jeroenvangijzen

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Waar modem aansluiten

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist mijn Ziggo Connectbox gekregen om aan te sluiten. Ik ben zelf relatief nieuwere huizen gewend en ben verhuisd naar een ouder pand. Nu heb ik een aansluiting in mijn woonkamer van UPC en een (wat lijkt op) aansluiting van KPN in de meterkast. Ik vroeg mij nu af waar het modem aan te sluiten, gezien de splitter niet goed aansluit (of gebrek aan doorduwen) in de woonkamer. Op de foto's zijn de twee aansluitingen te zien. 

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5789Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

Het AOP is wel zichtbaar, wel een verouderd type. De VQ330 is een combinatie AOP/galvanische scheiding en splitter met FM-bandfilter. Naast het AOP is waarschijnlijk een extra splitter (VQ1002) geplaatst, deze werd destijds in een zelfde UPC-behuizing geplaatst. Ik zie de VQ330 niet vaak langskomen, meestal is het een VQ601R met enkele F-aansluiting.

20220105-01.JPG

Je kunt de verloopstekker van de TV-aansluiting verwijderen en het modem aansluiten met een F/F-kabel (rood/rood). Andere optie is om een IEC/F-kabel (groen/rood) te gebruiken, die kun je op de verloopstekker aansluiten.

Mijn advies is wel om een monteursafspraak te maken voor het plaatsen van een nieuw AOP (btv 1 IEC-NL of TRISZ-DG300).

Bekijk in context

11 Reacties 11
Steefb
Expert
Expert
  • 10467Posts
  • 1948Oplossingen
  • 3390Likes

Dat zijn ze dus niet.

De hoofdaansluiting controleren | Klantenservice | Ziggo

1. Vind je hoofdaansluiting
De hoofdaansluiting kan op verschillende plekken zitten. Dit zijn de kenmerken van de hoofdaansluiting bij jou thuis:

Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
Zit in de meterkast of in de kamer.
Er gaat een groene kabel in de wandcontactdoos. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.

Steefb_0-1641400041985.png

RoWi.
Expert
Expert
  • 9999Posts
  • 433Oplossingen
  • 2596Likes

De KPN isra kan ook de aandacht van een monteur gebruiken. Dat is nu even niet van belang.

De andere afbeelding roept ook om een monteur, de twee upc punten komt op mij vreemd over.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5789Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

Het AOP is wel zichtbaar, wel een verouderd type. De VQ330 is een combinatie AOP/galvanische scheiding en splitter met FM-bandfilter. Naast het AOP is waarschijnlijk een extra splitter (VQ1002) geplaatst, deze werd destijds in een zelfde UPC-behuizing geplaatst. Ik zie de VQ330 niet vaak langskomen, meestal is het een VQ601R met enkele F-aansluiting.

20220105-01.JPG

Je kunt de verloopstekker van de TV-aansluiting verwijderen en het modem aansluiten met een F/F-kabel (rood/rood). Andere optie is om een IEC/F-kabel (groen/rood) te gebruiken, die kun je op de verloopstekker aansluiten.

Mijn advies is wel om een monteursafspraak te maken voor het plaatsen van een nieuw AOP (btv 1 IEC-NL of TRISZ-DG300).

Bekijk in context

Pineapple

Gedreven Raadgever
  • 656Posts
  • 82Oplossingen
  • 138Likes

Gewoon direct een afspaak laten inplannen voor een gratis installatie-monteur. Het AOP (waar UPC op vermeld staat) is hoe dan ook aan vervanging toe. 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/monteur/monteur-kiezen#/ik-wil-hulp-met-installeren/installatiem...

Pineapple_0-1641400631026.png

Roy-H

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Jeroen,

Aansluiten middels coaxkabel op de upc verdeler, foto 2. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5789Posts
  • 327Oplossingen
  • 1919Likes

Aan reacties op dit topic geen gebrek. 🙂

Peter Horizon

Gedreven Liefhebber
  • 109Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

De Ziggo aansluitingen zijn de kastjes waar UPC op staat. Je hebt twee aansluitingen, waarschijnlijk ooit gesplits voor een bovenwoning. Het beste is dan om een afspraak te maken bij Ziggo, die vervangen de kastjes voor een nieuwe. De vorige bewoner heeft een abonnement bij KPN gehad, het kan dus zo zijn dat er geen signaal op een van de kastjes staat, dit kan een monteur dan in orde maken. Je kunt al kijken of je signaal hebt om in het opgeschroefde stekkertje een tv aan te sluiten (als je verhuisd bent van een ander Ziggo adres, zijn de instellingen van de TV vaak goed). De splitter die in je pakket zit is om tegelijk tv en internet te kunnen gebruiken. De schroefdraad is de aansluiting voor je modem. Je kunt dus, zoals een voorganger al schreef, het stekkertje verwijderen en het modem met de bijgeleverde kabel met schroefdraad aansluiten. Op het modem zitten lampjes die ook aangeven of er signaal op de aansluiting zit, een lampje kleurt dan groen. Om te internetten moet je inloggen, lees de handleiding en vergeet niet een keer het wachtwoord te wijzigen. Succes

jeroenvangijzen
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Allemaal hartelijk dank voor de reacties! Ik heb mijn internet en tv werkende, maar zal inderdaad ook een monteur laten langskomen voor de verouderde aansluiting. Wedermaals dank!

Pineapple

Gedreven Raadgever
  • 656Posts
  • 82Oplossingen
  • 138Likes

Goed bezig @jeroenvangijzen! En inderdaad een afspraak maken voor een installatie-monteur 🙂 

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2629Posts
  • 421Oplossingen
  • 441Likes

Goedemorgen @jeroenvangijzen,

Welkom bij Ziggo en welkom op de Community! Ook goed om te zien dat er al zo goed met je is meegedacht.

Een monteur om de hoofdaansluiting te laten vervangen lijkt mij ook een goede zaak. Ik heb daarom alvast een monteur ingepland voor woensdag 12 januari, hij komt dan langs tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet helemaal goed uitkomen dan kun je de afspraak gemakkelijk verplaatsen via je Mijn Ziggo account (Gegevens -> Mijn monteursafspraken) 

Laat maar weten hoe het is gegaan 🙂

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 5529Posts
  • 1317Oplossingen
  • 1763Likes

Hi @jeroenvangijzen

Hoe is het gegaan tijdens het monteursbezoek? Draait alles als een zonnetje? 🙂

Uitgelicht topic