1
Vraag
2
Reacties
WiHo

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

WIFI contact met SolarEdge HDwave omvormer lukt niet meer sinds nieuwe Ziggo-router

Ik heb Zonnepanelen en een SolarEdge omvormer waarmee ik contact heb via een app. Dit gaat via een WIFI-koppeling tussen de omvormer en de ZIGGO router/kabelmodem (DOCsis 3.0). Helaas is sinds deze modem-wijziging het wifi-contact verbroken. Logisch want de WIFI-naam en inlog zijn gewijzigd. Via een app van de firma SolarEdge zou het mogelijk moeten zijn dit te wijzigen maar wat ik ook doe (Modem rebooten, SolarEdge Omvormer aan/uit zetten, mobiele telefoon waar de app op staat herstarten etc.) ik stuit steeds op de zelfde fout: “Mislukt - DHCP-fout”  

Zijn er meer mensen met dit probleem en zo ja: weet iemand de oplossing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
WiHo
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste meedenkers,

 

Dank voor jullie hulp maar ik ga er tussenuit. Ik ga maar de firma SolarNRG inschakelen, hier komen wij gezamenlijk niet uit.

 

Nogmaals: dank voor jullie tijd!

Bekijk in context

26 Reacties 26
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kan je de SolarEdge  terug zetten naar zijn fabrieksinstellingen

WiHo
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Nee, ik kan sowieso niet in de omvormer komen vanuit de “MySolarEdge-app”

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Uw eerste topic, dus : dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators/medewerkers ( zij hebben “_Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

 

WiHo wrote:

...Via een app van de firma SolarEdge zou het mogelijk moeten zijn dit te wijzigen maar wat ik ook doe ...


Met de SolarEdge app, kan u sommige instellingen van uw omvormer uitlezen en/of aanpassen. Daarvoor moet u rechtstreeks verbinding maken met ( inloggen op ) de omvormer. Start u daarvoor de app, typ linksboven op het menu ( de 3 streepjes onder elkaar ) en kies “status omvormer” en volg de aanwijzingen in de app.

WiHo
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dankjewel, Pasi maar dat stuk ken ik en heb ik al vele malen getracht toe te passen. Telkens weer stuit ik echter uiteindelijk op tekst “Mislukt - DHCP-fout”. Helaas zit in dat menu niet de optie de omvormer in zijn fabrieksinstelling te zetten, noch de mogelijkheid dit met de MySolarEdge app te doen

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Welk Ziggo modem/router hebt u? Is de omvormer rechtstreeks met de wifi van de Ziggo modem/router verbonden of is zit er nog andere apparatuur in de lijn?

Probeert u eens het 5GHz wifi signaal uit te zetten en dan verbinding te maken. Sommige apparatuur wil alleen verbinden met 2,4GHz signaal. U zou ook de beide frequenties ( 2,4GHz en 5GHz ) een eigen naam/SSid kunnen geven. Dan kan u duidelijk zien/testen met welke frequentie/band de omvormer verbinding maakt.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
WiHo wrote:

Nee, ik kan sowieso niet in de omvormer komen vanuit de “MySolarEdge-app”

resetknopje met peperclip misschien?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
anoniemforum wrote:
WiHo wrote:

Nee, ik kan sowieso niet in de omvormer komen vanuit de “MySolarEdge-app”

resetknopje met peperclip misschien?



Het gevaar met een reset van een omvormer is, dat niet bekend is wat allemaal gereset wordt. De zonnepanelen worden door de installateur gekoppeld/geconfigureerd aan de omvormer, als die koppeling ook gereset wordt, dan is de kans groot dat de installateur weer langs moet komen, om e.e.a. weer te configureren. Anders zijn zowel de zonnepanelen als de omvormer geheel nutteloos.

Uit en aan kan natuurlijk wel, maar een volledige reset ga ik op m'n omvormer niet doen, voordat ik zeker weet hoe & wat.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
WiHo wrote:

Dankjewel, Pasi maar dat stuk ken ik en heb ik al vele malen getracht toe te passen. Telkens weer stuit ik echter uiteindelijk op tekst “Mislukt - DHCP-fout”. Helaas zit in dat menu niet de optie de omvormer in zijn fabrieksinstelling te zetten, noch de mogelijkheid dit met de MySolarEdge app te doen

Lees ik nu goed dat je geen schone installatie kan uitvoeren? 

Logisch want de WIFI-naam en inlog zijn gewijzigd.

 

​​​​​Heel simpel gedacht voer in de huidige connect box de vorige sssid en WW in.

Uit de handleiding.

Zet de AAN/UIT-schakelaar van de omvormer UIT (AC blijft AAN)

2 Houd de OK-knop minstens 5 seconden ingedrukt. De volgende melding verschijnt:

3 Druk de knoppen Omhoog (=1), Omlaag (=2) en OK (=3) in om het wachtwoord voor het

configuratiemenu in te voeren: ▲▼ OK ▲▼ OK ▲▼ (1 2 3 1 2 3 1 2). Het volgende scherm

wordt getoond:

De omvormer bevindt zich nu in het configuratie/hoofdmenu en alle led-lampjes branden. De

omvormer verlaat automatisch het configuratiemenu wanneer er meer dan 2 minuten geen knoppen

worden ingedrukt.

bladeren naar communicatie de rest zou logisch moeten zijn Als ik de handleiding lees.

mike rosauer

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
RoWi. wrote:
WiHo wrote:

Dankjewel, Pasi maar dat stuk ken ik en heb ik al vele malen getracht toe te passen. Telkens weer stuit ik echter uiteindelijk op tekst “Mislukt - DHCP-fout”. Helaas zit in dat menu niet de optie de omvormer in zijn fabrieksinstelling te zetten, noch de mogelijkheid dit met de MySolarEdge app te doen

Lees ik nu goed dat je geen schone installatie kan uitvoeren? 

Logisch want de WIFI-naam en inlog zijn gewijzigd.

 

​​​​​Heel simpel gedacht voer in de huidige connect box de vorige sssid en WW in.

Uit de handleiding.

Zet de AAN/UIT-schakelaar van de omvormer UIT (AC blijft AAN)

2 Houd de OK-knop minstens 5 seconden ingedrukt. De volgende melding verschijnt:

3 Druk de knoppen Omhoog (=1), Omlaag (=2) en OK (=3) in om het wachtwoord voor het

configuratiemenu in te voeren: ▲▼ OK ▲▼ OK ▲▼ (1 2 3 1 2 3 1 2). Het volgende scherm

wordt getoond:

De omvormer bevindt zich nu in het configuratie/hoofdmenu en alle led-lampjes branden. De

omvormer verlaat automatisch het configuratiemenu wanneer er meer dan 2 minuten geen knoppen

worden ingedrukt.

bladeren naar communicatie de rest zou logisch moeten zijn Als ik de handleiding lees.

werk dus alleen bij de omvormer met dislay tegen woordig zijn ze zonder . 

aan de zij kant staat een QR code deze moet je scannen van uit de app en stappen door lopen. succes ik heb de mijne laast ook zo gewisseld 

 

https://solarnrg.nl/downloads/handleidingen/solarnrg-handleiding-solaredge-hd-wave-no-display.pdf

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
mike rosauer wrote:

...werk dus alleen bij de omvormer met dislay tegen woordig zijn ze zonder . 

aan de zij kant staat een QR code deze moet je scannen van uit de app en stappen door lopen...

Inderdaad


Vandaar ook:

Pasi wrote:

...Met de SolarEdge app, kan u sommige instellingen van uw omvormer uitlezen en/of aanpassen. Daarvoor moet u rechtstreeks verbinding maken met ( inloggen op ) de omvormer. Start u daarvoor de app, typ linksboven op het menu ( de 3 streepjes onder elkaar ) en kies “status omvormer” en volg de aanwijzingen in de app.


Onder “status omvormer” staat de door @mike rosauer  genoemde optie. Beide volgen bijna dezelfde stappen, maar “Omvormer Communicatie” geeft dus toegang tot wifi instellingen. Je zou het qua naam kunnen gokken, maar vaak zijn dit soort vertalingen erg slecht en te algemeen. Waardoor een functie soms heel wat anders is, dan je qua naam zou verwachten.

De door Mike rosauer gevonden handleiding had ik nog niet gevonden bij SolarEdge, maar ik had ook niet op/bij SolarNrg gezocht.


Ps. overigens ben ik qua testen met/op dit soort apparatuur extreem voorzichtig. Ik ga beslist niet iets, voor test, wijzigen. Als je namelijk wel vastloopt, is vaak de enig oplossing de installateur bellen en/of contact op te nemen met de fabrikant. Waardoor vaak de installateur langs moet komen ( want die hebben een speciaal SolarEdge account ), om e.e.a. weer te resetten.
Vaak zijn deze menu's gemaakt door techneuten, die ervan uitgaan dat de gebruikers ( van die menu’s ) veel kennis hebben m.b.t. de apparatuur. Waardoor benamen en/of functies soms erg cryptisch worden weergegeven.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik ben toch blij met onze omvormer via 4g. Anders waren er geen (huur) panelen gekomen. Hooguit bedraad met een netwerkkabel  niet dat gepruts via wifi

Het was mij blijkbaar ontgaan dat dit voor een omvormer met display was, ik zie nu ook dat de link in mijn bericht niet deugd

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

Ik ben toch blij met onze omvormer via 4g. Anders waren er geen (huur) panelen gekomen. Hooguit bedraad met een netwerkkabel  niet dat gepruts via wifi

Het was mij blijkbaar ontgaan dat dit voor een omvormer met display was, ik zie nu ook dat de link in mijn bericht niet deugd

Ach, iedere hulp is altijd welkom. Toch


Toen mijn zonnepanelen werden geplaatst, was voor SolarEdge de overgang naar displayloos. Pas op het moment dat ze de omvormer uit de doos haalden, pas toen zag ik dat het een type zonder display was ….zucht….

Natuurlijk kan je een apparaat zonder display, prima besturen/instellen m.b.v. een app. Maar je bent ( zonder display ) 100% afhankelijk van de app en ondanks dat je misschien wel 20 jaar garantie hebt, is dé vraag in dit geval, hoelang de fabrikant de app beschikbaar houdt en update naar de platvormen voor over 10 - 15 - 20 ( ? ) jaar.


Algemeen:  Gelukkig heb ik toen wel gevraagd, dat er een netwerkkabel op aangesloten werd ( de interface zit gewoon standaard in de omvormer ingebouwd ) maar ze moeten de netwerkkabel wel aansluiten en doorvoeren naar buiten ( de kast ).
Ook de wifi interface zit standaard ingebouwd, maar een externe antenne is optioneel. Heb je die niet, dan moet je naast de omvormer staan om rechtstreeks contact te maken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nu hopen dat het @WiHo gaat lukken het zou jammer zijn voor dit soort akkefietjes de installateur te laten komen.

mike rosauer

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Pasi wrote:
RoWi. wrote:

Ik ben toch blij met onze omvormer via 4g. Anders waren er geen (huur) panelen gekomen. Hooguit bedraad met een netwerkkabel  niet dat gepruts via wifi

Het was mij blijkbaar ontgaan dat dit voor een omvormer met display was, ik zie nu ook dat de link in mijn bericht niet deugd

Ach, iedere hulp is altijd welkom. Toch


Toen mijn zonnepanelen werden geplaatst, was voor SolarEdge de overgang naar displayloos. Pas op het moment dat ze de omvormer uit de doos haalden, pas toen zag ik dat het een type zonder display was ….zucht….

