1
Vraag
2
Reacties
Metenisweten

Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

Waarden downstream en wat ruis

Beste forumlezers, van de week zijn er bij mij werkzaamheden geweest in de wijk. Omdat ik regelmatig de waarden van mijn Compal Connectbox bijhoudt valt het me op dat ik sinds de werkzaamheden (wederom) nieuwe downstreamfrequenties heb gekregen. Het nieuwe setje is van 826 tot 850 (de laatste vier kanalen). Helaas zit er op die kanalen ruis. Bijgaand de waarden na plusminus 24 uur. De ruis loopt niet regelmatig op, er komen elke keer plukjes bij en dan stopt het weer. Opvallend zijn ook de lage dbmv waarden en MER. Vorig jaar had ik ook een half jaar deze frequenties en toen precies hetzelfde beeld! Vooralsnog geen last van disconnects of zo, maar ik streef wel naar een goede verbinding.  Wat kan er aan de hand zijn? In de reeks van 7 heb ik zelden last van ruis. ik had na alle werkzaamheden een beter beeld verwacht. 

Heb nog een ander topic lopen op het verlies van de IPV6 na de werkzaamheden (viel me op).

extra info

AOP is twee jaar geleden geheel vernieuwd. Ik gebruik alleen Ziggo gecertificeerde kabels en splitters (lees hierover regelmatig op het forum).

Afgelopen tijd is de hele wijk hier voorbereid op de komst van het giganet. een week of acht geleden is de gehele EV vernieuwd. Sindsdien heb ik ook een hoge upstream van 49 (verder geen hinder van ondervonden).

27 Reacties 27
Meldingen
Aan Uit
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1438Posts
  • 215Oplossingen
  • 777Likes

Lastig zeg dat het onderhoud niet op het aangegeven moment uitgevoerd is. Goed dat je nog wel even met die monteur hebt kunnen praten. 

Waarom herstartte het modem gisteren? Die vraag kan ik helaas niet terugleiden naar een logisch punt. Het downstream signaal op jouw modem is nog gelijk aan de startwaardes in deze post. Ook het de upstream zie ik geen verandering in. Wat wel opvallend is en jij ook gezien hebt: het downstream signaal van eind februari was beter. Er zit nu, ten opzichte van toen (0.2 / -3.2), een grotere spreiding in het signaal (0.5 / - 6.5)

Goed dus te horen dat je geen problemen ervaart. Als deze uitvallers doorzetten, dan is een monteursafspraak de beste keuze om dit probleem te onderzoeken. 

Metenisweten
Topicstarter
Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@Jos , ik lees heel veel forumbijdragen hier, dus heb in de loop van de tijd wat kennis opgedaan over spontaan herstartende Connectboxen. Welnu: er is géén duidelijke oorzaak hier aan te geven. Er stond niets in de log. Soms heb je een T4 (of tien T3 fouten achter elkaar), maar daar was geen sprake van. De reden is dus onbekend. Het enige wat ik kan verzinnen is overmatige ruis op dat moment en op mijn upstream kanalen staan de waarden tegen de limiet. Het kunnen dus minimale factoren zijn om het modem dan op tilt te laten slaan. Ik houd de komende tijd een logboekje bij van uitval en/of storingen.

Persoonlijk denk ik dat iets in de eindversterker niet lekker is of de buitenkabel begint wat kuren te vertonen (zie bijdrage @tobiastheebe  van hierboven). 

Metenisweten
Topicstarter
Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@Jos : toevoeging. Twee upstream kanalen staan nu op 50 en twee op 49. Ik merk daar voor nu weinig van, maar bij een te hoge upstream slaat volgens mij de Connectbox op tilt. Toevallig is het ook wat warmer buiten, dus mogelijk heeft dat een effect. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35271Posts
  • 2610Oplossingen
  • 17744Likes

Een upstream van 49~50 dBmV is nog nét acceptabel, maar wel gevoelig voor fluctuaties van het vermogen. Als het vermogen boven 51 dBmV stijgt zal kanaaluitval (TCS partial bonding/service) optreden.

Metenisweten
Topicstarter
Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe dank voor de info. Heb dit ook gelezen op wat andere informatieve sites over de waarden van een upstream. Ideaal is 42-48 / voor de werkzaamheden zat ik een prachtige waarde van 42 tot 44. Ik weet het: moet me niet blind staren op getallen, maar ergens vind ik het gewoon vervelend dat het allemaal op een randje zit. En dat ook nog na werkzaamheden door Ziggo. Ik had gehoopt op een prettiger beeld na het aanpakken van een eindversterker. Voorlopig doet internet het wel. Ik doe wel eens van die packet loss testjes van 3 minuten. Die zal ik van de week ook effe in de strijd gooien. Met de ruis is het wat rustiger, maar ik kan de uncorrectable errors op mijn Compal niet waar nemen. De correctabele errors nemen met wat duizenden per dag toe (ook niet helemaal ok).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35271Posts
  • 2610Oplossingen
  • 17744Likes

Een vermogen van 42~44 dBmV is optimaal. Omdat naast de upstream ook de downstream niet optimaal is (qua vermogen en MER), zou een tap met lagere demping uitkomst bieden. Overigens beheer ik bij familie een Compal SmartWifi modem, daar staat de upstream al jaren probleemloos op 48~50 dBmV.

Er is wel een manier om de uncorrectable errors op te halen uit de backend, hiervoor kun je een script gebruiken dat ik destijds heb geschreven t.b.v. modem monitoring. Laat maar weten als ik je hiermee kan helpen.

Metenisweten
Topicstarter
Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe . hij blijft stabiel op 49 - 50. De afgelopen dagen geen uitval gehad, maar nog steeds wat ruis op de hogere frequenties. Misschien dat de upstream zo voorzien is bij de implementatie van de nieuwe instellingen in de EV? Het script ken ik! Voor mij als leek een brug te ver, maar binnenkort ga ik je topic eens goed lezen.  De komende dagen kijk ik het aan hoe het gaat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35271Posts
  • 2610Oplossingen
  • 17744Likes

Op de EV worden de instellingen voor DS/US attenuation en equalization vastgelegd en daarna in principe niet meer veranderd. Deze instellingen zijn hetzelfde voor alle (multi)taps op de EV. Elke tap op de multitaps is voorzien van een andere demping om de lengte/demping van de buitenkabel te compenseren. Op elk AOP achter de EV is het vermogen min of meer hetzelfde, maar na verloop van tijd kan er dus wel een slope ontstaan doordat de demping van de buitenkabel op de verschillende frequenties niet meer volledig gecompenseerd wordt door de equalization op de eindversterker, dit is op jouw modem goed te zien.