Mark-sporter
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

WIFI netwerk uitbreiden met een Sitecom WL-351 router (Gigabit 300N-X3)

Op de 1e verdieping heb ik geen WIFI signaal. Daarom wil ik mijn Sitecom router gebruiken om een extra wifi access point te hebben. Dus heb ik een UTP-6 kabel naar boven getrokken, en die aangesloten op een LAN poort van de Ziggo modem/router EPC3928.

Ziggo heeft een handleiding gepubliceerd op internet, zie link hieronder:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/met-losse-router-instellen/#eigen_router/Cisco-EPC3928/Nee/Het%20is%20niet%20gelukt/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder

Ik heb er nu al dagen aan besteed en alle instructies al meerdere keren geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Bellen met de klantenservice helpt niet, die zeggen dat ze een eigen router niet supporten en verwijzen me door naar de Ziggo community......
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat wil ik: Zowel het WIFI signaal en de LAN poorten van de Ziggo modem/router blijven gebruiken (voor beneden en vanwege doorgetrokken kabel naar zolder) en op 1e verdieping WIFI signaal van Sitecom router gebruiken als WIFI netwerk uitbreiding/verlenging/extensie.

Waar liep het mis in bovenstaand stappenplan:
In stap 7: kan ik het IP adres niet vinden dat de Ziggo modem uitdeelt aan de Sitecom router. De Sitecom router staat niet vermeld op de 1e pagina onder de lijst gebruikers. Heb het wel geprobeerd in combinatie met het hard instellen van het LAN IP adres van de Sitecom router en die dan als Statisch IP adres in de DMZ instellingen op te nemen maar dat werkt ook niet.

Alternatieve aanpak
Heb een oude post gevonden over How to router achter modem maar daar kom ik ook niet verder mee omdat het me niet lukt het IP adres van de WAN poort van de Sitecom router te veranderen. Hij staat standaard op dynamische IP adres en krijg m daar niet vanaf ook niet door te proberen via DMZ menu een statisch IP adres te koppelen aan een vast Client PC IP LAN adres (maar dan krijg ik of een adres out of range melding of er verandert niets)
NB: Het lukt me wel om het LAN IP adres van de Sitecom te veranderen (daarna kan ik de instellingen pagina niet meer benaderen, kan wel connecten maar heb geen internet).

Ben benieuwd of jullie een oplossing weten?
Uitgelicht
4 Reacties 4
efok
Expert
Expert
  • 3142Reacties
  • 170Oplossingen
  • 1026Likes

Heeft de sitecom een instelling om hem als accesspoint te configureren? Je wilt hem nu inzetten als router, als ik het zo lees, daarmee hak je netwerk min of meer in 2 delen, en ik denk dat dat is wat je wilt.
Misschien lukt het met de DHCP uit op de sitecom, de sitecom aan de LAN zijde een IP-adresgegevens in de 192.168.178 range, en de UTP kabel in een LAN poort.
Gusto
Expert
Expert
  • 1490Reacties
  • 33Oplossingen
  • 145Likes

Mark-sporter ,
als je het eenvoudig wilt houden bestel je z'n bedrade ziggobooster: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifibooster/via-een-internetkabel/

Groet, Gusto
hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Heb het wel geprobeerd in combinatie met het hard instellen van het LAN IP adres van de Sitecom router en die dan als Statisch IP adres in de DMZ instellingen op te nemen

Dat is niet goed.

Bij Router op Router (LAN-WAN) moet je:

• De WAN poort van de Sitecom aansluiten op de ConnectBox.
  • De Sitecom een statisch WAN Ip geven in het subNet van de ConnectBox buiten de Range van de DHCP Server van de ConnectBox. Dat Ip invullen bij DMZ-host in de ConnectBox
  • Een subNet op de Sitecom instellen dat anders is dan dat van de ConnectBox. Je kunt de Web Page van de Sitecom bereiken via het Gateway address, mits het systeem waarop je dit probeert is aangesloten op de Sitecom.
Voorts is meer dan gemiddelde netwerkkennis nodig bij een Router op Router setup.
Anders maar beter niet aan beginnen.

De Sitecom als Access point (LAN-LAN) gebruiken is een eenvoudiger alternatief.

• WAN poort van Sitecom niet gebruiken voor aansluiten, maar een LAN poort.
  • LAN Ip instellen in het subNet van de ConnectBox buiten de Range van de DHCP Server. Dit Ip kun je voortaan gebruiken om bij de Web Pages van de Sitecom te kunnen komen.
  • DHCP uitzetten op de Sitecom (of op de ConnectBox & DHCP goed configureren op de Sitecom)

Ik raad je overigens aan de Tip van Gusto te volgen. Installatie is easy does it.
Heb je meteen betere Wifi dan op de Sitecom mogelijk is. Het is nogal een oudje.

Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3687Reacties
  • 207Oplossingen
  • 1266Likes

Hallo Mark-sporter, ben je een stukje wijzer geworden van deze antwoorden?

Uitgelicht topic