1
Vraag
2
Reacties
NBCK

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

WIFI internet instabiel op tablets

Internet via Wifi werkt perfect op smartphone (Galaxy S8) en laptop (Asus S14), maar op tablet (Galaxy tab A 2019) is internet erg instabiel: Het wifi-signaal is goed, maar internet laadt het ene moment goed en dan weer erg traag of helemaal niet.

Wie herkent dit en/of heeft een oplossing?

Instellingen:

  • 2.4 GHz ingeschakeld: 802.11b/g/n gemengd, kanaal automatisch, kanaalbreedte 20 Mhz
  • 5 GHz uitgeschakeld
  • Beveiliging: WPA2-PSK
  • Wifi-gastnetwerk uitgeschakeld
  • IPv6-firewall uitgeschakeld

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@NBCK eerst dit je had beter de Tab A 2018 kunnen kopen de 2019 is net iets minder op sommige vlakken.

Dan ben ik benieuwd bedoel je met : "internet laadt het ene moment goed en dan weer erg traag of helemaal niet" het gedrag van een webbrowser en welke gebruik je die van Samsung zelf, Chrome of een andere? 

Dan welke versie heb je daarmee bedoel ik met 2 of 3 Gb ram geheugen?

Hoeveel apps zijn standaard in de achergrond actief dus social media notificaties dat soort zaken, zet dat zoveel mogelijk uit. Verder als tip uit zetten hoeft niet gebruik iets meer de optie apparaat onderhoud vooral het deeltje geheugen en sluiten van apps in de achtergrond.

 

Off topic

Er wordt door providers wel naar fabrikanten gewezen, vergeet niet dat die fabrikanten de onhebbelijke uitdaging hebben dat hun apparaten wereldwijd met verschillende modems en routers moeten samenwerken. Met elk weer hun eigen firmware met de nodige onhebbelijkheden, wat dat betreft mogen de providers best iets meer de hand in eigen boezem steken.

Henno wrote:

@Wlmpie

“ Ik verdenk toch de Connectbox.” 

Verdenkingen moeten aanwijsbaar bewezen worden, anders blijven het theorieën, en leiden niet tot niets.

Een bewijs lijkt mij toch het elke keer wijzen op statefull en stateless bij IPV6 dat lijkt mij persoonlijk meer een tekortkoming in de Ziggo firmware dan in de clients.

Bekijk in context

32 Reacties 32
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Gebruik een vast kanaal 1, 6 of 11.

NBCK
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Jan F. wrote:

Gebruik een vast kanaal 1, 6 of 11.

Bedankt Jan F.! Helaas helpt het niet..

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Had ik ook last van, even wifi uit en weer aanzetten op de tablet lost het probleem vaak (tijdelijk) op. De enige echte oplossing bij mij was wifi op de connectbox uitzetten en een eigen accesspoint gebruiken (tweedehandsje via marktplaats)

NBCK
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wlmpie wrote:

Had ik ook last van, even wifi uit en weer aanzetten op de tablet lost het probleem vaak (tijdelijk) op. De enige echte oplossing bij mij was wifi op de connectbox uitzetten en een eigen accesspoint gebruiken (tweedehandsje via marktplaats)


Bedankt Wimpie. Wifi op de tablet aan- en uit zetten werkt inderdaad vaak heel even.. Begrijp ik het goed dat er een probleem is in de combinatie tussen de hardware-eigenschappen van de connectbox en die van de tablet?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@NBCK De tab A ondersteund 802.11ac, waarom in hemelsnaam dan dat uitzetten… Dat is sadomasochisme…

Heb dit al aangepast?

Zet de lease van de DHCP server naar 7 dagen in plaats van die belachelijke 10 minuten...

NBCK
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Henno wrote:

@NBCK De tab A ondersteund 802.11ac, waarom in hemelsnaam dan dat uitzetten… Dat is sadomasochisme…

Heb dit al aangepast?

Zet de lease van de DHCP server naar 7 dagen in plaats van die belachelijke 10 minuten...

@Henno Bedankt voor je reactie!

