Beste forumlezers, van de week zijn er bij mij werkzaamheden geweest in de wijk. Omdat ik regelmatig de waarden van mijn Compal Connectbox bijhoudt valt het me op dat ik sinds de werkzaamheden (wederom) nieuwe downstreamfrequenties heb gekregen. Het nieuwe setje is van 826 tot 850 (de laatste vier kanalen). Helaas zit er op die kanalen ruis. Bijgaand de waarden na plusminus 24 uur. De ruis loopt niet regelmatig op, er komen elke keer plukjes bij en dan stopt het weer. Opvallend zijn ook de lage dbmv waarden en MER. Vorig jaar had ik ook een half jaar deze frequenties en toen precies hetzelfde beeld! Vooralsnog geen last van disconnects of zo, maar ik streef wel naar een goede verbinding. Wat kan er aan de hand zijn? In de reeks van 7 heb ik zelden last van ruis. ik had na alle werkzaamheden een beter beeld verwacht.
Heb nog een ander topic lopen op het verlies van de IPV6 na de werkzaamheden (viel me op).
extra info
AOP is twee jaar geleden geheel vernieuwd. Ik gebruik alleen Ziggo gecertificeerde kabels en splitters (lees hierover regelmatig op het forum).
Afgelopen tijd is de hele wijk hier voorbereid op de komst van het giganet. een week of acht geleden is de gehele EV vernieuwd. Sindsdien heb ik ook een hoge upstream van 49 (verder geen hinder van ondervonden).
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
kun je een foto van het aop maken
@anoniemforum bijgaand een foto. Heb ivm dingen uit het verleden al vaker het AOP laten checken hier. Ik gebruik alleen ziggo gecertificeerde spullen + hirschmann kabels. De splitter heb ik vorig jaar een keer vervangen.
Wat mij vooral opvalt is de lage downstreamwaarden op de hogere frequenties (had ik vorig jaar ook) i.c.m. ruis en lagere mer. De waarden en de mer zitten volgens mij nog wel in de acceptabele marges.
Afnemend vermogen en toenemende ruis naarmate de frequentie toeneemt is meestal te wijten aan een tekortkoming van de buitenkabel. Op het modem dient het vermogen tussen -8 en 11 dBmV te liggen en daar wordt aan voldaan. Ook de MER is goed. De spreiding/scheefheid in vermogen is corrigeerbaar met een 'forward path equalizer'.
De uptime van het modem is circa een dag, op kanaal 22 t/m 24 zijn de aantallen correctable errors te hoog.
@tobiastheebe , dank voor deze heldere analyse. De buitenkabel is circa 20 jaar oud. Typisch is dat het alleen bij deze hogere frequenties is. Ik had verwacht dat het met het vernieuwen van de EV tot een einde zou behoren. Helaas heb ik nu dus weer deze frequenties. Het afgelopen half jaar zat alles in de 6 en 7 serie en had ik een ideale dbmv (rond de 0). Ben wel benieuwd straks met de komst dat het ODFM kanaal want die zit volgens mij toch ook in een heel hoge frequentie? Of maak je daar alleen gebruik van als je GIGAnet hebt?
Tijdens de upgrade naar DOCSIS 3.1 werden de versterkers, multitaps en patchkabels in de GV's en EV's en de nodes in de wijkcentra vervangen. De abonneekabels vanaf de EV blijven de zwakste schakel. Mijn buitenkabel (Siemens-kabel van '79, 70 meter) is in januari '20 vervangen i.v.m. inwatering.
In mijn wijk was de upgrade in juli vorig jaar, in oktober werd het OFDM-kanaal geactiveerd en in november was Internet Giga beschikbaar. Het OFDM-kanaal is voorwaardelijk voor de beschikbaarheid van Internet Giga, maar ook andere abonnementen kunnen van dit kanaal gebruikmaken. Ik gebruik een UBC1318ZG en Internet Complete. Het OFDM-kanaal is op dit moment 96 MHz breed en loopt van 873 tot 970 MHz. Het kanaal stelt hogere eisen aan de signaalkwaliteit en -stabiliteit dan de SC-QAM-kanalen.
