Vraag
Reacties
Oplossing
jan_Doedel
Level 10

Waar check ik of ik full dual stack heb met een een Ubee UBC1318ZG?

Hallo,

Even een vraag hoe/waar ik kan checken of ik al Full dual stack heb?
Heb een Ubee UBC1318ZG, zie daar het volgende:

Modem standaard : DOCSIS 3.1
Hardware versie : 2.73.1
Software versie : 12.5.8013.S15.ZIGGO
MAC-adres : 0C:B9:37:2E:3B:1A
Serienummer modem : U1318Z1909E3
Beschikbaarheid : 3 days 01h:35m:01s.00
Netwerk toegang : Toegestaan

mijn Hostname die o.a. op whatsmyip zichtbaar is is:

Your Hostname:
84-28-69-XXX.cable.dynamic.v4.ziggo.nl

Your IP Address is 84.28.69.XXX

Ik heb geen IPV4 only voor zover ik weet,  alhoewel ik wel deze v4 zie?

Maar als ik met eigen IP wil benaderen heb ik problemen die lijken alsof ik achter CGNAT zit.
Dus hoe en waar check ik wat de status is of ik geen DS lite o.i.d. heb.

Op de Q&A pagina's is er weinig te vinden en de zoekfunctie verteld alleen dat Full dual stack voor het hele gebied wordt uitgerold. Wie heeft of waar de vind ik deze info?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
28 Reacties 28
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De keuze voor een eigen router is inderdaad begrijpelijk. Zelf heb ik sinds een juni 2021 een UBC1318 in bridge mode met een ER-4 als router, naar volledige tevredenheid. Ik moet nog een moment vinden om DHCPv6 + IPv6 RA te configureren.

In jouw geval adviseer ik om pfSense/OPNsense op de router te installeren, het is dan veel eenvoudiger om deze voor Full Dual-Stack te configureren. Je kunt aan elk (V)LAN een /64 binnen de /56 toewijzen.

MR_CHIP
Level 19

ik kende die pagina ook maar adviseer hem niet vaak mensen gezien die opeens een modem hadden wat niet goed meer werkte totdat het door een medewerker handmatig was omgezet

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het gaat soms mis als het modem in bridge mode wordt geconfigureerd terwijl er meerdere apparaten op aangesloten zijn.

0 Kudos
Random
Level 16

pfSense

Random_0-1701443170792.png

Random_1-1701443204420.png

Random_2-1701443305876.png

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

Goede logische tips. In mijn situatie is alleen poort 1 in gebruik. Maar zal de omzetting doen met 1 laptop aan die poort en verder niets. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Beste is om het vanuit het LAN van jouw eigen router te doen. Met een laptop direct op de UBC1318 kan ook, maar dan is als extra stap een modem reset vereist. In bridge mode wordt WAN-toegang namelijk aan slechts één apparaat achter het modem toegekend.

Verder is belangrijk dat een firewall op de router (iptables/ufw) aanwezig is welke nieuwe inkomende verbindingen voor IPv4 + IPv6 standaard blokkeert. Vooral voor IPv6 is dit van belang, aangezien hierbij (normaliter) geen sprake is van NAT.

jan_Doedel
Level 10
Topicstarter

Prima,

Bedankt voor je advies,

Inmiddels werkt het voor een groot deel.

In Bookworm zijn ze van UFW naar NFTables gegaan. Dat scheelt al een hele hoop.

V,w,betr. OPN/Pfsense, ik heb deze jaren geleden geprobeerd, vond deze te beperkt en lastiger inrichten & gebruik met alleen een GUI/WebIf. Draai al een eigen router vanuit de tijd dat @Home er nog was en je zelf alleen een modem van hun kreeg.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met nftables was ik nog niet bekend, daar ga ik mij eens in verdiepen. Zowel pfSense als OPNsense zijn (tegenwoordig) zeer uitgebreid qua functies.

Random
Level 16

pfSense kan je ook in de CLI configureren.

0 Kudos