1
Vraag
2
Reacties
_evius_

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Vreemde onderbrekingen en modem herstarts

Gelukkig nieuwjaar allemaal !
En alvast bedankt voor het lezen en de hulp.

Ik ervaar af en toe vreemde onderbrekingen in de internetverbinding, maar kan niet helemaal plaatsen waar het vandaan komt. Het komt niet vaak voor, maar het viel mij onlangs tijdens het thuiswerken een aantal maal op.  ( ja wie werkt er nou op oudjaarsavond en midden in de nacht, ik weet het.... )
Een aantal keer was ik helaas niet zo slim om de logfiles te bewaren, maar de vorige keer, en deze afgelopen keer tijdens oudjaarsavond gelukkig wel. Deze keer zie ik dat het modem zelfs tussendoor uit zichzelf is gereset, erg vreemd. Ik vermoed dat er toch ergens iets in de buitenbekabeling c.q. straatkast mis gaat, maar dat is nu nog een aanname.

De situatie is als volgt:
* Het modem hangt in de huiskamer vlak naast het AOP.
* Het modem is op de splitter aangesloten op het AOP in de huiskamer met de bijgeleverde kabels.
* De utp kabels die eventueel te zien zijn zijn shielded ( niet dat het uit zou mogen maken, maar daar slaap ik lekkerder van zullen we maar zeggen ).
* Het witte kapje op de splitter zit er zeer los op om uit te sluiten dat het misschien een slecht contact opleverde ( na het lezen van tips op het forum kapje los gehaald etc.).
* Daarnaast zit er een hirschmann afsluitweerstand op de ongebruikte aansluiting op de splitter, om ongewenste instraling te voorkomen.
* Het modem heb ik de vorige keer nadat ik wat problemen ondervond in bridge laten plaatsen.
Dat heeft geholpen, maar dat kwam meer doordat mijn eigen router wat meer mogelijkheden voor o.a. qos/verkeer prioriteren  heeft t.b.v. thuiswerken.

Ik heb een aantal screenshots van de modem logs/signaalwaarden toegevoegd.
Daarin zie ik toch wel een aantal vreemde critical meldingen terug.
Die met het voorvoegsel "nieuw" zijn van de laatste onderbreking, en die met voorvoegsel "oud" van een weekje terug. foto van modem/aop/splitter is ook toegevoegd.

Hebben jullie suggesties , tips, ideeën ?
De monteur die langskwam voor de installatie gaf destijds aan dat de splitter niet nodig zou zijn.
Maar als ik - met mijn minimale verstand van deze materie - de signaalsterkte bekijk dan zou die wel erg hoog worden zonder die extra demping. ( misschien zit ik daar compleet naast, ik roep maar iets op basis van wat ik een keer heb gelezen ). Viel me overigens wel op dat tussen het hoogste en laagste kanaal van de downstream best wel wat verschil zit qua signaalsterkte, maar weet niet of dat verder kwaad kan.

Alvast super bedankt voor jullie hulp !

- Erik

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
_evius_
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Rikst @Erik P @Vincent @tobiastheebe @KBX458 

 

Bedankt voor de hulp. 
Ook wat mij betreft laten we het voor nu dan zo. Mocht het in de toekomst onverhoopt verslechteren dan is het vroeg genoeg om aan de bel te trekken.  ( gaan we natuurlijk niet van uit , het draait best ok nu ). 

Nogmaals dank voor jullie expertise en inzicht.

Bekijk in context

14 Reacties 14
_evius_
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Inmiddels nog even gesproken met de klantenservice. Er komt een nieuwe splitter en kabel deze kant op om e.e.a uit te sluiten. Ik ben benieuwd. 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Goedemorgen @_evius_ en welkom op de Community! Uiteraard ook voor jou de beste wensen. 

Allereerst mijn waardering voor je uitgebreide probleemstelling en beschrijving van je thuissituatie. Heb je de splitter en kabel inmiddels in huis? Zo ja: hoe staat het er nu voor? 

Voel je vrij om opnieuw de (nieuwe) signaalwaardes te delen. Kun jij je expertise hier dan wellicht op loslaten @tobiastheebe

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het vermogen downstream is voor dit modem (Sagencom) geen probleem.

Upstream is kanaal 1 niet gelocked.

Het modem heeft een rangingprobleem, i.c. het heeft moeite om het CMTS te bereiken. Dit blijkt o.a. uit de SYNC, T4 en T2 meldingen, welke een reset van de modeminterface veroorzaken. Dit zijn de onderbrekingen die worden ondervonden.

Mijn advies: een storingsmonteur.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2179Oplossingen
  • 15499Likes

@KBX458 Mee eens, de ranging-problemen kunnen door het OFDMA-kanaal worden veroorzaakt. Hoe zie jij dat US-kanaal 1 niet gekoppeld is? Zelf zie ik dat niet terug.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Foutje van mijn kant m.b.t. koppeling van het upstream kanaal. Oorzaak: nog te weinig koffie gehad dat moment.😴

_evius_
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@KBX458 @Vincent @tobiastheebe 
Bedankt voor jullie reacties !