Moet ik dan dus de 5GHz aanzetten? En welke Wifi-modus kan ik dan het beste gebruiken? (ac, n/ac, of a/n/ac?) En welke kanaalbreedte en automatische of handmatige kanaalkeuze?

Ik heb de automatische instellingen van naar aanleiding van jouw bericht aangepast naar Stateful (DHCPv6). Deze stond eerst op Stateless (SLAAC)

Moet ik de leasetijd van DHCPv4-Server dus aanpassen naar 604.800 seconden (7 dagen) ?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@NBCK Op lastige vragen komen nooit eenvoudige antwoorden dus…

“Moet ik dan dus de 5GHz aanzetten?” Ja. dat levert je bij apparaten die het ondersteunen meer bandbreedte op.

“En welke Wifi-modus kan ik dan het beste gebruiken?” a/n/ac

“En welke kanaalbreedte” Nu wordt het lastiger. Net als op 2.4 GHz wil je bij 5 GHz kanalen stapelen als er meerdere zijn, precies op elkaar. Waarbij de breedte precies hetzelfde moet zijn als het kanaal eronder (van de buren b.v.) maar met de meest grootte afstand in dB. Ofwel jouw zender sterkte moet zo veel mogelijk uitsteken bij die eronder. En ook wil je voor kleinere apparaten eigen in de band van kanaal 36-64 zitten. Je kunt die allemaal goed zien hiermee. Je kunt beginnen met kanaalbreedte 20/40/80 en automatisch en met de analyser kijken waar die heen gaat. Zijn er zwakke zenders tussen 36-64 en die zijn 80 MHz breed dan kun je daar handmatig heen gaan.

“Ik heb de automatische instellingen van naar aanleiding van jouw bericht aangepast naar Stateful (DHCPv6). Deze stond eerst op Stateless (SLAAC)”  

“Moet ik de leasetijd van DHCPv4-Server dus aanpassen naar 604.800 seconden (7 dagen) ?” Ja.

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes
NBCK wrote:
Wlmpie wrote:

Had ik ook last van, even wifi uit en weer aanzetten op de tablet lost het probleem vaak (tijdelijk) op. De enige echte oplossing bij mij was wifi op de connectbox uitzetten en een eigen accesspoint gebruiken (tweedehandsje via marktplaats)


Bedankt Wimpie. Wifi op de tablet aan- en uit zetten werkt inderdaad vaak heel even.. Begrijp ik het goed dat er een probleem is in de combinatie tussen de hardware-eigenschappen van de connectbox en die van de tablet?

De connectboxen zijn goedkope chinese rommel die overbelast raken als ze het een beetje druk krijgen en dan krijg je allemaal vage problemen. Bij mij is alles stabiel met de wifi uit op de connectbox, ik vermoed dat de connectbox dan minder druk is en de rest dus ook beter werkt, maar dat is slechts mijn theorie. Ziggo weet of dit al dan niet klopt, maar als het klopt zullen ze dat niet toegeven want dan wil iedereen een ander modem en dat is te duur. 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Wlmpie je mening over de Connectbox helpt TS niet veel verder...

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes
Henno wrote:

@Wlmpie je mening over de Connectbox helpt TS niet veel verder...

Disagree, ts weet nu in ieder geval dat het iig niet aan zijn tablet ligt, en ook geen toevallige incompatibiliteit is. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@NBCK schreef: “IPv6-firewall uitgeschakeld” ???

Dat lijkt me niet goed, dan ligt je hele netwerk open voor heel de wereld.

Maar nu je probleem, een mogelijke oplossing die Android verbindingsproblemen wel eens oplost:

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wlmpie wrote:
Henno wrote:

@Wlmpie je mening over de Connectbox helpt TS niet veel verder...

Disagree, ts weet nu in ieder geval dat het iig niet aan zijn tablet ligt, en ook geen toevallige incompatibiliteit is. 

@Wlmpie Kun je de bewering inhoudelijk onderbouwen waarom het geen toevallige incompatibiliteit is en waarom het bij TS niet zou werken met 3 apparaten aan het modem waarvan er 2 prima werken?

Ik heb hier 5 apparaten via 2,4 en 5 GHz wifi en nog 4 via een netwerkkabel en geen verbindingsproblemen.

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Nee dat kan ik niet inhoudelijk onderbouwen. Ik kan wel constateren dat er heel veel mensen zijn op dit forum met vergelijkbare wifi problemen. Ik geef alleen maar aan dat bij mij alleen het uitzetten van wifi op de connectbox leidde tot stabiel internet. Het technisch uitvogelen van de oorzaken zou Ziggo moeten doen, maar die doen het niet en verwijzen mensen door naar een community forum ipv een fatsoenlijke tech support. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Het technisch uitvogelen van de oorzaken zou Ziggo moeten doen, maar die doen het niet en verwijzen mensen door naar een community forum ipv een fatsoenlijke tech support. “

@Wlmpie Het is onmogelijk om software / hardware incompatibiliteit technisch uit te vogelen met honderden tot duizenden verschillende apparaten met ook nog eens verschillende hardware/systeemsoftware/software/driver combinaties.

Als hardware / systeemsoftware / software /driver fabrikanten zich zouden houden aan de afgesproken standaarden, dan zou dit mogelijk zijn, maar velen houden zich daar niet aan, uit kostenoverweging, en dan is het vrijwel onmogelijk tot onmogelijk om de oorzaken te vinden die de incompatibiliteit veroorzaken.

Veel goedkopere hardware / software wordt gebakken en gemaakt met de onderliggende visie: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat, om tijd en kosten te besparen.
Maar dan moet in de praktijk ook gekeken worden naar: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ik heb hier de betere / professionele apparatuur gehad en onderhouden bij veel klanten op locatie, PC's, telefoons, laptops, tablets en vrijwel geen verbindingsproblemen gezien met dit soort apparatuur / software in tig jaar, nu wat meer consumenten apparatuur hier in huis en bij bekenden en dan zie je verbindingsproblemen ineens de kop opsteken en is het een zoektocht om de boel weer goed verbinding te laten maken en houden.

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Bert je hebt helemaal gelijk. Als Ziggo zich zou houden aan de afgesproken standaarden met hun connectbox zouden er idd veel minder problemen zijn. Helaas zijn het buggy chinese rommelmodems. Ik denk dat de samsung tablet van TS hier niet de probleem oorzaak is. Ik verdenk toch de connectbox. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Wlmpie Wel het probleem in de juiste verhouding weergeven SVP.

Dat de modems van een hogere hardware/software kwaliteit mogen zijn, ben ik met je eens, maar in dit geval niet alleen de oorzaak van verbindingsproblemen met allerlei apparatuur.

De betere / professionele apparatuur heeft hier en op andere plaatsen al tig jaar met de Ziggo apparatuur en apparatuur van allerlei andere providers wel goed gewerkt en nu met veel consumentenapparatuur is het zoeken naar de juiste instelling om een goede verbinding te behouden en dat zie je bij alle providers en modem/routers.

Samsung  en andere fabrikanten maken ook met grote regelmaat apparatuur / software die niet aan de afgesproken standaard voldoet en bij alle providers problemen oplevert, dus het is niet éénzijdig Ziggo.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Wlmpie 

“ Ik verdenk toch de Connectbox.” 

Verdenkingen moeten aanwijsbaar bewezen worden, anders blijven het theorieën, en leiden niet tot niets.

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Hoezo, ik hoef niets te bewijzen, dit is een openbaar forum waar iedereen mag proberen te helpen. Ziggo wil namelijk geen professionele hulp geven. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wlmpie wrote:

Hoezo, ik hoef niets te bewijzen, dit is een openbaar forum waar iedereen mag proberen te helpen. Ziggo wil namelijk geen professionele hulp geven. 

Helpen is een mogelijke oplossing naar voren brengen, zomaar iets roepen waarbij in het geheel geen onderbouwing bij gegeven wordt en waar geen enkele mogelijke oplossing in zit, dat is geen helpen.

Wat betreft wifi verbindingen is er niemand die een professionele oplossing kan geven, omdat die niet te geven is, er zijn alleen ervaringen met verschillende wifi routers en verschillende apparaten die een specifieke oplossing kunnen brengen voor die specifieke combinatie van apparaten en dan heb je dus tig mogelijke adviezen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic