Jeffrey87

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

WPA2-PSK/WPA3-SAE werkt niet op Sagemcom modem

Goedemorgen,

 

Ik heb sinds kort een Sagemcom modem ontvangen, en heb geprobeerd de WPA2-PSK/WPA3-SAE encryptie op het WiFi netwerk in te schakelen.

 

Eerst lijkt dit te werken, totdat een apparaat probeert te verbinden met het 5 GHz netwerk, dan gaat het mis en komt er geen verbinding tot stand. Het lijkt alleen te werken op het 2.4 GHz netwerk.

 

Ik maak geen gebruik van Wifiboosters of Wifipods.

 

Een selectie van de apparaten die ik heb die WPA3 ondersteunen en geen verbinding kunnen maken:

 

- Google Pixel 6a

- Google Chromecast + Google TV 4K

- Google Chromecast + Google TV HD

- Apple MacBook Pro M1 16-inch

- ASUS TUF A15 met een Intel AX210 WiFi adapter

 

Helaas kon ik niet zoveel terugvinden over dit probleem, maar ik betwijfel sterk dat ik de enige ben.

7 Reacties 7
S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Kan je niet kiezen voor alleen WPA2?

Dus WPA3 uit.

De combi WPA2/WPA3 te samen wil nog wel eens problemen geven.

Renata
Community Moderator
Community Moderator
  • 899Posts
  • 80Oplossingen
  • 413Likes

Heeft de tip die je hier hebt gekregen je verder geholpen @Jeffrey87 ? 🙂

Jeffrey87
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb met een eigen router altijd de WPA2/WPA3 combi gehad, en dat heeft op al mijn apparaten goed gewerkt: apparaten die WPA3 ondersteunen maken netjes gebruik van de WPA3 encryptie, en alle apparaten die dat niet doen, schakelen netjes over op WPA2.

 

Op de Sagemcom lijkt de 5 GHz band gewoon te "crashen" als ik deze functionaliteit inschakel. Op 2.4 GHz werkt het duidelijk wel goed, dit duidt toch echt op een bug/gebrekkige implementatie: anders hadden mijn apparaten zich ook niet aangemeld op 2.4 GHz met deze functie ingeschakeld.

 

Ja, natuurlijk kan ik WPA2 gebruiken, maar waarom heeft de ontwikkelaar dan de WPA3 functionaliteit ingebouwd en in de web interface beschikbaar gesteld? Als er een betere beveiligingsmethode beschikbaar is, waarom voor minder gaan?

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1105Posts
  • 115Oplossingen
  • 548Likes

Goodmorning @Jeffrey87 goed dat je het vraagt. Misschien kan @Bert jou helpen met een antwoord op deze vraag? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Hier ook problemen gehad met de WPA3-SAE, Ziggo is ermee aan het werk om het op te lossen.

Maar hoever dat inmiddels is, geen idee, dat kan @Judith  mogelijk opvragen.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @Jeffrey87!

Hele vreemde situatie. Ik heb de vraag even uitgezete bij een andere afdeling of zij kunnen achterhalen wat de reden is waarom het niet lukt. We komen hier nog even op terug! 🙂 
 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Jeffrey87 

Ik heb van mijn collega's begrepen dat je (inmiddels) een eigen modem gebruikt en het Sagemcom modem niet hebt aangesloten. Vanaf hier kunnen we je op dit moment niet verder helpen. 

Uitgelicht topic