jrnvnjk

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

WAN DHCP Lease Expired en krijgt geen nieuw IP van Ziggo DHCP server.

Iedere maandag op dinsdag nacht rond 2.00 heb ik een storing, De DHCP server van Ziggo geeft geen nieuwe lease voor een WAN IP, waardoor mijn internet uit valt. Een statisch IP zou niet kunnen want dit is alleen beschikbaar voor zakelijke klanten?, dit zou de workaround zijn voor deze WEKELIJKSE storing.(DHCP lease is maar 7 dagen geldig). Wat gaan jullie hieraan doen?

PS. Ik had verwacht dat er op zijn minst iemand telefonisch beschikbaar is(al dan niet met een afspraak) om dit probleem te kunnen oplossen aangezien het een probleem met jullie apparatuur betreft. De 99,8% beschikbaarheid van internet die jullie beweren te hebben wordt hiermee gebroken en dus voldoen jullie niet aan jullie eigen voorwaarden, ik heb meer dan 30 minuten per week uitval vanwege deze storing!

9 Reacties 9
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Gebruik je een eigen router (met het modem in bridge mode) of alleen de Connect Box?

 

Ik gebruik een UBC1318ZG in bridge mode, dus zowel het modem als mijn eigen router vragen elk apart DHCP-leases op en dat werkt uitstekend. Het modem gebruikt twee leases omdat wij ook telefonie gebruiken. Op de helft van de leasetijd (3,5 dag) vraagt het modem een nieuwe lease op, dat is terug te lezen in de log. Wat betreft mijn EdgeRouter weet ik niet met welke frequentie deze een renew doet, misschien ook 3,5 dag.

jrnvnjk
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb een TG2492LG-ZG(modem in bridge modus) daar achter een ASUS router met de rest van het netwerk. De Asus router gaf aan dat de DHCP lease van het WAN IP verlopen was en geen nieuwe kon opvragen (geen response). Ik heb zowel normale als agressieve DHCP querying geprobeerd zonder response.


Router logboek:
Sep 21 02:14:40 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Sep 21 02:14:45 WAN Connection: Ethernet link down.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik lees hier en daar in meerdere topics dat het kan helpen om een hostname in te vullen. Zorg er ook voor dat je geen MAC cloning gebruikt.

jrnvnjk
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

MAC Cloning gebruikte ik al niet, Is er een specifieke hostname om te gebruiken?

 

Ik weet dat ik dit vroeger met (at)Home (ISP) in de router moest instellen om te identificeren wie het is, ik ging er van uit dat dit niet meer van toepassing was ivm een los modem met de identifier daar in geconfigureerd. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt zelf een hostname bedenken. Ik gebruik zelf straatnaamhuisnummer-r1. De hostname wordt meegestuurd in de DHCP discover (option 12). Voor zover ik weet doet de DHCP-server er verder niets mee (de server kent een hostname als 123-45-67-89.cable.dynamic.v4.ziggo.nl toe), maar mogelijk is het wel een requirement.

 

Het modem en de router maken elk gebruik van een eigen DHCP-lease. Bij het modem is het een niet-retourbaar adres (subnet 10.0.0.0/8) dat alleen wordt gebruikt voor communicatie met de CMTS. Verder is er dus een extra lease aanwezig voor de MTA t.b.v. telefonie, indien dit wordt gebruikt.

jrnvnjk
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ga de hostname aanpassen, over een week kan ik laten weten of het goed gaat of eerder indien het fout gaat. Anders moet ik waarschijnlijk wat package monitoring gaan toepassen tijdens de fout dan kan ik de exacte DHCP packages inspecteren

@tobiastheebe Thanks voor je hulp.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @jrnvnjk en een warm welkom op de Community,

Top dat je jouw weg gevonden hebt naar dit forum voor het stellen van je vraag. Zo te zien heeft expert @tobiastheebe al met je meegekeken en de nodige tips gegeven. Laat je weten of het met behulp van de door hem gegeven handreikingen gelukt is?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@jrnvnjk Is het nog gelukt om het probleem op te lossen met de tips die gegeven zijn?

Plutootje

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Probleem zit niet (uitsluitend) bij Ziggo, het is de combinatie met de Asus router. Sinds Asus firmware 3.0.0.4.386_45375 treedt het probleem bij meerdere mensen op. Downgraden naar 3.0.0.4.386.43588 (2021/07/29) lost het probleem op. Als je dat niet wil, kun je het ook oplossen door een WAN-instelling aan te passen: "DHCP query frequency" instellen op "Continuous Mode" (staat nu waarschijnlijk op "aggressive" of "normal").

Uitgelicht topic