1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
TheDan

Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Waarom haal ik via mijn Deco M9 Plus niet de volledige snelheid van mijn abonnement?

Hallo community-leden,

Ik heb vanochtend de nieuwe zwarte Sagem geïnstalleerd en de witte CBN Compal router uitgefaseerd. Jammer genoeg kwamen de backup instellingen niet terug, terwijl ik dat wel zo had ingesteld. Ook het verdere verloop liep niet zo simpel als Ziggo ons voorhoudt. Ik zou nu 1000 Mbps download moeten hebben en 100 Mbps upload en via SamKnows zie ik dat dat zo is. Maar ik haal alleen een upload van 100 Mbps via de Deco TP-Link M9 Plus; via dit mesh systeem is de download slechts 500 Mbps. En die waarde had ik al voordat mijn abonnement opgewaardeerd werd.

Kortom: de upload via de Sagem en het opgewaardeerde abonnement is wat Ziggo beloofde. De downstream is dat niet via de TP-Link Deco M9. Ik zal de upstream en downstream waarden hier bijsluiten.

Wat is er aan de hand denken jullie? Heeft Ziggo meer tijd nodig om de downloadsnelheid op te waarderen? Moet ik het modem resetten?

Ik begreep van @tobiastheebe 
(die veel oplossingen genereert voor de community) dat mijn Deco M9 niet meer aan kan dan 500 Mbps ivm Wifi-5. De Sagem router kan op wifi-6 opereren. Is daar een workaround voor? Of moet ik echt naar een mesh systeem dat wifi-6 ondersteunt?

Veel dank,

Theo.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

De huidige configuratie (modem in router mode, Deco's in AP mode) is prima, daar hoef je niets aan te veranderen. De test met RealSpeed van SamKnows geeft aan dat 1000/100 Mbps wel haalbaar is op de modemrouter, dus dat hoef je niet verder te testen.

Als de Deco's via ethernet zijn verbonden, dan zou je in principe op alle Deco's 500/100 Mbps moeten kunnen halen, dit is uiteraard afhankelijk van de signaalsterkte en -kwaliteit. Als Deco's 2 en/of 3 via Wi-Fi zijn verbonden, dan kan dit wel lager uitvallen, ondanks de dedicated backhaul radio van de M9's. Controleer in Deco-app of het apparaat waarmee je test via 5 GHz is verbonden voordat je een speed test uitvoert.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

De specificaties van de Deco M9's zijn vergelijkbaar met die van de Deco M4's, behalve dat het laatste type niet over een dedicated 5 GHz backhaul radio beschikt. Van de Deco M4's is bekend dat deze maximaal 500~600 Mbps doorgeven. De maximale theoretische linksnelheid op de 5 GHz-radio is 867 Mbps met 2×2 MIMO. Op die linksnelheid is 500 Mbps een goed resultaat.

Met het modem in router mode (witte status-LED) zouden de Deco's in AP mode geconfigureerd moeten zijn, is dat het geval? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app. Zijn ze verder onderling via ethernet of Wi-Fi verbonden?

Met geschikte apparatuur (Wi-Fi 6) zou je met bijvoorbeeld de Deco X20's wel in de buurt van 1 Gbps kunnen komen, deze beschikken echter niet over een dedicated backhaul radio i.t.t. de M9's, wat een negatief effect heeft op de haalbare snelheden als de AP's onderling via Wi-Fi zijn verbonden.

TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Wederom dank je wel @tobiastheebe . 

Mijn Deco M9 Plus van TP-Link staat in Access Point modus; de Deco app toont dat ook. Ik zie inderdaad ook een wit lampje van de status LED.

Maar wat is nu het beste? Ik ken het verschil tussen Router Mode en Access Point Mode. In de Router Mode zijn er meer mogelijkheden voor Antivirus, Parental Controls, QoS en DHCP server. Is er een snelheidsvoordeel in Access Mode?

Als ik rechtstreeks inlog op de nieuwe zwarte Sagem router, kan ik dan wel die 1000 mbps halen of moet ik dan echt mijn Deco systeem afkoppelen?

En inderdaad 500 mbps is best goed ja. Maar één etage hoger is dat nog maar 150 - 250 mbps; op zolder resteert misschien 80 mbps.

Veel dank Tobias!

Mvgr

Theo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

De huidige configuratie (modem in router mode, Deco's in AP mode) is prima, daar hoef je niets aan te veranderen. De test met RealSpeed van SamKnows geeft aan dat 1000/100 Mbps wel haalbaar is op de modemrouter, dus dat hoef je niet verder te testen.

Als de Deco's via ethernet zijn verbonden, dan zou je in principe op alle Deco's 500/100 Mbps moeten kunnen halen, dit is uiteraard afhankelijk van de signaalsterkte en -kwaliteit. Als Deco's 2 en/of 3 via Wi-Fi zijn verbonden, dan kan dit wel lager uitvallen, ondanks de dedicated backhaul radio van de M9's. Controleer in Deco-app of het apparaat waarmee je test via 5 GHz is verbonden voordat je een speed test uitvoert.

TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Dank je wel @tobiastheebe . Wat is nu exact de reden om het apparaat waarmee ik test, alleen via 5 GHz te verbinden, voordat ik een speed test uitvoer? Of is het zo dat 5 GHz óók aan moet staan? Bij mij staan 2.4 en 5.0 samen altijd aan, ook omdat sommige apparaten alleen aangemeld kunnen worden op de lage frequentie.

Weet jij misschien ook waarom Samknows alleen via hun website de beloofde waarden 1000/100 Mbps aangeeft (zowel op macOS als iOS) maar via de app op de iPhone 14 PRO slechts de waarden maximaal 500/100 Mbps?

Via de website laat Samknows zien dat de routerverbinding daadwerkelijk getest wordt ("Searching for a compatible router"), naast het apparaat dat je gebruikt; via de app krijg je niet het idee dat de 
routeverbinding gemeten wordt. Ik zal van beide tests een screenshot plaatsen.

Dank wederom,

Theo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2566Oplossingen
  • 17526Likes

Op 2,4 GHz is bij een Wi-Fi 5 AP zoals de Deco M9's alleen Wi-Fi 4 beschikbaar, waarbij de maximaal haalbare snelheid meestal 70~80 Mbps is. Gelijktijdig uitzenden van 2,4 + 5 GHz is prima, als de SSID voor beide frequentiebanden hetzelfde is kunnen apparaten zelf beslissen op welke frequentieband verbonden wordt.

Bij RealSpeed zou je bij de modemrouter altijd een snelheid van 1000+ Mbps moeten zijn. Deze test is echter niet altijd betrouwbaar, is gebleken uit andere topics.

ZigNZag

Level 9
  • 284Posts
  • 1Oplossingen
  • 99Likes

Ik zou voor wifi 6E of 7 gaan met nieuwe deco’s. Liefst met 2,5 gbit of 10 gbit ethernetpoorten. Dan ben je voorbereid op de toekomst. Mijn netwerk kan 2,5 gbit overheen. Voorbereid op de nog hogere snelheden.