Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
RemcoBreda
Level 3

Waar moet ik rekening mee houden als ik de Deco M4 wil vervangen door Deco X50?

Ik heb 2 goed werkende Deco M4 torentjes in huis. 1 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping. Beide met kabel verbonden met mijn Ziggo modem. Het 3e torentje ligt ongebruikt in een la omdat zonder kabel de snelheid halveerde.

Ik wil beide M4 exemplaren vervangen door de X50 met Wifi 6. Voor zover ik weet staat het modem in bridge modus.

Kan ik de M4 loskoppelen en X50 aansluiten en werkt alles dan zoals ik gewend ben maar iets sneller? Of moet ik dan nog van alles instellen?

Groeten,

Remco

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
6 Reacties 6
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Je zult de Deco's X50 moeten installeren via de app, want die Deco's X50 kunnen niet weten hoe jij wilt dat ze werken.

0 Kudos
RemcoBreda
Level 3
Topicstarter

Dank voor de snelle reactie!

Dat had ik op zich wel verwacht. 

Ga er nog even verder induiken om te zien of dat past bij mijn kennis niveau. 😉

Pasi
Level 19

@RemcoBreda  schreef:

Ik heb 2 goed werkende Deco M4 torentjes in huis. 1 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping. Beide met kabel verbonden met mijn Ziggo modem. Het 3e torentje ligt ongebruikt in een la omdat zonder kabel de snelheid halveerde.

Ik wil beide M4 exemplaren vervangen door de X50 met Wifi 6. Voor zover ik weet staat het modem in bridge modus.

Kan ik de M4 loskoppelen en X50 aansluiten en werkt alles dan zoals ik gewend ben maar iets sneller? Of moet ik dan nog van alles instellen?

Groeten,

Remco

De X50 moet ( als hoogste Deco type ) als master ( = eerste ) worden aangesloten. Tevens zal heeft de X50 andere/meer mogelijkheden en adviseer ik om een nieuw Deco netwerk aan te maken, i.p.v. de M4 stations 1-op-1 te vervangen door een X50.

Als u al een Deco netwerk hebt gemaakt en dus o.a. al een TP-Link account heeft, dan is het resetten en opnieuw aanmaken een Deco netwerk makkelijk en snel gedaan :

- Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.

- Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :

- Zet wifi op de Ziggo Modem/Router uit.

- Zet GPS ( locatie ) en Bluetooth op uw smartphone ( waarop de Deco app staat ) aan.

- Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan. Hebt u meerdere Deco types, de master moet altijd het 'hoogste' type zijn !

- Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.

- Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu het nieuwe Deco netwerk in AccessPoint mode. Daardoor vervalt o.a. ook de eis, dat alle Deco stations 'achter' de master moeten worden aangesloten.

- Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan, wacht op de blauwe knipper led en voeg dan het station vanaf de master toe tot het Deco netwerk.

- Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

- Wacht minimaal een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Gio2903
Level 17

je kunt ook de deco's toevoegen aan het netwerk, 1 deco x50 de master maken en vervolgens de deco m4 verwijderen. een hele nieuwe installatie of mijn trucje vereist beiden wat kennis natuurlijk

RemcoBreda
Level 3
Topicstarter

Heb gekozen voor de 'simpele' oplossing. Dus eerst een nieuwe toevoegen en die de master maken. Ik hoefde verder niets aan te passen. Kost wat tijd voordat alles online is maar valt me zeker mee. Heb voor de zekerheid ook de adapters vervangen. Klein verschil in wattage dus wilde die eerst laten zitten omdat kabels bij mij zoveel mogelijk uit t zicht zijn. Dus is t even friemelen om daarbij te kunnen.

Al met al kleine 2 uur mee bezig geweest. Flink verschil tussen wifi 5 en 6!

dukster
Level 6

Niet veel. Gewoon Deco app gebruiken en een migratie uitvoeren als hoofd deco van M4 naar X50 en desnoods de M4 gewoon op extra plaatsen in je huis zetten. Ik zelf ben van M4 naar M9 naar X50 B75 nu naar BE65 over en heb verder de B75 en een aantal X50's door het hele huis en tv internet youtube en alles gaat erg goed. Dus veel plezier. Gebruik de app, die helpt je met je hoofd deco en de rest.

0 Kudos