.

Dus niet het wifi bereik, maar internet valt weg.

Omdat het via Ziggo aan de router zou liggen, nieuw besteld. 

Asus TUF AX3000 met twee mesh punten. 

Eerst de router aangesloten en geïnstalleerd. Zelfde verhaal. Internet valt regelmatig weg.

Router op andere plaats hangen gaf geen verbetering. Mesh points niet eens meer uitgepakt en alles retour gestuurd.

Ubiquiti weer terug gezet, maar nadat ik het weer beu werd, tegen beter weten in, toch weer een andere router gekocht.

Nu hangt er de TP-Link Archer AX6000 met RE505X mesh point.

Maar ook hiermee regelmatig waardeloos internet.

Op goede momenten snelheid boven 400Mbps download, 40Mbps upload.

Regelmatig klapt dit naar beneden, rond of onder 1Mbps download, en onder 1Mbps upload.

Van alles uitgeprobeerd, zoals soundbar via kabel i.p.v. wifi, draadloos alarm tijdelijk uitgezet, etc. Niks helpt.

Behalve dat ik me er vreselijk aan erger, doen bepaalde apps (zoals Toon van Eneco) het dan ook niet.

Bovendien hoor ik ook gemopper van overige huisgenoten....

 

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

 

Ons modem is de ch7465lg-zg Connect Box

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
elianmars
Level 5
Topicstarter

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het probleem is gevonden.....

Ik heb de Speedtests telkens op mijn mobiel uitgevoerd. 

Toen ik Speedtest op een laptop via ethernet uitvoerde, lag de snelheid rond 400Mbps.

Toch ook eens getest via wifi. Nog altijd boven 400Mbps, terwijl ik tegelijkertijd met mijn mobiel testte. Op mijn mobiel 5Mbps....

iPhone van mijn zoon erbij gepakt en ook die gaf boven 400Mbps aan.

Gezocht op Google, blijkt dat het een bekend probleem is bij de Samsung Galaxy S20 is..... 

Ik ben dus waarschijnlijk al die tijd voor niks bezig geweest. Het probleem van wegvallend internet ligt niet aan Ziggo, maar aan mijn Samsung 😳🙈

 

Ik ga alle kabels nu weer netjes in orde maken. Het zou alleen wel fijn zijn als ik een langere kabel tussen AOP en modem zou kunnen krijgen.

 

In elk geval hartelijk dank voor alle moeite en aangedragen oplossingen! 🤗

 

Bekijk in context

25 Reacties 25
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?

 

Ervaar je ook instabiliteit via ethernet?

elianmars
Level 5
Topicstarter

Dank voor je reactie.

Hoe kan ik de gegevens hier plaatsen? Als ik ze kopieer en plak, wordt het geweigerd wegens HTML tekens? 🤔

 

Ik heb wel alvast foto's van de aansluiting bijgevoegd

20231008_172115.jpg

20231008_172150.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het AOP (btv 1 IEC-NL) is prima en up-to-date. Modem op versterker is echter niet meer de juiste aansluitwijze. Op het AOP dient een splitter (POA-254) te worden geplaatst waarop modem en versterker worden aangesloten. De IEC/F-kabel naar de versterker kan het beste worden vervangen.

 

Je kunt de gegevens kopiëren naar een tekstdocument en dat uploaden naar dit topic.

0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1586000000438256qam2
2578000000438256qam1
3594000000438256qam3
4602000000438256qam4
5610000000438256qam5
6618000000338256qam6
7626000000438256qam7
8634000000337256qam8
9642000000338256qam9
10650000000337256qam10
11658000000338256qam11
12674000000337256qam13
13682000000338256qam14
14690000000338256qam15
15738000000237256qam21
16754000000237256qam23
17762000000237256qam24
18770000000237256qam25
19778000000237256qam26
20786000000237256qam27
21794000000237256qam28
22802000000237256qam29
23810000000137256qam30
24818000000137256qam31

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.60513080489325
2Goed (Locked)38.60513068372520
3Goed (Locked)38.60513068346987
4Goed (Locked)38.605130683754818
5Goed (Locked)38.983130683227821
6Goed (Locked)38.98313068279946
7Goed (Locked)38.60513068325836
8Goed (Locked)37.35613068375325
9Goed (Locked)38.60513068379286
10Goed (Locked)37.63613068335819
11Goed (Locked)38.60513068381979
12Goed (Locked)37.63613068301928
13Goed (Locked)38.605130683377810
14Goed (Locked)38.60513068383878
15Goed (Locked)37.63613068389248
16Goed (Locked)37.356130682889916
17Goed (Locked)37.63613068391728
18Goed (Locked)37.63613068264318
19Goed (Locked)37.636130683098611
20Goed (Locked)37.35613068393699
21Goed (Locked)37.35613068272919
22Goed (Locked)37.35613068264306
23Goed (Locked)37.35613068327368
24Goed (Locked)37.636130684003016
0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
152000000385.12064qam2
238400000375.12064qam4
345200000375.12064qam3
458800000385.12064qam1

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00000
22.00000
32.00000
42.00000
0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter
Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
08-10-2023 17:23:15noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.105.174.192];CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
08-10-2023 09:13:04warning[54:67:51:83:0E:CB][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 64 to 40 
08-10-2023 06:59:24noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
08-10-2023 06:59:15warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
01-01-1970 01:01:24noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
07-10-2023 07:26:51criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
05-10-2023 21:46:15noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.105.174.192];CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
05-10-2023 20:54:19noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
05-10-2023 20:54:10warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
01-01-1970 01:01:24noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
05-10-2023 01:31:07criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
02-10-2023 11:14:46errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
02-10-2023 05:40:21criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
28-09-2023 23:20:39noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
28-09-2023 23:20:30warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
28-09-2023 23:09:25noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
28-09-2023 23:09:16warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
28-09-2023 22:49:27noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
28-09-2023 22:49:18warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=54:67:51:8d:48:8b;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:ec:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 
0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter

Dus als ik het goed begrijp, wordt het modem op de splitter op AOP aangesloten en niet (meer) op de versterker?

Ik meen dat dat ooit zo zat, maar dat is een tijd terug aangepast door een Ziggo monteur 🤔

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het modem dient al een aantal jaar niet meer op een versterker te worden aangesloten.

 

De actuele downstream/upstream-waarden zijn overigens goed en de historie laat alleen een aantal resets zien.

elianmars
Level 5
Topicstarter

Wij gebruiken de coax verder niet meer voor tv. Kan dan de kabel rechtstreeks van AOP naar modem, of moet dat toch via die splitter?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In dit geval kan het modem inderdaad direct op het AOP aangesloten worden met een (nieuwe) IEC/F-kabel groen/rood, deze kan kosteloos toegestuurd worden.

0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter

Oké. Ik heb nu rood/rood, dus kan het nu niet zo aansluiten.

Het zou fijn zijn als de kabel opgestuurd kan worden.

Maar zou dit de oplossing voor ons probleem zijn, of kan er nog iets anders aan de hand zijn? 😅

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt het modem aansluiten op de kabel waarmee nu de versterker aangesloten is en op die manier testen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een IEC/F-kabel groen/rood toesturen en komt binnenkort langs in dit topic.

 

Ik vroeg mij nog af: ervaar je ook instabiliteit via ethernet?

0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter

Die kabel is helaas heel erg kort. Ik weet niet of ik dat voor elkaar ga krijgen, maar ga het zo wel even proberen.

Ethernet lijkt goed te gaan, al gebruiken we bijna alles via wifi. 

Ik heb wel op advies van Ziggo een tijdje getest met een laptop via ethernet en op het moment dat internet via wifi inzakte, leek de snelheid via kabel gewoon in orde.

Vandaar mijn twijfel of dit de oplossing van ons probleem is 😅

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het helpt om zoveel mogelijk uit te sluiten, het modem direct op het AOP aansluiten is een goed begin. Ik denk momenteel niet dat het probleem alleen op Wi-Fi betrekking heeft, gezien je met drie verschillende routers/AP's stabiliteitsproblemen ervaart en zelf "Dus niet het wifi bereik, maar internet valt weg." aangaf.

elianmars
Level 5
Topicstarter

Ja, dat is waar. Vandaar dat ik ook al e.e.a. heb kunnen uitsluiten wat eventueel de wifiverbinding zou kunnen storen (draadloos alarm en soundbar). 

Uiteindelijk moet het toch goed komen, lijlt me 😄

0 Kudos
elianmars
Level 5
Topicstarter

Nou, modem rechtstreeks op AOP gekregen, maar ook daarmee geen verbetering 😢

 

Screenshot_20231008_211900_Speedtest.jpg

Screenshot_20231008_220639_Speedtest.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Misschien een vreemde gedachte, maar heb je de UTP-kabel tussen modem en router al eens vervangen? Kortstondige onderbrekingen van de link kunnen een dergelijke enorme latency (met als resultaat zeer lage snelheden) veroorzaken.

 

Je kunt ook nog testen met een PC direct op het modem aangesloten. Hiervoor is wel tijdelijk ontkoppelen van de router en een modem reset noodzakelijk.

elianmars
Level 5
Topicstarter

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het probleem is gevonden.....

Ik heb de Speedtests telkens op mijn mobiel uitgevoerd. 

Toen ik Speedtest op een laptop via ethernet uitvoerde, lag de snelheid rond 400Mbps.

Toch ook eens getest via wifi. Nog altijd boven 400Mbps, terwijl ik tegelijkertijd met mijn mobiel testte. Op mijn mobiel 5Mbps....

iPhone van mijn zoon erbij gepakt en ook die gaf boven 400Mbps aan.

Gezocht op Google, blijkt dat het een bekend probleem is bij de Samsung Galaxy S20 is..... 

Ik ben dus waarschijnlijk al die tijd voor niks bezig geweest. Het probleem van wegvallend internet ligt niet aan Ziggo, maar aan mijn Samsung 😳🙈

 

Ik ga alle kabels nu weer netjes in orde maken. Het zou alleen wel fijn zijn als ik een langere kabel tussen AOP en modem zou kunnen krijgen.

 

In elk geval hartelijk dank voor alle moeite en aangedragen oplossingen! 🤗

 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bijzonder fenomeen. Kun je eventueel de link plaatsen naar waar je hebt gelezen dat dit een bekend probleem is met de Galaxy S20? Ik lees dit namelijk voor het eerst.

 

Ik heb de moderators gevraagd om een IEC/F-kabel groen/rood (1,5 meter) toe te sturen.

0 Kudos