Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Mitcheman
Level 4

Waarom haal ik niet de maximale internetsnelheid bekabeld op enkele apparaten?

Ik wou eens informeren of er meer mensen zijn met het volgende issue. Begin deze week heb ik mijn modem gereset voor de upgraded snelheid door te laten voeren 750/60.

Als ik de speedtest van ziggo uitvoer checkt hij het modem en het device. Het modem lijkt de snelheid te halen als ik Samknows moet geloven maar het client device blijft op 180Mbit steken. Nu heb ik diverse windows devices geprobeert (allemaal via kabel nieuwe cat6 en direct op het modem) en allemaal lijken te ze 'cappen' op 180Mbit. Mijn NAS komt soms wel hoger maar tikt ook niet de 700+ aan. 

Settings in windows zijn allemaal gecheckt, zijn allemaal minimaal gigabit poorten, geen green ethernet of power save en drivers zijn up te date. 

Ben ik de enige of zijn er nog meer lotgenoten?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mitcheman
Level 4
Topicstarter

Nou na een uurtje googlen en testen lijkt het opgelost te zijn! 

https://www.speedguide.net/downloads.php deze tool! TCP Optimizer geniaal!

Run as admin --> Schuifje naar Rechts voor 100+Mbit --> Vinkje op Optimal en let's go!

Na een reboot zie onderstaand!

Mitcheman_0-1716016355029.png

Bekijk in context

17 Reacties 17
Arnold711
Level 9

@Mitcheman , goedemorgen, ik heb dezelfde ervaring tussen speedtest en Samknows. Daar ik speedtest dan toch wat nauwkeurige vind zou ik deze als maatstaf aanhouden. Heb je voorbeelden van de testgegevens voor een betere beoordeling? En ja, het is ook normaal dat je de max snelheid niet altijd haalt. Bekabeld wel maar met wifi niet.

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

zitten er nog gigabit switch en of access points router tussen ?

0 Kudos
Mitcheman
Level 4
Topicstarter

Alles direct op het modem zonder een switch ertussen. 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Mitcheman wat zie je hier? https://www.samknows.com/realspeed/ bij Router en Device?

Een Ziggo forum medewerker komt hier binnen afzienbare tijd langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Na klik op onderstaande link kom je in je profiel, op de pagina mogelijk iets naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Arnold711
Level 9

Dan zou de max snelheid ,moeten halen. Kun je vertellen welke modem je hebt en een foto van je aansluiting van binnenkomst Ziggo leiding?

0 Kudos
Mitcheman
Level 4
Topicstarter

Ik zal eerst nog even wat intern onderzoek doen voor ik iemand ziggo over de vloer krijg. Want ik weet niet wat hun dan kunnen en willen doen?

Mitcheman_0-1715934771325.png

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Mitcheman Je hebt op je modem / router de volle snelheid van Ziggo, een monteur zal hier verder niets aan doen en de kosten voor de monteur zijn dan jezelf.

Dus moet er een oorzaak achter het modem gezocht moeten worden in je eigen netwerk en/of verbindingen.

0 Kudos
Mitcheman
Level 4
Topicstarter

het lijkt zich te beperken tot 1 kabel. Ik ga verder met onderzoek. Bedankt voor de hulp 🙂

Mitcheman
Level 4
Topicstarter

Ben ik weer. Als ik mijn prive laptop op dezelfde kabel aansluit krijg ik wel de volle 750 Mbit. Sluit ik echter mijn pc of werklaptop op dezelfde kabel aan 180 tot 300 Mbit tops. Kan het misschien dat mijn modem niet goed overweg kan met mijn netwerkkaart? Want toen het nog 500Mbit was haalde ik de volle snelheid wel. Sinds de upgrade 750Mbit heb ik deze problemen. 

0 Kudos
PeterH2020
Level 10

Heeft jou werk laptop een VPN verbinding actief?

Btw iedereen is lyrisch over speedtest  maar ik gebruik altijd de sspeedtest van de concurrent met de 3 letters. 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@PeterH2020 Bij KPN zie je alleen wat je device aan snelheid naar binnen haalt.

Bert_0-1715971267621.png

Bij SamKnows https://www.samknows.com/realspeed/ zie je wat je modem binnenkrijgt en wat er overblijft naar je device en dat is handig om te weten of de beperking van de snelheid buiten of bij je binnen zit en nog veel meer informatie.

Hier zit de snelheid beperking dus binnen en niet buiten en dat klopt, want de verbinding van mijn laptop is via wifi en via een wifipunt wat 6 meter hierboven staat met een plafond ertussen.

Met de laptop via een wifi verbinding met het modem zou ik 1017 Mbit/s halen en bedraad 935 Mbit/s.

Bert_1-1715971438131.png

0 Kudos
PeterH2020
Level 10

Dat begrijp ik @Bert .  

Maar elke speedtest is weer afhankelijk van een server, deze zijn niet altijd meer constant.

Maar sam knows 😜 

0 Kudos
CobusR
Level 10

Uiteindelijk gaat het om het modem die krijgt de volle snelheid binnen daarna is het je eigen apparatuur wie dan roet in het eten kunnen gooien waarbij meestal de de CPU en netwerk chip van je computer de  boosdoener is en uiteraard vaak ook de (oude) netwerk kabels.

Mitcheman
Level 4
Topicstarter

Nou na een uurtje googlen en testen lijkt het opgelost te zijn! 

https://www.speedguide.net/downloads.php deze tool! TCP Optimizer geniaal!

Run as admin --> Schuifje naar Rechts voor 100+Mbit --> Vinkje op Optimal en let's go!

Na een reboot zie onderstaand!

Mitcheman_0-1716016355029.png

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Mitcheman TOP dat je dit gevonden hebt, dacht dat dat programma niet meer nodig zou zijn tegenwoordig.

Bij welke versie van Windows was dit effectief?

0 Kudos
Mitcheman
Level 4
Topicstarter

Windows 10 (werklaptop), windows 11 (pc).

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Mitcheman TOP, dankjewel voor deze oplossing, die kan weer terug toegevoegd worden aan de mogelijke oplossingen, ook voor Windows 11.

Voor 10 had ik hem ook al een aantal malen gebruikt met verbeteringen.