Tijs1

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Waardeloos internet bij Giga connectbox

Hoi,

Omdat mijn kinderen steeds aan het klagen waren over haperend internet met stilstaande Zoom meetings en lagging tijdens online gamen, heb ik gigabit internet aangeschaft. Ik had al de oude modem in bridgemodus staan, omdat ik een eigen ubiquiti netwerkje erachter heb liggen (dreammachine en verschillende AP's). De nieuwe Connectbox giga werd reeds geleverd in bridge modes (wat bijzonder was volgens de helpdesk). Er is nog een monteur langs geweest omdat de download en upload snelheid maar een fractie was van het het zou moeten zijn, maar dat bleek uiteindelijk om een instelling van de DM te gaan (smartques). Na omzetting vloog de snelheid omhoog, maar het geklaag van de kinderen werd ook alleen maar erger. 

Ik heb al gelezen dat er nogal wat problemen zijn met de nieuwe connectbox giga in bridge modes. Die ervaar ik dus ook, en niet zo'n beetje ook. Het is echt om te huilen!

Ik heb een overzicht van de waardes toegevoegd. Het zegt mij niet veel, maar graag jullie hulp!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Tijs1 ik heb de monteur ingepland voor 24 mei tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet uitkomen, dan kun je via Mijn Ziggo de afspraak verzetten. Dan gaat het nu zeker goed komen 🙂 

Bekijk in context

34 Reacties 34
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hoe staat je modem aangesloten zou je daar een foto van kunnen maken 

je upstream vermogen is veel te hoog en over de kritieke grens 

 

en het is zeker niet vreemd dat het nieuwe modem ook in bridge mode online kwam hij neemt het eerdere bootfile over van het vorige modem

 

 

ter info

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV 
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Onvoldoende: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Waarschijnlijk gerelateerd aan het te hoge upstream-vermogen is de enorme hoeveelheid T3 timeouts, vermoedelijk zijn deze ontstaan op 27-4 om 1:10 bij ranging-problemen (waardoor uitval internetverbinding). De T4 timeouts worden niet meer als actuele gegevens vermeld omdat deze een tuner reset tot gevolg hebben.

 

Daarnaast is een (te) grote slope in vermogen zichtbaar in de downstream, 0 tot -7,5 dBmV (OFDM).

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zo staat ie in de kast. Kun je voldoende zien?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De installatie ziet er prima uit.

 

Als test kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de POA-01-B) om te kijken hoe de ervaring daarna is, dit levert in elk geval een beter signaal op.

 

Overigens zie ik dat bijna alle poorten op de switch een linksnelheid van 10/100 Mbps hebben, klopt dat wel? Mijn gevoel zegt van niet.

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zou de POA defect kunnen zijn? Ik heb de nieuwe die bij de modem geleverd werd, omgewisseld met de oude.

 

Scherp gezien, de snelheid van de poorten. Dat is inderdaad ook niet helemaal hoe het zou moeten zijn.

Poort 2 is de playstation van mijn zoon. Die wisselt nog wel eens van snelheid, gek genoeg. Heb bedraad een speedtest gedaan en die was goed.

Poort 6 en 7 zijn kabels die naar buiten gaan (tuin en tuinhuis). Die heb ik zelf gelegd, wellicht toch een idee een keer een kabeltester erop te zetten om te zien of ze niet beschadigd zijn iod.

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

En wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

soms zit het kapje niet goed 

deze video zou ook kunnen helpen

https://www.youtube.com/watch?v=IH7Wa-ugt4M

ik zou zeggen post eens de waardes inderdaad direct aangesloten op de AOP

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een defecte splitter is niet uitgesloten, wel zeer onwaarschijnlijk. Gelet op het suboptimale vermogen in zowel downstream (vrij laag en grote slope) als upstream (te hoog) is de buitenkabel tussen AOP en EV (straatkast) mogelijk niet meer in optimale staat. Wanneer je het modem als test direct op het AOP aansluit (waardoor het vermogen verbetert i.v.m. minder demping) zou de stabiliteit van de internetverbinding moeten verbeteren.

 

De splitter heeft trouwens de nieuwe (ondiepe) versie van het kapje welke geen contactproblemen veroorzaakt.

 

De kabels op de switch zijn ook een aandachtspunt. Bij sommige apparaten kan het zijn dat de linksnelheid terugvalt op 100 Mbps wanneer deze in standby gaan, maar wisselende linksnelheden duiden meestal op een defecte kabel, slecht contact op 1/8 aders is voldoende. Mijn advies is om de kabels die de meterkast verlaten eerst op keystones af te monteren en vervolgens met patchkabels aan te sluiten op de switch. Kabels van Cat 6/6a zijn tegenwoordig de norm voor nieuwe installaties.

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit zijn de waardes nadat de modem een klein uur direct is aangesloten op de AOP. Ik heb van mijn zoon al begrepen dat het bij het gamen geen verschil maakt...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In tegenstelling tot eerder zie ik nu uncorrectable errors op het OFDM-kanaal, deze zouden 0 moeten zijn. Het (vereiste) upstream-vermogen laat te weinig marge over voor het aansluiten van een splitter en het downstream-vermogen voldoet maar nipt aan de eis van minimaal -3,5 dBmV, met daarnaast de grote slope van 7 dBmV. Samengevat dus een suboptimaal signaal wat verder onderzocht zou moeten worden door een monteur.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zie dat de kanaalnummer ook allemaal door elkaar staat is dat door het grote verschil in vermogen oid ?

 

een monteur lijkt me gezien alle data en de dingen die zijn geprobeerd wel nodig ja 

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat er iets aan de hand was met de buitenkabel, maar heb me gerust laten stellen door de getoonde speedtest van de ziggo monteur. Dat zegt dus blijkbaar niet alles.

Hoe verklaar je eigenlijk dat met de vorige modem en een basis internet pakket het langzamere signaal wel stabieler was?

En hoe communiceer ik dit naar Ziggo? Tips?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

het giga docsis 3.1 modem stelt veel hogere eisen aan de bekabeling/netwerk dan een docsis 3.0 modem vandaar dat deze al aanwezige problemen waarschijnelijk nu pas aan het licht komen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij het SmartWifi modem Giga komt het inderdaad regelmatig voor dat de kanalen in nogal willekeurige volgorde worden getoond. De bug met de event log is ook nog altijd aanwezig.

 

Het verschil tussen het vorige en het huidige modem is dat er nu 32 i.p.v. 24 SC-QAM-kanalen en een OFDM-kanaal worden gekoppeld en dat stelt hogere eisen aan het signaal, zoals @MR_CHIP ook uitlegt.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heren Super Experts, mag ik jullie van harte danken voor het meedenken! Ik wacht even op een reactie van de ziggo moderator. Mochten er nog nieuwe ontwikkelingen of vragen zijn dan kom ik even bij jullie terug.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

houd ons vooral op de hoogte van het eventuele monteurs bezoek 😉

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hej @Tijs1! Jullie zijn een mooi eind gekomen wat betreft de internetproblemen die je ervaart. Ik heb begrepen dat een monteur nodig is en die kan ik ook zeker voor je inplannen. Ik wil ej eerst de voorwaarden doorsturen en van je weten of je akkoord bent. Kies de juiste monteur (ziggo.nl) Ik hoor van je! Dan plan ik daarna een monteur voor je in die alles komt nakijken! 

Tijs1
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag Carlien,

Ik zie graag de monteur verschijnen. Bedoel je met de voorwaarden de link die je hebt gestuurd? Als dat zo is dan ben ik akkoord. Als dat niet het geval is dan graag de voorwaarden nog doorsturen.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Helemaal goed! Ik heb een monteur ingepland voor donderdagochtend tussen 8.00-13.00. Je krijgt hier een bevestiging van per mail. Past het niet donderdag? Dan kan je de afspraak wijzigen in MijnZiggo.

Horen we van je als de monteur geweest is en hoe het dan met de verbinding gaat? 😄 

Uitgelicht topic