1
Vraag
2
Reacties
J-V_NL

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Vraag braun splitter

 

 

ik ben nieuw bij ziggo en ook nieuw met coax in huis, en ik heb meteen me eerste vraag voor het forum hier, waar de kenners zitten 😉  situatie  als volgt aangesloten 

 

AOP zit in meterkast!

(er hing al een 3weg splitter van de vorihe bewoner vermoed ik, geen idee hoe oud die is)


AOP > coax f-kabel > 3weg splitter > (aansluiting 1) woonkamer wcd > bijgeleverde Braun splitter van ziggo > modem en tv.


aansluiting 2 van de 3weg splitter > tv slaapkamer 

 

nu wou ik zoals aangeraden een extra originele braun splitter op de aop zetten ipv die 3 weg switch, en scheelt ook weer dat coax F kabeltje, maarrr dat werkt niet zo 

 

zie foto’s voor beide situaties 

 

Nu werkt de braun splitter (woonkamer) achter de 3weg splitter (AOP) prima, maar braun splitter (AOP) achter braun splitter (woonkamer) niet, ik krijg dan wel tv maar geen data, modem blijft in bridge staan.

 

iemand hier een verklaring voor of tips?

 

alvast bedankt!!

 

E79B9E65-D9FC-4AA7-B179-133FACA958FC.jpeg

E0F54ABA-8BF3-4E51-A141-966046AA3BEA.jpeg

64A885FE-AB92-40C2-A8C7-3C8160B7E6D4.jpeg

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Het te hoge upstream-vermogen lijkt voor deze problemen te zorgen, het modem moet het zendvermogen te veel verhogen om het CMTS bij Ziggo nog te kunnen bereiken. Jammer, want de downstream is met ~0 dBmV perfect.

 

Een paar mogelijke oplossingen, 1 en 4 zouden mijn voorkeur hebben.

 

  1. Versterker (FRA-752X) op AOP aansluiten en woon- + slaapkamer op versterker aansluiten, dit scheelt 4 dB demping, upstream wordt daarnaast 2 dB versterkt.
  2. Woonkamer direct op AOP aansluiten, POA-01-B nr. 2 op POA-01-B nr. 1 plaatsen in woonkamer, beide TV's op POA-01-B nr. 2 aansluiten.
  3. Modem en POA-01-B nr. 2 op POA-01-B nr. 1 aansluiten in meterkast, woon- + slaapkamer op POA-01-B nr. 2 aansluiten, TV woonkamer direct op einddoos aansluiten, UTP-kabel trekken van meterkast naar woonkamer, losse router + access point aansluiten in woonkamer.
  4. Modem en versterker op POA-01-B aansluiten in meterkast, woon- + slaapkamer op versterker aansluiten, verder idem aan hierboven.

Bekijk in context

29 Reacties 29
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In principe dient het modem te worden verplaatst van woonkamer naar meterkast c.q. op de eerste splitter na het AOP te worden aangesloten. Kun je de installatie op deze manier aanpassen en daarna de downstream/upstream-gegevens plaatsen?

 

De driewegsplitter en IEC/F-kabel waarmee deze is aangesloten, zijn 'bouwmarkt'-types van lage kwaliteit. Twee POA-01-B's achter elkaar moet hoe dan ook een beter signaal opleveren dan driewegsplitter en POA-01-B (minder demping).

 

Een continu groene status-LED betekent in dit geval niet bridge mode, maar een signaalprobleem.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor je reactie!

Modem in woonkamer laten staan is geen aanbevolen situatie? Heeft we me voorkeur namelijk, (meterkast zit in een gezamenlijke hal waar nog appartementen aansluiten) dus dan slechte wifi…. Vandaar dat ik m aan de wcd met splitter in de woonkamer had gehangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In dat geval is het begrijpelijk dat je het modem in de woonkamer hebt geplaatst. Ik vermoed echter dat er teveel demping optreedt tussen meterkast en woonkamer en het modem daardoor moeite heeft om online te komen.

 

Heb je beide aansluitingen vanuit de meterkast nodig? Zo niet, dan kun je de kabel naar de woonkamer direct op het AOP aansluiten.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja liefste wel, tv van de slaapkamer staat direct naar de meterkast doorverbonden, vandaar de splitter op de aop.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Als er daadwerkelijk sprake is van te zwak signaal c.q. teveel demping, dan is een versterker in de meterkast plaatsen (i.p.v. een splitter) een optie. Modem op versterker is niet de aanbevolen aansluitwijze, maar mogelijk is er geen andere optie.

 

Ik ben benieuwd hoe de downstream/upstream-gegevens er uit zien in de huidige situatie (met de twee POA-01-B's) én wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is, dan is er vergelijkingsmateriaal en kan ik op basis daarvan een advies geven.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

bedankt!,

ik heb de screenschots bij geplaatst,

eerste is in huidige situatie (AOP>3wegsplitter>WCD>Braunsplitter>modem)

downstreamwcd.pngupstreamwcd.png

 

en de gevraagde 2e situatie, braunsplitter met modem rechtstreeks op AOP

downstreamaop.pngupstreamaop.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Vermogen via splitter op AOP is prima.

