Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Let op: In het weekend van 14 en 15 juni doen we een upgrade van onze systemen waardoor ook het inloggen op de Ziggo Community beperkt mogelijk is. Vanaf maandag werkt het weer als vanouds.
jan_Doedel
Level 10

Waar check ik of ik full dual stack heb met een een Ubee UBC1318ZG?

Hallo,

Even een vraag hoe/waar ik kan checken of ik al Full dual stack heb?
Heb een Ubee UBC1318ZG, zie daar het volgende:

Modem standaard : DOCSIS 3.1
Hardware versie : 2.73.1
Software versie : 12.5.8013.S15.ZIGGO
MAC-adres : 0C:B9:37:2E:3B:1A
Serienummer modem : U1318Z1909E3
Beschikbaarheid : 3 days 01h:35m:01s.00
Netwerk toegang : Toegestaan

mijn Hostname die o.a. op whatsmyip zichtbaar is is:

Your Hostname:
84-28-69-XXX.cable.dynamic.v4.ziggo.nl

Your IP Address is 84.28.69.XXX

Ik heb geen IPV4 only voor zover ik weet,  alhoewel ik wel deze v4 zie?

Maar als ik met eigen IP wil benaderen heb ik problemen die lijken alsof ik achter CGNAT zit.
Dus hoe en waar check ik wat de status is of ik geen DS lite o.i.d. heb.

Op de Q&A pagina's is er weinig te vinden en de zoekfunctie verteld alleen dat Full dual stack voor het hele gebied wordt uitgerold. Wie heeft of waar de vind ik deze info?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Nu beschikt DC:53:60 via zowel SLAAC als stateful DHCPv6 over een IPv6-adres en zou internettoegang via IPv6 zeker beschikbaar moeten zijn.

Via de pagina rg_wan_opmode.php zou je onofficieel nog steeds bridge mode zelf moeten kunnen inschakelen bij de UBC1318. Houd er rekening mee dat bij bridge mode alleen de eigen router op het modem aangesloten moet zijn. Verder moet je hierop nog de benodigde configuratie voor DHCPv6/IPv6 aanmaken.

Bekijk in context

28 Reacties 28
Random
Level 16

Volgens mij hebben Dual stack lite gebruikers een ip in de 213.127.0.0/17 range.

Dus als je zowel een IPv4 als een IPv6 ziet als je op naar deze link surft dan heb je full dual stack.

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

Onderstaand een copy past van de door Random genoemde site.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Test uw IPv6 verbinding.

Uw IPv4 adres op het publieke Internet is (waarschijnlijk) 84.28.69.XXX

Uw Internet Service Provider (ISP) is wellicht TNF-AS

Geen IPv6 adres gedetecteerd [meer info]

U lijkt alleen toegang te hebben tot het IPv4-deel van het Internet. U kunt geen IPv6-only websites benaderen.

To ensure the best Internet performance and connectivity, ask your ISP about native IPv6. [meer info]

Uw DNS server (mogelijk beheerd door uw ISP) lijkt geen toegang tot het IPv6-Internet te hebben, of is zo geconfigureerd dat daar geen gebruik gemaakt van wordt. Dit kan in de toekomst uw bereikbaarheid naar IPv6-only websites beperken. [meer info]
Uw score
0/10voor je IPv6 stabiliteit en gereedheid als websites enkel op IPv6 bereikbaar zijn.
Random
Level 16

Lijkt erop dat full dual stack bij jou nog niet is ingeschakeld.

Binnen nu en hooguit paar dagen zal een Ziggo medewerker reageren en wanneer nodig full dual stack inschakelen.

Misschien kan @Bert  of @tobiastheebe  een Ziggo medewerker een seintje geven om e.e.a. wat te versnellen.

0 Kudos
jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

Ik las eerder dat we sw van de in dit geval Ubee er ook wat mee van doen had, wat zeer plausibel klinkt.
Maar weet ook dat er zoals eerder gesteld mensen op IPv4 only staan.
Is die v4 in de Hostname de verwijzing naar?

Prima, we wachten even op wat meer reacties.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

CGNAT t.b.v. Dual-Stack Lite maakt inderdaad van 213.127.0.0/17 gebruik en 'v4' in het PTR (rDNS) record verwijst inderdaad naar IPv4.

Gezien je niet in voormalig UPC-gebied woont zou IPv4 Only ongebruikelijk zijn. Wat zie je op de pagina's Gateway → LAN → DHCPv6 & DHCP Lease in de webinterface van de UBC1318?

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe  zie afbeeldingen

Ik wil graag zeker weten dat ik die full dual stack heb, wil de Ubee dan in Bridge zetten om van een hoop gedoe af te zijn.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Full Dual-Stack en IPv6 zijn beschikbaar, bij 'System Delegated Prefix' zie je de IPv6-prefix welke de eRouter van de DHCPv6-server van Ziggo heeft ontvangen. Ik zie een apparaat van Dell (jouw PC?) dat een IPv6-adres via stateful DHCPv6 heeft ontvangen.

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe 

IP a geeft wat het schermprint laat zien.

Maar de Ubee staat goed dus?
Daar zocht ik even bevestiging van. Had wat vreemde zaken, met van buiten naar binnen komen, dat wil maar niet werken

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De UBC1318 is inderdaad correct geconfigureerd voor Full Dual-Stack.

Op DC:53:60 is i.t.t. D4:BE:D9 alleen een link-local-adres aanwezig, hierdoor is internettoegang via IPv6 niet beschikbaar.

Het lijkt erop dat sprake is van router achter router. De UBC1318 wijst adressen in 10.2.28.0/24 toe, terwijl DC:53:60 een adres in 192.168.1.0/24 heeft ontvangen. Verder wordt DC:53:60 niet als client vermeld door de UBC1318.

0 Kudos
jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe 

Nu klopt het plaatje wel. Bedankt met de bevestiging van Full stack, die info is wat lastig te vinden. Zeker als je nog niet genoeg netwerk  kennis op dat gebied hebt.
Maar nu kan ik eindelijk van die 2e router af en hopelijk ook een hoop ander gedoe.
Dus hoe krijg ik de Ubee nu in Bridge?

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

dat kan je niet zelf doen dat moet door een ziggo community moderator/medewerker gedaan worden

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Nu beschikt DC:53:60 via zowel SLAAC als stateful DHCPv6 over een IPv6-adres en zou internettoegang via IPv6 zeker beschikbaar moeten zijn.

Via de pagina rg_wan_opmode.php zou je onofficieel nog steeds bridge mode zelf moeten kunnen inschakelen bij de UBC1318. Houd er rekening mee dat bij bridge mode alleen de eigen router op het modem aangesloten moet zijn. Verder moet je hierop nog de benodigde configuratie voor DHCPv6/IPv6 aanmaken.

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe 
Via bijgevoegde pagina.
/htdocs/rg_wan_opmode.php

Top tip, ook voor andere die hier naar zoeken.

Blijft het modem wel bereikbaar onder hetzelfde IP ? of kom ik daar dan niet meer bij?

En als AP? Ubee is toch wifi loos...

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt ook de eigen router (met LAN 192.168.1.0/24) als access point configureren, dan blijft 10.2.28.0/24 behouden en hoef je verder niets te configureren qua DHCPv6/IPv6. Je kunt zelf bepalen wat je voorkeur heeft.

0 Kudos
jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe 
Ha even spraak verwarring, de eigen router is een SBC dual nic atom bordje. Dus dat gaat em niet worden.
Ook alleen bedraad dus.
Kun je nog even aangeven of:
Blijft het modem wel bereikbaar onder hetzelfde IP ? of kom ik daar dan niet meer bij?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Waar gebruik je de eigen router precies voor?

Een modem in bridge mode is op 192.168.100.1 bereikbaar, de UBC1318 tevens op 192.168.178.1.

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

Top,

EIgen router firewall met DHCP & DNS server. Tevens draait er OpenVPN op.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

DHCPv6 PD + IPv6 RA volledig via de CLI configureren kan nog wel eens uitdagend zijn, terwijl je met de UBC1318 in router mode nu al werkende IPv6 ter beschikking hebt, vandaar de vraag.

0 Kudos
jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

Dat geloof ik achter elkaar, maar ik vermoed dat je met mijn bovenstaand antwoord ook snapt waarom ik deze keuze probeer te maken.
Waarom dacht je dat ik dat 2e netwerk heb/had. Verwacht er ook niet in een namiddag mee klaar te zijn. Maar als failover kan ik altijd makkelijk terug. Kwestie van rj45 overprikken, of met Vlans gaan testen. Kortom Superblij met je bevestiging en mijn leercurve in deze kan z.s.m. op een dag dat ik het netwerk hier alleen heb beginnen.

Mocht je nog me nog naar goede bronnen kunnen verwijzen, of mogelijke problemen die met het openzetten van IPv6 ontstaan hoor ik ze graag.

0 Kudos