Bij de configuratie van de WiFi kan je normaliter een SSID en WPA sleutel instellen. Het is al een beetje bizar dat ziggo via smartwigiweb.ziggo.nl wil dat hiervoor wordt ingelogd, maar gelukkig kan je via 192.168.178.1 in de configuratiepagina van de modem komen.
Deze configuratiepagina heeft bijna alle instellingen die ik kan wensen, maar ik zou heel graag een simpel wachtwoord gebruiken voor mijn WiFi. Ziggo verbiedt helaas 'zwakke' wachtwoorden, wat een beetje gek is gezien dit mijn eigen netwerk is. Ik mag zelfs het hele netwerk ZONDER wachtwoord gebruiken. Maar zodra er een wachtwoord wordt gebruikt dient deze aan allerlei voorwaarden te voldoen.
Of course is de makkelijke optie om gewoon mijn eigen router achter die van Ziggo te plaatsen, maar het slaat nergens op dat dit nodig is. Weet iemand of er een alternatief IP adres is om deze modem op te configureren? Of zijn we afhankelijk van Ziggo en kan dit alleen opgelost worden met een software update.
Either way: geen groot probleem, maar een beetje suf.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Maar wat jij wil is terug in de tijd gaan met de nieuwere beveiligingen wpa2 enz worden er gewoonweg andere eisen gesteld aan je beveiliging en je zou bv je oude vertrouwde ww kunnen veranderen met de speciale eisen.
Voorbeeld het oude ww is Fedor nieuwe ww wordt dan bv Fedor@12345 dan ben je er toch ?
"maar gelukkig kan je via 192.168.178.1 in de configuratiepagina van de modem komen."
Dat is ook altijd al de standaard weg om één en ander te kunnen wijzigen en via het web is nieuw.
Er is geen andere weg om het modem te configureren.
Ziggo houd zich aan een aantal veiligheidseisen voor de standaard gebruikers (95%) die, over het algemeen, een te simpel wachtwoord kiezen.
Ziggo heeft ook alleen de meest gebruikte instellingen om verwarring en verdwalen in router instellingen te voorkomen en dat voorkomt heel veel problemen door per ongeluk verkeerde instellingen.
Wil je meer, dat kan met de Ziggo modem/router in bridge met een eigen router of een eigen modem: Eigen modem | Ziggo
Dat klopt, WPA2 is ook al 20 jaar oud en heeft als enige eis dat er minimaal 8 karakters moeten zijn. Al die andere eisen met speciale tekens enzo is troep dat Ziggo er bij verzonnen heeft. Een complexer wachtwoord kiezen is niet moeilijk, maar ik vind het gewoon hinderlijk dat ik niet een eenvoudig woord kan gebruiken terwijl dat normaliter wel kan. Dat maakt het zo veel makkelijker om het wachtwoord te delen met gasten.
Hoezo neem aan dat je een mobiel heb daar kun je zeer makkelijk via de QR code je wifi gegevens delen?
Maak een QR code op https://qifi.org/ dat maakt het nog veel eenvoudiger om je (gast)netwerk te delen met gasten.
Kan je evengoed een complex pre shared key/wachtwoord maken.
Wat is precies het nut van deze veiligheidseisen als je diezelfde gebruiker toestaat om helemaal geen wachtwoord te gebruiken? Het versimpelen van de configuratie voor klanten die alle opties niet nodig hebben vind ik helemaal niet erg, maar ik snap niet waarom er dit soort 'extra' toevoegingen tussen zitten.
Ik dacht overigens dat 192.168.1.1. de standaard manier van configureren was, vandaar de vraag.
Eigen router achter de modem opperde ik ook al als een optie, maar is wel zonde van de hardware van Ziggo. Het wordt dus gewoon een hoofdletter en een getal in het wachtwoord. Maar stiekem hoop ik op een software update, want ik zie het nut niet helemaal in van deze functie.
@Fedor710 Als je de SmartWifi app gebruikt op een smartphone, kan je via een daar staande QR code de inlog gegevens delen met gasten.