 

Bij aansluiting via driewegsplitter in meterkast is het vermogen in de downstream nog steeds goed, maar in de upstream maximaal. Waarschijnlijk veroorzaakte dit eerder problemen. Wanneer je de driewegsplitter vervangt door de POA-01-B moet de upstream verbeteren en op ~49 dBmV uitkomen. De situatie met twee POA-01-B's zou dus naar behoren moeten werken.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Oke helder, een versterker is dus niet nodig? 
het gekke is dus als ik de driewegsplitter vervang door de POA-01-B het modem niet online komt in de woonkamer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Feit dat het met modem online komt via de driewegsplitter (met 2 dB meer demping dan een tweewegsplitter als de POA-01-B) laat inderdaad zien dat het zonder versterker moet werken en zeker met de twee POA-01-B's. Kun je dit nogmaals proberen? Start voor de zekerheid het modem even opnieuw op nadat je de splitter hebt vervangen in de meterkast.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Krijg het modem met geen mogelijkheid meer online dan, zelfs de 3weg splitter lijkt nu niet meer te werken…. Modem blijft enkel nog een groen lampje branden en 2 peiltjes knipperen groen.

 

alleen rechtstreeks op de aop komt die nog online. Heb m al meerdere keren opnieuw opgestart, minstens een kwartier tot max een uur gelaten, en gereset. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Het te hoge upstream-vermogen lijkt voor deze problemen te zorgen, het modem moet het zendvermogen te veel verhogen om het CMTS bij Ziggo nog te kunnen bereiken. Jammer, want de downstream is met ~0 dBmV perfect.

 

Een paar mogelijke oplossingen, 1 en 4 zouden mijn voorkeur hebben.

 

  1. Versterker (FRA-752X) op AOP aansluiten en woon- + slaapkamer op versterker aansluiten, dit scheelt 4 dB demping, upstream wordt daarnaast 2 dB versterkt.
  2. Woonkamer direct op AOP aansluiten, POA-01-B nr. 2 op POA-01-B nr. 1 plaatsen in woonkamer, beide TV's op POA-01-B nr. 2 aansluiten.
  3. Modem en POA-01-B nr. 2 op POA-01-B nr. 1 aansluiten in meterkast, woon- + slaapkamer op POA-01-B nr. 2 aansluiten, TV woonkamer direct op einddoos aansluiten, UTP-kabel trekken van meterkast naar woonkamer, losse router + access point aansluiten in woonkamer.
  4. Modem en versterker op POA-01-B aansluiten in meterkast, woon- + slaapkamer op versterker aansluiten, verder idem aan hierboven.
J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor je advies ! Ik ga morgen proberen de versterker te halen, hoop ze deze in een ziggo een winkel verkopen.

 

en dan kijken wat het resultaat is!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De FRA-752X zou inderdaad ook bij VodafoneZiggo-winkels te koop moeten zijn. Ik kijk uit naar verdere updates.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemorgen @J-V_NL,

Welkom bij Ziggo en welkom op de Community!

Fijn dat er al zo goed met je is meegedacht wat betreft de aansluitingen 🙂 Mocht de versterker onverhoopt niet op voorraad zijn in de winkel, dan kun je via https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur hem alsnog bestellen 🙂




J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Inmiddels na 1 mislukte poging, bij de tweede vodafone winkel hadden ze m wel!

ik heb dit geinstalleerd als volgt (aop kabel rechstreeks gedaan, kan dit kwaad? zat enkel een simpel man/vrouw stukje aan met een kapje):

versterker.jpgversterker2.jpg

 

Ik heb ook de up/down gegevens opnieuw bekeken en bijgevoegd, modem kwam nu wel meteen online,

ben benieuwd of het goed is anders hoor ik het graag als ik beter wat kan aanpassen, bedankt weer!

 

nwdownstream.pngnwupstream.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Mooi dat je de versterker in huis hebt en al hebt geplaatst.

 

Je had het AOP niet moeten verwijderen, plaats dit dus weer terug tussen buitenkabel en versterker. De AOP verzorgt de essentiële galvanische scheiding tussen het wijknet en de binnenhuisinstallatie.

 

De DS- en US-waarden zijn overigens zeer goed.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

oke goed om te weten, ik plaats het aop'tje meteen weer op z'n plek. dacht hoe minder kabels/connectors hoe beter. bedankt voor al je hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Graag gedaan! Laat het gerust weten als je later nog vragen hebt.

 

Het ziet er misschien netter/eenvoudiger uit zonder AOP, maar zonder galvanische scheiding is de BHI volledig onbeschermd. Het AOP en de buitenkabel vallen onder verantwoordelijkheid van Ziggo en mogen niet door klanten aangepast/verwijderd worden.

J-V_NL
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Oke snel weer terug geplaatst , en het zit weer zoals het moet:)

2982DB9E-0B34-4787-BDA2-2A97B089AE0A.jpeg

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic