Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
one8ung
Level 2

Waarom hapert muziek afspelen met een NAS in het thuisnetwerk?

Ik heb een NAS in een thuisnetwerk maar tijdens het afspelen van muziek hapert er wel eens wat.

Heb al geprobeerd de NAS te resetten en de computer op nieuw op te starten maar het probleem lost zich alleen op om de modem te reseten  

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
one8ung
Level 2
Topicstarter

Inmiddels een USB/ethernet adapter aangeschaft en een 100M/bit switch geleend en het probleem lijkt te zijn opgelost.

Bekijk in context

0 Kudos
7 Reacties 7
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Welk type modem heb je?
  • Maak je gebruik van andere netwerkapparatuur naast het modem?
  • Hoe/waarop zijn de NAS en de PC precies verbonden?
  • Hoe benader je de NAS vanaf de PC om muziek af te spelen?
  • Wanneer je hapering constateert, zie je dan ook een hoge/instabiele latency (ping) en/of packet loss naar de NAS?
0 Kudos
one8ung
Level 2
Topicstarter

1. De Arris of Compal.
2. Nee.
3. NAS zit met een patch kabel aan de modem en de computer via Wifi.
4. Via de verkenner -> Netwerk -> NAS
5. Weet niet wat je bedoeld!

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt testen of er nog hapering is als je de NAS en PC beide via ethernet aansluit, eventueel via een losse switch. Bij de Compal CH7465 heb ik wel eens problemen ervaren met de interne switchpoorten waarbij het plaatsen van een dergelijke eenvoudige (unmanaged) switch een vergelijkbaar probleem met een access point oploste. Er was sprake van terugval naar 100 Mbps en packet loss, ondanks een goede UTP-kabel. Sinds de betreffende Compal CH7465 is vervangen door een Sagemcom F3896 is deze workaround echter niet meer nodig.

Je kunt ook op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en op de pagina 'Verbonden apparaten' controleren of de linksnelheid naar de NAS in orde is. Aangenomen dat 1000 Mbps ondersteund wordt door de NAS, zou je dat ook altijd als linksnelheid moeten zien.

Wat betreft mijn laatste vraag: in Windows Verkenner gebruik je een hostname of IP-adres om de NAS te benaderen. Je kunt in de Opdrachtprompt een continue ping naar de NAS laten lopen met ping -t one8ung-nas of ping -t 192.168.178.123 (hostname en IP-adres zijn uiteraard voorbeelden). Ik ben benieuwd wat dit laat zien als de muziek hapert.

0 Kudos
one8ung
Level 2
Topicstarter

Ik heb een asus model w202n en deze heeft geen ethernet poort

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Jammer, in dit geval kun je nog wel met een USB/ethernet adapter testen.

0 Kudos
one8ung
Level 2
Topicstarter

Inmiddels een USB/ethernet adapter aangeschaft en een 100M/bit switch geleend en het probleem lijkt te zijn opgelost.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen. Een 10/100 Mbps switch is wel verouderd en zou vervangen moeten worden door een type dat 1 Gbps ondersteunt, deze zijn tegenwoordig zeer betaalbaar.

0 Kudos