Ziggo maakt simpelweg zeer bewust de keuze dat er een moeilijker wachtwoord ingevuld moet worden en dat ondersteun ik als jarenlange ICT troubleshooter op locatie volledig, dat voorkomt flink wat hacks en andere problemen, omdat mensen vaak een te simpele beveiligingssleutel kiezen waardoor er onbevoegden in hun netwerk komen.
"maar ik vind het gewoon hinderlijk dat ik niet een eenvoudig woord kan gebruiken terwijl dat normaliter wel kan."
"Maar stiekem hoop ik op een software update, want ik zie het nut niet helemaal in van deze functie. "
Als je iets wat veiliger is, als hinderlijk kan ervaren is begrijpelijk, maar dat is absoluut geen reden om het weer onveiliger te maken.
Die software update voor een veiliger wachtwoord zal niet teruggedraaid worden, meen ik uit eerdere vragen van klanten en berichten van Ziggo begrepen te hebben en terecht.
Ik kan ook kiezen om helemaal geen beveiligingssleutel te gebruiken, wat nog veel onveiliger is. Dus ik vind veiligheid zelf hier niet een heel sterk argument.
Uiteraard is helemaal geen netwerksleutel gebruiken een bewuste keuze, maar een slecht wachtwoord kiezen is ook een bewuste keuze. Ziggo kan ook kiezen om alleen een waarschuwing te geven.
Hoewel dit een interessante discussie is, is de Ziggo community hiervoor wellicht niet de beste plek!
"Als je de SmartWifi app gebruikt op een smartphone, kan je via een daar staande QR code de inlog gegevens delen met gasten."
Ja, en een NFC tag of een eigen QR code kan natuurlijk ook, maar dat neemt niet weg dat mensen in de praktijk gewoon vragen wat het wachtwoord is, en dat ik dan gewoon wil kunnen zeggen: Dat is Piratenschip met een hoofdletter P. Of iets dergelijks. Vind ik gewoon een klein gemis, wat niet perse nodig had moeten zijn.
"die software update voor een veiliger wachtwoord zal niet teruggedraaid worden, meen ik uit eerdere vragen van klanten en berichten van Ziggo begrepen te hebben"
Duidelijk, en jammer.
Was het maar zo'n wereld waarin een beveiliging niet nodig was of een simpel wachtwoord afdoende is 😄
Jij kijkt het vanuit jouw kant. Het is jouw netwerk. Dus waarom mag jij niet helemaal zelf het wachtwoord bepalen.
Nu draai ik de rollen om en kijk ik eens vanuit Ziggo.
Jij maakt gebruik van het netwerk van Ziggo. Als er in veelvoud ingebroken wordt op netwerken van klanten, kan er dus ook in veelvoud misbruik gemaakt worden van deze netwerken wat weer een aanslag op de infrastructuur van Ziggo zelf kan hebben.
Ik kijk nu nog eens even vanuit 'een andere klant' perspectief.
Ik beveilig mijn spul goed, maar mijn buren links en rechts niet en er wordt gerommeld door mensen die geen toegang horen te hebben. Ze zetten een botnet op o.i.d. en belasten de lijnen en het lokale buiten netwerk volledig waardoor dit ook invloed heeft op mijn netwerk. Ik zou echt niet vrolijk worden om deze acties.
Met andere woorden, iedereen heeft een stuk verantwoordelijkheid in het veilig houden van het netwerk en draag deze ook.
Ziggo staat het wel toe om helemaal geen beveiligingssleutel toe te passen, dus dit argument houdt geen stand.
Ze zouden het gewoon toe kunnen staan, en even een pop-up laten in beeld tonen over de mogelijke risicos.
Een zwak wachtwoord is altijd beter dan geen wachtwoord, wat nu het alternatief lijkt.
Geen wachtwoord kan bijvoorbeeld van toepassing zijn bij openbare netwerken of test doeleinden. Hierop is dan vaak aanpassingen gemaakt waardoor het verkeer herleid wordt naar een andere omgeving.
Zelf zie ik de hele no password optie ook het liefst compleet verdwijnen uit deze modems.
"Een zwak wachtwoord is altijd beter dan geen wachtwoord, wat nu het alternatief lijkt"
Nee dat is zo goed als hetzelfde.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.