Ziggo is ook OFDMA aan het testen in de upstream, dit kanaal gaat gebruikt worden voor hogere uploadsnelheden.
@tobiastheebe : ik heb ook een complete abonnement en heb vooralsnog niet het voornemen om een internet Giga abonnement af te sluiten. Moet ik het ODFM kanaal met angst en beven tegemoet zien :-)? Want dat zal binnenkort uitgerold worden hier in de wijk.
Jouw SmartWifi modem is alleen geschikt voor EuroDOCSIS 3.0 en kan geen OFDM-kanaal koppelen, er verandert dus niets.
@tobiastheebe dank je voor je antwoord. NB: jouw bijdragen lees ik altijd met veel belangstelling. Heel leerzaam! Ik wacht even de komst van het OFDM kanaal af. wie weet valt het mee. Maar mocht ik in de toekomst Giga willen dan speelt het natuurlijk wel een rol (beetje speculeren). Uiteindelijk gaat toch iedereen over naar DOCsis 3.1? Dan heb je wel dat OFDM kanaal nodig toch?
Ik ga me trouwens inlezen op het gebruik van een forwarth path equalizer.
Voorlopig zal DOCSIS 3.1 hybride met EuroDOCSIS 3.0 actief zijn. EuroDOCSIS 3.0 kan pas worden uitgeschakeld als het SmartWifi modem 'non-Giga' en de Mediabox XL worden uitgefaseerd. Iedere klant moet dan over tenminste een SmartWifi modem Giga of UBC1318ZG en een Mediabox Next (als ze voorheen een Mediabox XL gebruikten) beschikken. Dat gaat nog wel een aantal jaar duren, het gaat om miljoenen apparaten die vervangen moeten worden.
Wel is Ziggo bezig om klanten met oudere (8×4-)modems van een SmartWifi modem Giga te voorzien wanneer het OFDM-kanaal en Internet Giga beschikbaar zijn in hun wijk, zodat er bandbreedte vrijkomt op de SC-QAM-kanalen.
Dan heb ik nog even de tijd haha! Ik wacht nog even tot een moderator langskomt. Ik zou het wel fijn vinden als mijn lijn gemeten wordt ivm de elke keer oplopende correctables (en mogelijke uncorrectables).
Het aop is idd prima
heb je het modem ook al zonder de splitter op het aop aangesloten ? even om
te testen
verders lijkt het mijn idd ook handig als een moderator de lijn uit leest
@anoniemforum in het verleden wel eens gedaan, maar dat leverde weinig bijzonders op.
Ik wacht even op een moderator met het verzoek of er een keer een lijnmeting kan worden opgestart.
@tobiastheebe is het nu een forwath path equalizer of attenuator? De eerstgenoemde staat bijna niets van op internet.
In jouw geval zou idealiter de buitenkabel op een hogere tap geplaatst moeten worden in de EV om het vermogen op alle downstream-kanalen tot 0 dBmV of hoger te brengen. De nieuwe waarden zouden bijvoorbeeld 6 tot 0 dBmV worden met de huidige slope. Met een 6 dB forward path equalizer zou dit circa 0 tot -1 dBmV worden. Een forward path attenuator is in dit geval niet wenselijk, deze dempt de gehele downstream met dezelfde waarde.
Een netwerkmonteur kan eventueel de stekker vervangen in de EV, dat lost nog wel eens problemen op en zou bovenstaande onnodig maken. Anders is een nieuwe buitenkabel de enige resterende optie.
Ik heb equalizers tot nu toe alleen in het VK in gebruik gezien bij klanten van Virgin Media en heb begrepen dat ze min of meer uitgefaseerd worden. Ik wil er wel een paar op voorraad hebben. Forward path attenuators worden geplaatst door Ziggo-monteurs, een aantal maanden geleden heb ik er drie besteld van Technetix (3, 6 en 10 dB), kosten 15 euro per stuk. De 10 dB-versie wil ik binnenkort gaan gebruiken omdat er op mijn AOP circa 20 dBmV aanwezig is, na de POA-01-B en een 3 dB 'universele' attenuator is mijn downstream nog 12 dBmV. Ik ga de POA-01-B vervangen door een CSX-02, welke ik uit het VK heb moeten laten overkomen (niet verkrijgbaar in NL).
@Metenisweten sorry dat ik even op mij heb laten wachten! Ik ben direct de signalen ingedoken maar krijg slechte respons vanuit het modem. In deze lijkt het mij een erg goed idee de afspraak met de monteur in te plannen. Sta jij daar ook open voor?
@Madelon dankjewel voor je reactie. Ik was eigenlijk wel benieuwd wat je korte analyse heeft opgeleverd? Waaraan zie je de slechte respons? Het gekke is dat ik weinig issues ervaar met het internet op het moment. De upstream is vrij hoog, maar dat is ie sinds de werkzaamheden een week of acht geleden al. Heb ook wat last van oplopende correctables.
Geen dank @Metenisweten 🙂
Ik had moeite met het benaderen van het modem. Een deel van de signalen werden niet ingeladen en ook kreeg ik een aantal foutmeldingen. Dit soort issues bij het uitlezen van signaal wijzen doorgaans op wat problemen.
Als jij op het moment weinig issues ervaart is dat natuurlijk alleen maar positief! Het inplannen van een monteur kunnen we natuurlijk ook doen als de problemen weer terug komen (waar we natuurlijk absoluut niet op hopen)
Beste @Madelon , de afgelopen tijd zijn er naast wat werkzaamheden (upgrade eindversterker) ook wat storingen geweest in de wijk. De werkzaamheden in onze eindversterker waren niet uitgevoerd op de officiële datum die door Ziggo gepland stond, maar een week later (toevallig sprak ik de monteur in onze straat destijds). Sinds deze werkzaamheden is mijn upstream zeker 5 tot 7 dbmv per kanaal hoger. Al eerder op het forum is geconcludeerd dat het nu qua waarde tegen de grens aan zit, maar nog net acceptabel is Wat ik hiermee wil aangeven is dat er wat veranderingen in de kast geweest: mogelijk is de kast voor jullie nu ook wat lastiger te benaderen? De oplopende ruis (uncorrectables kan ik niet zien, maar weet bijna 100% zeker dat ik die nu ook heb) en een disharmonieuze downstream op de hogere frequenties had ik vorig jaar ook al nog voor de veranderingen in de kast. Per saldo hebben alle hardware veranderingen vooralsnog niet geleid tot mooie modemwaarden.
Ergens vind ik dat wel teleurstellend. In de toekomst wil ik naar Giganet overstappen, maar dan worden nog hogere eisen aan het OFDM kanaal. Hoewel ik niet vooruit wil lopen op zaken schat ik zo maar in dat de waarden op dat kanaal mogelijk niet best zijn. Ik weet het: je moet je ook niet blind gaan staren op getallen maar het is wel een belangrijke indicator voor opkomende issues. En voorkomen is beter dan genezen :-).
Of dit nu alles bij elkaar opgeteld leidt tot een slechter internet ga ik de komende tijd ervaren. Het lijkt mij een goed idee om een logboekje bij te houden voor een bepaalde tijd. Voor nu ervaar ik niet echt serieuze problemen, dus dat is positief :-). Een (netwerk)monteur sturen is wellicht een optie voor de toekomst die ik graag open houd.
Beste Moderator, vanmiddag startte de modem zonder reden opnieuw op. In de log gekeken en daar stond geen T3 of T4 fouten. Wel staan alle upstream kanalen nu op 49. Ik denk dat het wat teveel is geworden voor de Connectbox. Een disconnect heb ik eigenlijk niet zo vaak. Ben benieuwd of jullie nu alle signalen wel kunnen inladen. De afgelopen dagen heb ik volgens mij flink wat ruis gehad.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.