1
Vraag
2
Reacties
Webo

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vreemd probleem; downloadsnelheid verschilt flink per bron

Wij hebben hier een Alles in 1 pakket met 300/30 Mbps. Ik maak zelf met name gebruik van een bekabelde verbinding (Cat 5E) op een moderne PC, maar het probleem doet zich ook voor met de wifi-verbinding.

 

Ik heb de laatste paar maanden last van een downloadsnelheid die per website of programma flink verschilt. Ping en uploadsnelheid zijn wel altijd dik in orde. Als ik een speedtest doe dan verschilt het bij elke speedtest weer welke downloadsnelheid ik haal. Die van Ziggo zit meestal maar rond de 10 Mbps. Die van Ookla vaak ook, maar deze wilt bijvoorbeeld een paar minuten later wel opeens rond de 300 zitten. Andere speedtestprogramma's zitten er vaak ergens tussenin. Het is heel wisselvallig. Hier nog wat andere constateringen:

 

  •  Bij Youtube verschilt de snelheid vaak per video. De ene 4K video draait prima, maar als ik dan een andere aanklik zit deze constant te bufferen en haalt hij nog geen 10 Mbps.
  • Ziggo GO blijft nooit in de hoogste kwaliteit staan en valt regelmatig zelfs terug naar een zeer lage kwaliteit.
  • Het downloaden van bestanden via de internetbrowser gaat vaak extreem traag. Als ik bijvoorbeeld een driver download via nvidia.com gaat dat zelfs maar continu met zo'n 250 kb/s, terwijl ik weet dat je daar normaal gesproken altijd de maximale snelheid haalt.
  • Sommige websites zitten zelfs bij 360p video constant te bufferen, of het inladen van foto's gaat zeer traag.
  • Het downloaden van spellen via het programma Steam gaat wél altijd direct en constant met 300Mbps.

Het lijkt wel alsof bij elke bron of website weer een andere downloadsnelheid vrijgegeven wordt. Hier zijn enkele dingen die ik zelf al heb geprobeerd (zonder succes):

 

  • Andere internetkabel geprobeerd, andere poort op de connectbox gebruikt, connectbox meerdere malen herstart en ook handmatig terug gezet naar fabrieksinstellingen.
  • Alleen de data aansluiting op het AOP gebruikt, dus zonder TV en Radio kabels en splitter.
  • PC bij een familielid getest met eenzelfde Ziggo abonnement en snelheid. Daar werkte het wel goed, dus het ligt niet aan de pc.
  • Windows 10 volledig opnieuw geïnstalleerd, andere internetbrowser geprobeerd. In de netwerkinstellingen van Windows heb ik nooit wat aangepast.

Ik zou verder even niet weten wat ik nog kan proberen. Ik heb enkele bestanden toegevoegd ter informatie. Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen met dit probleem.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Dank voor de update @Webo! Zuur dat het nog niet voor verbetering heeft gezorgd maar we zetten door! Wanneer je het modem nu met de nieuwe aansluitmaterialen hebt aangesloten lijkt een monteur mij inderdaad de beste vervolgstap, het signaal is namelijk helaas nog steeds niet optimaal. Ik ben daarom direct maar overgegaan tot het plannen van een afspraak. Hij komt aanstaande maandag langs tussen 12.00 en 18.00 uur. Komt dit voor jou niet helemaal uit dan kun je de afspraak gemakkelijk wijzigen via je Mijn Ziggo account ( Gegevens -> Mijn monteursafspraken ) 


We zijn benieuwd hoe het gaat nadat de monteur langs is geweest. Laat je het ons weten? 🙂

Bekijk in context

18 Reacties 18
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Je gebruikt een verouderde splitter, ook het aop eronder zal wel verouderd zijn.

Je hebt veel last van (4g) instraling op de kanalen 22,23 en 24. dat kan door bovenstaande komen maar ook door verouderde kabels/aansluitingen verderop in je installatie .

 

Steefb_0-1628524194578.png

 

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Het AOP is na 2012 nooit vervangen dus het kan best zijn dat deze ook verouderd is. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9758Posts
  • 581Oplossingen
  • 2655Likes

is idd al best oud

toch is het denk beter eerst de splitter te vervangen voor een poa-01-b mocht het daarmee nog niet zijn opgelost dan kan er als nog een monteur langs komen 

 

een moderator kan jou kosteloos een poa-01-b + modemkabel opsturen

ook raad ik je aan de tweede splitter voor de tv’s te vervangen door een poa-01-b als een moderator geen twee splitter kan opsturen dan kun je de tweede zelf bestellen

wacht maar even op een moderator om

te kijken hoe hun er over denken

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor het meedenken. Ik moet er wel bij zeggen dat er normaal gesproken ook nog een radiokabel aangesloten zit. Deze was aan vervanging toe en staat daarom niet op de foto. Ik weet niet of Ziggo ook kosteloos een splitter met 3 uitgangen (data, tv, radio) kan opsturen? Ik zag dat de poa-01-b er maar 2 heeft. Eens afwachten wat men erover te zeggen heeft.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de radio uitgang is spoedig niet meer werkzaam wegens het stoppen met analoge radio

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9758Posts
  • 581Oplossingen
  • 2655Likes

een moderator kan waarschijnlijk ook wel een poa splitter met radio tv en data uitgang opsturen

als dat niet mogelijk dan kun je die zelf bestellen

https://www.allekabels.nl/coax-splitter/122/3323188/verdeelelement-3-weg.html?gclid=EAIaIQobChMI7JLS... dan kun je op de radio kabel een andere connector plaatsen zodat die op de splitter past

 

of

https://www.allekabels.nl/coax-splitter/122/1582620/coax-splitter-retourgeschikt-3-weg.html

zoals @MR_CHIP  al aangaf houd er rekening mee dat analoge radio uit geforceerd wordt

 

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5783Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Webo

 

Ik heb de mogelijkheid je een POA-01 toe te sturen, kosteloos. Mocht je toch liever over meerdere uitgangen beschikken dan kun je die bestellen via de link die @anoniemforum je heeft verzonden 🙂

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Jamyla 

 

Dat zou fijn zijn. Ik wil het best proberen met de nieuwe splitter. Krijg ik daar dan ook een nieuwe modemkabel bij voor de Connectbox vanwege de andere aansluiting op de splitter?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9758Posts
  • 581Oplossingen
  • 2655Likes

@Webo 

je kunt er ook een nieuw modemkabel erbij krijgen

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Ik heb de splitter en de nieuwe kabel naar je opgestuurd @Webo. Je ontvangt deze binnen 2-3 werkdagen.

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hartelijk dank @Lotte , ik houd jullie op de hoogte op het probleem hiermee is opgelost.

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb het vandaag met de nieuwe kabel en splitter geprobeerd, maar helaas blijft het probleem in onveranderde vorm bestaan. Ik heb vervolgens de modemkabel eens direct op het AOP aangesloten, dus zonder splitter, wat geen verbetering gaf. Ik neem aan dat de volgende stap een monteur is?

 

Hieronder nog wat bijlages met screenshots van een directe verbinding tussen modem en AOP.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Dank voor de update @Webo! Zuur dat het nog niet voor verbetering heeft gezorgd maar we zetten door! Wanneer je het modem nu met de nieuwe aansluitmaterialen hebt aangesloten lijkt een monteur mij inderdaad de beste vervolgstap, het signaal is namelijk helaas nog steeds niet optimaal. Ik ben daarom direct maar overgegaan tot het plannen van een afspraak. Hij komt aanstaande maandag langs tussen 12.00 en 18.00 uur. Komt dit voor jou niet helemaal uit dan kun je de afspraak gemakkelijk wijzigen via je Mijn Ziggo account ( Gegevens -> Mijn monteursafspraken ) 


We zijn benieuwd hoe het gaat nadat de monteur langs is geweest. Laat je het ons weten? 🙂

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De monteur is gisteren langs geweest en alles werkt nu weer perfect! Hij heeft het uiteinde van de groene kabel wat bijgewerkt, het AOP vervangen en nog iets met ipv4 of ipv6 gedaan wat buiten mijn kennis valt. De problemen waren daarmee direct opgelost. De splitter en modemkabel die Ziggo mij gratis opstuurde heeft hij weer meegenomen. Ik heb nog een foto toegevoegd van de nieuwe situatie. Ik wil iedereen in dit topic hartelijk danken voor de hulp en het meedenken. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Wat super om te horen dat het is opgelost @Webo!

Webo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik vrees dat ik dit topic toch nog even omhoog moet halen. Ik kreeg gisteren namelijk een e-mail van Ziggo dat er 50 Euro in rekening wordt gebracht vanwege 'Reparatie aan kabels, stekkers of wandcontactdozen'. Hier ben ik het niet mee eens. Het is gezien mijn vorige post duidelijk dat het probleem bij de apparatuur of instellingen van Ziggo lag en niet bij onze eigen apparatuur. In dat geval zouden er toch geen kosten in rekening moeten worden gebracht?

 

Kan een moderator hier duidelijkheid over geven en eventueel actie ondernemen?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9758Posts
  • 581Oplossingen
  • 2655Likes

een moderator komt binnen 2 a 3 werkdagen langs het topic om het voor je na te kijken

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Webo Het probleem zat inderdaad in het eerste aansluitpunt. Ik heb de monteurskosten voor je vergoed.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic