Metenisweten

Raadgever
  • 150Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes

Waarde upstream na werkzaamheden en WIFI vraag

Beste lezers,

Ik ben een vaste lezer van de community en ik zit even met twee vragen. Hopelijk kunnen jullie (of een moderator) me verder helpen met wat antwoorden. Het zijn twee onderwerpen:

Nieuwe apparatuur EV

Vorige week (donderdag 6 jan) en vanochtend  (vrijdag 14 jan) is er door Ziggo gesleuteld aan de EV bij ons in de straat. Met de mogelijke komst van Giganet is men apparatuur in het dorp aan het vervangen. Goede zaak lijkt me. Bij mij leidt dat tot nieuwe waarden downstream en upstream in de Compal Connectbox. Voor de werkzaamheden van vanochtend (vervanging multitap zei de monteur buiten) had ik een lage upstream (46 en 47). Na de werkzaamheden (van vanochtend) heb ik een hogere upstream van 49 en op één kanaal 47.  De downstream is bij mij vrijwel altijd rond de “0” geweest wat uitstekend is. Ruis heb ik héél af en toe. Ik vind deze waarde op het randje, maar volgens mij valt het nog binnen de specs. De Compal is nu 4 uur online. Ik heb geen uitval of zo. Is dit iets wat ik in de gaten moet houden? 

Extra info: twee jaar geleden is mijn AOP netjes gemaakt + ik gebruik enkel splitters en kabels van Ziggo.  De netwerkhistorie is ok met af en toe een gebruikelijke T3 melding. In de bijlage zitten de waarden.

Wisselende wifi snelheden / speedtest

Voor de begane grond gebruiken we de Compal in de meterkast voor de WIFI. Voor beide verdiepingen heb ik een booster verbonden met de Compal via een utp kabel

Wat ik in huis kan bekabelen is voorzien van een utp kabel! TV, computer etc. Op mijn computer haal ik altijd de maximale snelheid van in mijn geval 600/40. Ook bij verschillende speedtesten.

Het valt mij op dat ik de laatste week (dus nog voor de werkzaamheden van vanochtend), maar na die van vorige week donderdag  6 jan heel verschillende uitslagen krijg op de speedtest Ookla via mijn Ipad of telefoon. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Ik weet dat je verbinding krijgt met verschillende servers, maar de verschillen zijn gewoon heel groot en de snelheid is niet stabiel. Ping is goed (<20). Jitter  tussen 1/5 (heel goed), maar soms ook uitschieters.

Voorbeeld op mijn Ipad om 10.00

Download 300 / up 40

En doe ik dezelfde test om 10.02

Download 40/ up 40 of lager – kan zijn dat Ookla een andere server kiest of zelfde pakt.

Op mijn android telefoon valt hetzelfde waar ten nemen.

Wifi kanaal  beneden is 44 en de dbm is altijd rond de 60 (en dus ok). Voorheen had ik vrijwel altijd een stabiele snelheid. Geen idee dus waarom het nu in één keer zoveel wisselt op allerlei apparten. NB: op beide verdiepingen geen last van deze wisseling: perfecte snelheid.

Zelf dacht ik nog aan de smart wifi functie van de Compal. Misschien krijgt het ene apparaat voorrang boven het andere of zo?

Dus resume:

1. Wat vinden jullie van de upstream waarden?
  2. Iemand wat info over de wifi en de grote verschillen met de speedtesten?

7 Reacties 7
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5787Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

De verschillen in snelheden over Wifi kan te maken hebben met roaming tussen 2.4 en 5 GHz. Op 2.4 GHz zijn de haalbare snelheid (vrijwel) per definitie significant lager dan op 5 GHz. Het is dus belangrijk om per snelheidstest te weten of deze op 2.4 of 5 GHz betrekking had.

De upstream is inderdaad aan de hoge kant maar acceptabel, de downstream is met 0 dBmV perfect. Er is ook geen overmatige ruis zichtbaar.

Metenisweten
topicstarter
Raadgever
  • 150Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes

@tobiastheebe dank voor je reactie. 

Upstream

Ja, ik zag bij de "ideaal' waarden dat ie op het randje zit / 50 dbmv voor 4 kanalen is de max toch?  Weet niet of het gevolgen heeft voor de verbinding / staat immers pas sinds vanochtend weer aan. Zo'n waarde wordt toch aangestuurd door het CMTS? Ik vind het wel apart dat ie na het vervangen van de apparatuur flink stijgt. 

WIFI

Hier dacht ik ook al aan. Misschien schakelt de IPAD snel tussen de 2,4 en 5 ghz / helaas kan ik bij de speedtest niet zien op welke band hij zit. Bij mijn telefoon heb ik zo'n appje waar je wel kan zien op welke band hij zit. En daar zie ik dat ook. Van 5 naar 2,4 en weer terug naar een kanaal van 5. Zou het helpen om de wifi optimalisatie uit te zetten? Of om de 2,4 en 5 te scheiden van elkaar?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5787Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

Maximum voor upstream bij bonding op 4/6 kanalen is 51 dBmV. Bij familie van ons (buitengebied) staat de upstream al jaren probleemloos op 48~50 dBmV (achter POA 03-UPC), bij mij thuis 44 dBmV (achter POA-01-B en 3 dB attenuator). Voor de upgrade naar DOCSIS 3.1 was het inderdaad iets lager, rond 42 dBmV.

Als je gescheiden SSID's maakt voor 2.4 en 5 GHz heb je meer controle over de frequentieband waarop apparaten verbinden, ten koste van gebruiksgemak.

Metenisweten
topicstarter
Raadgever
  • 150Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes

@tobiastheebe , ik heb ook een POA01B splitter. Wat doet zo'n attenuator? dempt die het signaal van de upstream en/of downstream? De gescheiden SIDD's zijn zeker een overweging waard.

Wwb de downstream en upstream waarden --> die fluctueren, maar niet heel heftig. Ik zie vooral in de zomermaanden andere waarden dan de wintermaanden. Als zo'n upstream op de rand zit vind ik dat niet lekker, maar wil me ook niet te blind staren op een cijfer als de verbinding gewoon ok is.

Jouw opmerking bracht me ook op een idee. Ik heb de wifi optimalisatie op de Connectbox uitgezet! Dat lijkt zo op het eerste gezicht weer de gewenste resultaten op te leveren. Ik krijg weer de snelheden van vroeger terug. De komende dagen ga ik dit op wisselende tijden meten.  

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5787Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

Een attenuator is inderdaad een signaaldemper. Ik gebruik op dit moment nog een universeel type attenuator, die zowel de downstream als upstream dempt. Het vermogen komt dus lager binnen op het modem, maar het modem moet ook harder zenden. Omdat sinds de komst van DOCSIS 3.1 het vermogen in downstream is gestegen van 7~8 dBmV naar 10~11 dBmV, ga ik binnenkort de POA-01-B en 3 dB attenuator vervangen door een CSX-02 en 10 dB forward path attenuator. Dit type is speciaal ontworpen voor kabelmodems en dempt alleen de downstream volledig, de upstream met maximaal 2 dB.

20210912_152110.jpg

Het verschil in vermogen tussen zomer/winter heeft te maken met het effect van temperatuur op de buitenkabel. In de winter krimpt de kabel, neemt de weerstand af en stijgt het vermogen. In de zomer zet de kabel uit, neemt de weerstand toe en daalt het vermogen.

Ik ben benieuwd hoe Wifi blijft presteren met SmartWifi uitgeschakeld. Zelf hanteer ik gecombineerde SSID's maar stel ik handmatig de kanalen en kanaalbreedtes in op zowel 2.4 als 5 GHz.

Metenisweten
topicstarter
Raadgever
  • 150Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes

@tobiastheebe die weersinvloeden zijn echt zichtbaar in de waarden, vooral op superwarme dagen. Als ik zo'n attenuator zou gebruiken dan daalt mijn upstream naar 46/47? Maar vervolgens daalt mijn downstream ook naar een negatief getal. NB: ik heb heel lang een negatieve downstream gehad van -5 /-6 op mijn primairy downstream channel en dat had geen effect op het functioneren van internet. 

Worden de upstream waarden vanuit de CMTS gestuurd richting de Connectbox? Dat vroeg ik me af. Heb ook wel eens iets gelezen over een ranging proces elke twintig seconden dat verband houdt met de upstream.

Vandaag weer wat metingen gehouden en de WIFI is echt weer stabiel. Ik zal de komende dagen wat extra metingen verrichten. En dat enkel en alleen door het uitzetten van de wifi optimalisatie.  Ik kreeg zelfs in de avonduren een bijzonder hoge snelheid van 400 (vd 600) met een lage ping en een jitter onder de 1. 

We hebben (van de 10 mobiele devices) één apparaat wat de wifi van de connectbox niet goed pakt en dat is de nieuwe Iphone 12 mini van mijn zoon. Ook niet na het uitzetten van de wifi optimalisatie. Op de wifi booster doet hij het wel prima. Het kan natuurlijk net zo goed aan de Iphone liggen.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5787Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

Bij gebruik van een attenuator daalt het vermogen in de downstream, maar stijgt het vermogen in de upstream. In jouw geval zou de upstream dus op het maximum van 51 dBmV uitkomen met een 3 dB attenuator en is ook helemaal niet nodig gezien jouw downstream optimaal is.

De upstream heeft inderdaad betrekking op de kanalen waarop het modem zendt naar het CMTS. Als onderdeel van de unicast ranging moet het modem elke 30 seconden een Ranging Request (RNG-REQ) naar het CMTS sturen, die het CMTS beantwoord met een Ranging Response (RNG-RSP). Dit antwoordt bevat tevens eventuele correcties voor timing en vermogen.

Uitgelicht topic