Natuurlijk kan je een apparaat zonder display, prima besturen/instellen m.b.v. een app. Maar je bent ( zonder display ) 100% afhankelijk van de app en ondanks dat je misschien wel 20 jaar garantie hebt, is dé vraag in dit geval, hoelang de fabrikant de app beschikbaar houdt en update naar de platvormen voor over 10 - 15 - 20 ( ? ) jaar.


Algemeen:  Gelukkig heb ik toen wel gevraagd, dat er een netwerkkabel op aangesloten werd ( de interface zit gewoon standaard in de omvormer ingebouwd ) maar ze moeten de netwerkkabel wel aansluiten en doorvoeren naar buiten ( de kast ).
Ook de wifi interface zit standaard ingebouwd, maar een externE antenne is optioneel. Heb je die niet, dan moet je naast de omvormer staan om rechtstreeks contact te maken.

bij de types met display gingen de display nog al vaak stuk daarom niemand gebruik de display vandaar deze keuze 

RoWi. wrote:

Ik ben toch blij met onze omvormer via 4g. Anders waren er geen (huur) panelen gekomen. Hooguit bedraad met een netwerkkabel  niet dat gepruts via wifi

Het was mij blijkbaar ontgaan dat dit voor een omvormer met display was, ik zie nu ook dat de link in mijn bericht niet deugd

 

 huur panelen das geld weg gooien dat besef je wel ? gene wat je bepaard  betaal je aan huur ..

@Pasi  voor zo ver ik kan herineren zit er een netwerk ingang op de omvormer voor een utpkabel maar deze was ten tijde nog niet voor handen hier deze is pas later naar de zolder gelegt  . als de app vast loopt de omvormer 10 min uit zetten en de stappen herhalen . met de keuze schakelaar 🙂

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
mike rosauer wrote:

….bij de types met display gingen de display nog al vaak stuk daarom niemand gebruik de display vandaar deze keuze

 

@Pasi  voor zo ver ik kan herineren zit er een netwerk ingang op de omvormer voor een utpkabel maar deze was ten tijde nog niet voor handen hier deze is pas later naar de zolder gelegt  . als de app vast loopt de omvormer 10 min uit zetten en de stappen herhalen . met de keuze schakelaar 🙂


 

 


Ook deze handleiding, officieel weer voor type met display. Misschien moet ik binnenkort maar weer eens gaan zoeken, naar nieuwe versies van de handleiding. Misschien dat SolarEdge eindelijk hun manuals hebben aangepast of nieuwe hebben gemaakt voor displayloze omvormers.

Tot mijn verbazing moest de netwerkkabel door een wartel. Officieel is dat natuurlijk juist en veilig, maar door die wartel kon geen RJ45 stekker. Een klusje wat zo 1-2-3 gedaan kan worden, namelijk netwerkkabel inpluggen en naar buiten voeren, wordt zo onnodig ‘ingewikkeld’. Je moest een RJ45 stekker aanpersen, niet erg ingewikkeld, maar kost wel meer tijd. Een grotere wartel ( of andere uitgang ) kost waarschijnlijk minder en is sneller aan te sluiten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Of topic.

@mike rosauer

Uitleg wij hebben een huurhuis, de wooncorporatie wou laten zien hoe groen ze zijn kortom meedoen met de hype.

Wij hebben 6 panelen dat kost ons €15 pm €180,00 op jaar basis. Na het eerste jaar ruim 400 euro retour, en de vaste lasten van € 120 p/m naar 90 p/m hoe dan ook €15,00 minder maandlasten.

Onderhoud komt op rekening van de corporatie ik heb de lusten van de terugeleverde energie.

Het gaat mij niet direct om is het duur of niet, ik draag een steentje bij. Zolang we geen batterijen er bij krijgen hebben panelen weinig nut zeker van zeg november tot februari/maart. Overdags zijn we nagenoeg niet thuis kortom dat gaat direct het net op daar heb ik niet veel aan.