Ik heb inderdaad de splitter en kabel ontvangen.
Deze heb ik dinsdag 03-01 rond 18:00 vervangen.
Helaas had ik gisteren 04-01 rond ( gokje , weet het niet exact meer  ) 18:15 uur tijdens het thuiswerken weer een kortstondige hik. Of dat ook direct aan de verbinding lag durf ik niet te zeggen. ( duurde maar heel kort als ik eerlijk ben. De andere kant van mijn video gesprek gaf aan dat "ik even bleef hangen" . ).
Ik heb wel alvast de nieuwe signaalwaardes en de overige logs bijgevoegd. Al is dat nog maar van iets meer dan een dag uptime, dus ik weet niet of dat al veel zegt.

Overigens kreeg ik in de afgelopen nacht een mail van Ziggo dat er 12 januari in de nacht van 1:00 tot 6:00 onderhoud is in mijn buurt. Ik weet niet of dat met mijn melding te maken heeft?
Is een afspraak maken met een storingsmonteur nog nodig, zo ja hoe regel ik dat?
Refereer ik aan dit topic?

Echt nogmaals super bedankt voor jullie hulp !
Het is zo'n sporadisch voorkomend probleem dat ik er zelf echt niet meer uitkwam waar het nou vandaan kwam. Dus ik ben jullie erg dankbaar, echt een uitkomst de community  / het forum zo.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De netwerkhistorie laat gisteren, 4-1-2023 om 18.04 uur, slechts één T3 melding zien. Deze veroorzaakt in elk geval geen waarneembaar probleem in de verbinding.

Verder toont de historie niet langer de eerdere meldingen m.b.t. verbindingsproblemen richting CMTS.

 

Er worden momenteel in de infrastructuur her en der aanpassingen uitgevoerd, die de eerdere meldingen kunnen hebben veroorzaakt.

Kijk het nog even aan of er de komende tijd zich weer problemen voordoen en trek in dat geval hier opnieuw aan de bel.

 

Je schreef: De andere kant van mijn video gesprek gaf aan dat "ik even bleef hangen" .

Goed mogelijk dat bij de gesprekspartner de beeldverbinding aan het bufferen was.  De oorzaak hoeft niet bij jou te liggen.

 

Een monteur is aan de hand van de nieuw aangeleverde gegevens, vooralsnog niet nodig lijkt me.

_evius_
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank !
Ik zal het even een tijdje in de gaten houden en mijn bevindingen hier netjes in het topic plaatsen.
Vooralsnog lijkt het vandaag in ieder geval een stuk beter te gaan.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Hi @_evius_! We zijn inmiddels een paar weken verder. Hoe is het de afgelopen tijd gegaan? 

_evius_
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Erik P 

Ik zat toevallig net tijdens het werk te denken om een update te plaatsen, je was me net voor 🙂
Eigenlijk is alles een beetje hetzelfde gebleven. De fouten na RS zijn er nu al even niet meer, dat zou je technisch gezien als verbetering kunnen zien. Misschien dat de nieuwe splitter daar toch iets heeft opgelost.

Ik heb tijdens het online gamen wel een 2-3 keer gehad dat ik een harde disconnect had, en die toevalligerwijs ook samenviel me teen T4 error in het logboek. Het vervelende is echter dat niet het hele logboek meer is terug te lezen, dus die momenten kan ik niet allemaal meer netjes benoemen. Het viel me alleen op omdat ik op het moment zelf dacht "laat ik eens in het modem kijken of er ook iets aan de hand was". Daarnaast, het kan natuurlijk ook gewoon aan de andere kant van het internet hebben gelegen, zo eerlijk moet ik ook zijn, het viel alleen op.

Ik heb de netwerkhistorie pagina  en de down + upstream er weer bijgevoegd.
( Ik heb het deel van de onderhoudsnacht er trouwens even uitgeknipt, want dat was een zee aan errors, en heb het modem ook moeten rebooten de ochtend er na. Leek me niet helemaal representatief ).

Ik ervaar het overigens niet als onoverkomelijk zoals het nu is, laten we dat voorop stellen.
Ik ben echter wel benieuwd naar wat jullie er van vinden. Valt er in jullie optiek nog iets te verbeteren?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Bedankt voor je update @_evius_ Fijn dat je verbetering merkt! @KBX458 en @tobiastheebe, kunnen jullie nog eens een blik werpen op de data die gedeeld is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2179Oplossingen
  • 15499Likes

Op 14-1 12:07 en 23-1 19:13 zijn T4 timeouts zichtbaar welke kortstondig uitval hebben veroorzaakt, er is dus (sporadisch) wel een afwijking aanwezig in het signaal. De (op 25-1) actuele downstream- en upstream-waarden zijn goed tot zeer goed.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik sluit me aan bij de reactie van @tobiastheebe .

Zolang de genoemde uitvallen niet in frequentie toenemen, dan lijkt me geen verdere actie nodig.

_evius_
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Rikst @Erik P @Vincent @tobiastheebe @KBX458 

 

Bedankt voor de hulp. 
Ook wat mij betreft laten we het voor nu dan zo. Mocht het in de toekomst onverhoopt verslechteren dan is het vroeg genoeg om aan de bel te trekken.  ( gaan we natuurlijk niet van uit , het draait best ok nu ). 

Nogmaals dank voor jullie expertise en inzicht.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic