hugolouie
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vraag over het invoeren van poorten tijdens port forwarding proces

Beste mensen/ervaringsdeskundigen, 

Ik ben bezig met het openen van een aantal poorten op mijn connectbox voor de ps5 en uiteindelijk voor FIFA. Dit omdat ik input delay ervaar. Op dit moment heb ik net mijn PS5 een nieuw IP toegewezen en is het volgens de playstation uitleg de bedoeling om eerst de poorten van playstation te openen (zie foto). Mijn vraag is hoe krijg ik een poort zoals 10000-20000 geplaatst? dit lijkt niet te lukken.. Doe ik andere poorten ook goed? Hoor het graag! 

2 Geaccepteerde oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4955Posts
  • 268Oplossingen
  • 1645Likes

Deze poorten hebben alleen betrekking op uitgaand verkeer (vanaf PS5 naar servers op internet), dit wordt niet geblokkeerd door de firewall en poorten openen is niet nodig. Port forwarding is alleen bedoeld voor inkomende verzoeken (vanaf internet naar apparaten in het thuisnetwerk) en is niet nodig voor de PS5.

Wat je wel kunt doen als test is het IP-adres van de PS5 als DMZ instellen. De PS5 krijgt dan een volledig open verbinding naar internet, zowel inkomend als uitgaand.

Verder kun je nog deze instellingen toepassen.

Als je daarna nog problemen ervaart, dan moeten we signaalsterkte en -kwaliteit op het modem en de coaxinstallatie nalopen.

Bekijk in context

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4955Posts
  • 268Oplossingen
  • 1645Likes

DMZ maakt port forwarding onnodig, alle poorten die op de PS5 open staan, staan daarmee meteen ook open op de Connect Box, wanneer het toch nodig is dat er vanaf internet met de PS5 een nieuwe verbinding gemaakt moet worden.

Bovenstaande is gelijk aan wat Sony een 'NAT Type 2' noemt. Overigens lees ik dat een PS alleen onderstaande beperkingen heeft wanneer er geen inkomende verbindingen naar geopend kunnen worden ('NAT Type 3'). Bij jou lijkt er toch iets anders te spelen.

• You are NOT able to be the host of multiplayer lobbies.
  • You WILL have limits on chat, video.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4955Posts
  • 268Oplossingen
  • 1645Likes

Deze poorten hebben alleen betrekking op uitgaand verkeer (vanaf PS5 naar servers op internet), dit wordt niet geblokkeerd door de firewall en poorten openen is niet nodig. Port forwarding is alleen bedoeld voor inkomende verzoeken (vanaf internet naar apparaten in het thuisnetwerk) en is niet nodig voor de PS5.

Wat je wel kunt doen als test is het IP-adres van de PS5 als DMZ instellen. De PS5 krijgt dan een volledig open verbinding naar internet, zowel inkomend als uitgaand.

Verder kun je nog deze instellingen toepassen.

Als je daarna nog problemen ervaart, dan moeten we signaalsterkte en -kwaliteit op het modem en de coaxinstallatie nalopen.

Bekijk in context

hugolouie
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat het onlogisch klinkt om de poorten te openen voor een betere connectie uit je verhaal, toch zou ik het graag alsnog willen proberen vanwege forumposts die ik heb gelezen die aangeven dat het gewerkt heeft. Ik zou graag willen weten hoe ik die waardes in kan voeren zoals ''10000-20000'' te zien op de foto. Die DMZ modus ga ik ook zeker even proberen. Bedankt voor de tips! 

jwnotorious
Liefhebber
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

10000-20000 poorten open zetten vanaf het internet is niet echt aan te raden ivm security. PS5 gebruikt alleen uitgaand verkeer. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4955Posts
  • 268Oplossingen
  • 1645Likes

DMZ maakt port forwarding onnodig, alle poorten die op de PS5 open staan, staan daarmee meteen ook open op de Connect Box, wanneer het toch nodig is dat er vanaf internet met de PS5 een nieuwe verbinding gemaakt moet worden.

Bovenstaande is gelijk aan wat Sony een 'NAT Type 2' noemt. Overigens lees ik dat een PS alleen onderstaande beperkingen heeft wanneer er geen inkomende verbindingen naar geopend kunnen worden ('NAT Type 3'). Bij jou lijkt er toch iets anders te spelen.

• You are NOT able to be the host of multiplayer lobbies.
  • You WILL have limits on chat, video.

Bekijk in context

jwnotorious
Liefhebber
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

lijkt me inderdaad een betere oplossing

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 356Posts
  • 34Oplossingen
  • 73Likes

Hallo @hugolouie

Is het gelukt dankzij de tips van onder andere @jwnotorious en @tobiastheebe
Mocht je nog aanvullende vragen hebben voor onze Communityleden, laat je het dan weten?

Uitgelicht topic