Wanneer we het nodig hebben vooral de donkere maanden is de opbrengst nihil of niets

Kortom behalve om het kolen verbruik of wat ook omlaag te brengen heeft voor het gros van de wonigen met panelen voor de bewoners zelf weinig meerwaarde. Ik kan alle lampen laten branden en me niet druk maken over stroom verbruik van apparatuur die standby staan.

 

mike rosauer

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
RoWi. wrote:

Of topic.

@mike rosauer

Uitleg wij hebben een huurhuis, de wooncorporatie wou laten zien hoe groen ze zijn kortom meedoen met de hype.

Wij hebben 6 panelen dat kost ons €15 pm €180,00 op jaar basis. Na het eerste jaar ruim 400 euro retour, en de vaste lasten van € 120 p/m naar 90 p/m 

Het gaat mij niet direct om is het duur of niet ik draag een steentje bij. Zolang we geen batterijen er bij krijgen hebben panelen weinig nut zeker van zeg november tot maart. Overdags zijn we nagenoeg niet thuis kortom dat gaat direct het net op daar heb ik niet veel aan.

Wanneer we het nodig hebben vooral de donkere maanden is de opbrengst nihil.

Kortom behalve om het kolen verbruik of wat ook omlaag te brengen heeft voor het gros van de wonigen met panelen het voor de bewoners zelf weinig meerwaarde.

 

hier ga ik het mee oneens zijn. zelf in de winter dagen haal ik genoeg stroom binnen om de dag mee op 0 te kunnen zetten . her ligt er ook aan hoe je huis staat of je last heb van o.a bomen of andere invloed.

hier liggen er 10 op het dak huis staat ook optimaal . we halen een opbrengst van meer dan 100% ik dek 100% me stroom gebruik er mee af 🙂

voor elke kw wat het net in gaat lever 11ct op dus niks is niet waar . ik lever meer terug dan verbruik. . ik koop dus niks in .

 vast lasten zijn hier van net geen 100 euro naar 20 euro per maand gegaan voor een 150m2 woon oppervlakte 

 

 

Pasi wrote:
mike rosauer wrote:

….bij de types met display gingen de display nog al vaak stuk daarom niemand gebruik de display vandaar deze keuze

 

@Pasi  voor zo ver ik kan herineren zit er een netwerk ingang op de omvormer voor een utpkabel maar deze was ten tijde nog niet voor handen hier deze is pas later naar de zolder gelegt  . als de app vast loopt de omvormer 10 min uit zetten en de stappen herhalen . met de keuze schakelaar 🙂


 

 


Ook deze handleiding, officieel weer voor type met display. Misschien moet ik binnenkort maar weer eens gaan zoeken, naar nieuwe versies handleiding. Misschien dat SolarEdge eindelijk hun manual hebben aangepast of nieuwe hebben gemaakt voor naar displayloze omvormers.
 

https://www.solar-nu-webshop.nl/data/upload/files/1905-solaredge-handleiding-solaredge-hd-wave-no-di...

 

bijna onder aan gat het over bekabelde aansluiting 🙂

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat ik bedoelde zodra het donker is heb je zelfs niks aan zonnepanelen alleen de saldering.

Ik moet eigenlijk wel volledig zijn, de 90 euro is inclusief gas. 

 

 

mike rosauer

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
RoWi. wrote:

Wat ik bedoelde zodra het donker is heb je zelfs niks aan zonnepanelen alleen de saldering.

Ik moet eigenlijk wel volledig zijn, de 90 euro is inclusief gas. 

 

 

mijn bedrag ook 🙂 voor een groot huis met 5 gezins leden 

klopt en daarom komt hier binnnen kort een accu die de boel opslaat  solar edge is er mee bezig. maar ik heb gelukkig een lekkere overschot 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic