1
Vraag
2
Reacties
Waterpomp

Level 7
  • 138Posts
  • 1Oplossingen
  • 42Likes

Voordelen en nadelen IPv6

Hallo,

 

Een aantal weken terug kreeg mijn vader een e-mail binnen over dat IPv6 beschikbaar komt op de modems die in Bridge-Mode staan. Ik heb netjes alle instructies gevolgd en sinds een weekje hebben wij dus IPv6. Het werkt gelukkig goed.

 

Maar toch zit ik met een vraag in mijn hoofd en dat is: Wat zijn eigenlijk de voordelen en nadelen van IPv6 in vergelijking met IPv4 en andersom?

 

Ik heb op zich best wel wat verstand van computers en netwerken, maar dat van IPv6 snap ik niet echt, behalve dan dat het ervoor zorgt (nu het geactiveerd is) dat mijn vader en ik voorbereid zijn op de toekomst.

 

Hopelijk kan iemand het mij uitleggen. Alvast bedankt!

 

P.S Ik ben hier actief geweest onder een ander Ziggo Community account. De reden dat ik een nieuw Ziggo Community account heb aangemaakt is, omdat het mij niet is gelukt om mijn wachtwoord te veranderen (oude wachtwoord ben ik vergeten. Ik heb op Wachtwoord Vergeten? geklikt bij de categorie zonder Mijn Ziggo account). Ik kreeg de melding dat mijn oude Ziggo Community account gekoppeld is aan Mijn Ziggo. Ik kan mij niet herinneren dat ik mijn oude Ziggo Community account ooit heb gekoppeld aan Mijn Ziggo, omdat ik zelf geen Mijn Ziggo account heb. Die heeft mijn vader. Toen ik bij het inlogveld kwam van Mijn Ziggo werd er om een gebruikersnaam gevraagd en wachtwoord. Die weet ik allebei niet meer. Mijn vader is niet thuis op dit moment, dus ik kan het hem ook niet vragen. Ik las in de regels dat je officieel geen 2e Ziggo Community account mag hebben. Echter ben ik wel van mening dat ik er goed aan heb gedaan een nieuw Ziggo Community account aan te maken, omdat ik officieel gezien geen Mijn Ziggo account heb. Als ik het mij goed herinner kan iedere klant maximaal 1x een Mijn Ziggo account in bezit hebben. Daarom heb ik voor de optie registreren zonder Mijn Ziggo gekozen. Mijn vader is hier nooit actief geweest trouwens. Ik heb destijds blijkbaar zijn Mijn Ziggo account gebruikt om mij hier te registreren. Mijn gevoel zegt mij nu dat ik dat eigenlijk niet had mogen doen. Ik had destijds (maar misschien was die optie er toen nog niet om je zonder Mijn Ziggo te registreren?) aan moeten geven dat ik geen Mijn Ziggo account heb. Aangezien mijn vader hier nooit komt, mag het oude Ziggo Community account wel verwijderd worden. Dan gebruik ik voortaan gewoon dit Ziggo Community account. Ook al mag het dus officieel niet om meer dan 1 Ziggo Community account te hebben, hoop ik dat er voor deze situatie een uitzondering gemaakt kan worden (uitzondering in de zin van: dat ik er hopelijk niet voor wordt gestraft).

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Omdat het aantal ipv4 adressen opraakt, is ipv6 verzonnen.

 

Het grote nadeel is dat ipv4 en ipv6 niet echt compatibel zijn, in de transitie periode waarin we de komende jaren zitten worden ze naast elkaar gebruikt. Meestal wordt tegenwoordig eerst gekeken of er een ipv6 adres is, zo niet dan ipv4. In de toekomst zullen er steeds meer sites alleen voor ipv6 beschikbaar zijn.

 

De protocollen hebben grote verschillen, voor wat meer info begin bij wikipedia.

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Waterpomp Heel graag gedaan! Ik heb een verzoek ingediend om jouw oude Community account te verwijderen. 

Bekijk in context

16 Reacties 16
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Omdat het aantal ipv4 adressen opraakt, is ipv6 verzonnen.

 

Het grote nadeel is dat ipv4 en ipv6 niet echt compatibel zijn, in de transitie periode waarin we de komende jaren zitten worden ze naast elkaar gebruikt. Meestal wordt tegenwoordig eerst gekeken of er een ipv6 adres is, zo niet dan ipv4. In de toekomst zullen er steeds meer sites alleen voor ipv6 beschikbaar zijn.

 

De protocollen hebben grote verschillen, voor wat meer info begin bij wikipedia.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

je oude account kan een moderator waarschijnlijk wel samen voegen met je nieuwe 

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

 

ipv6 heeft nu nog weinig voordelen omdat er maar weinig websites zijn die alleen via ipv6 werken

de kans dat je een website tegen komt die niet met ipv4 werkt is klein

 

ipv6 is bedacht omdat ipv4 adressen opraken

 

ipv6 heeft verders wel als voordeel dat het geen gebruik maakt van NAT waardoor je apparaat een public ip-adres heeft 

uiteraard wel beveiligt met een firewall 

 

ipv6 in bridge mode is full dual stack dat houd in dat je zowel een eigen dynamische ipv4 adres als ipv6 blok hebt

 

nadelen heb ik zelf nog niet kunnen vinden

maar weet wel dat er gebruikers zijn die problemen hebben met centrale werkplek of andere sort diensten 

Waterpomp
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 1Oplossingen
  • 42Likes

Hallo,

 

Dank u wel voor de uitleg! Ik ga mezelf er eens wat meer in verdiepen.

Waterpomp
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 1Oplossingen
  • 42Likes

Allereerst ook aan u bedankt voor de uitleg! Omdat IPv6 geen NAT gebruikt betekent dat dus dat je geen poorten meer open hoeft te zetten voor bijvoorbeeld torrents, toch? Of sla ik hiermee de plank volledig mis?

 

Over dat van met het account: ik heb mijn postcode en huisnummer al in mijn profiel staan. Ik zou het wel prefereren als het oude Ziggo Community account verwijderd wordt in plaats van dat het met dit account wordt samengevoegd. Het Mijn Ziggo account ligt in het beheer van mijn vader en mijn vader zal hier toch nooit komen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

het oude community account verwijderen is uiteraard ook mogelijk

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Klopt port forwarding is niet nodig met IPv6.

 

Niet alles werkt nog op IPv6.

 

Als je CMD opent en tikt:

tracert www.youtube.com krijg je een IPv6 adres

tracert www.nu.nl krijg je bijvoorbeeld een IPv4 adres.

 

De meeste websites draaien zowel IPv4 als IPv6. Voor de meeste gebruikers veranderd er op dit moment dus ook niet veel.

 

Moet zeggen dat ik IPv4 in de praktijk wel makkelijker vind, adressen zijn makkelijker te onthouden 🙂 Maar weet niet of dat gewenning is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@BertM3 dan doel je op de adressen die apparaten krijgen toegewezen, want voor een website maakt het geen verschil.

 

On topic, wezenlijk krijgt elk apparaat een publiek IP adres, althans dat is hoe ik het begrijp.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

@RoWi. klopt. Op IPv4 weet ik al mijn lokale adressen feilloos uit mijn hoofd en voor IPv6 moet ik steeds zoeken lol.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @fw1! Welkom op de Ziggo Community! 

Fijn dat je uitleg hebt gekregen van de leden 🙂 Nu nog het oude Community account verwijderen. Wat is de naam van dit community account? Dan ga ik het even uitzoeken 🙂 

fw1

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

wat bedoel je oude account 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Ho, dit is even helemaal fout gegaan, excuus, @fw1

Dit bovenste berichtje was bedoeld voor @Waterpomp

Waterpomp
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 1Oplossingen
  • 42Likes

@Maud 

 

Allereerst bedankt voor het welkom heten! 🙂

 

Het gaat om het Ziggo Community account: Hannibal392

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Waterpomp Heel graag gedaan! Ik heb een verzoek ingediend om jouw oude Community account te verwijderen. 

Waterpomp
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 1Oplossingen
  • 42Likes

@Paul 

 

Top! Dank u wel! Dan zal ik dit onderwerp op Opgelost zetten (markeren). 🙂

 

Ik weet het, het is nog wat vroeg, maar aangezien er een kans is dat ik dit jaar niet meer met een nieuw onderwerp kom, wil ik u en de rest van Ziggo en de andere leden van Community Ziggo alvast hele fijne feestdagen wensen en een gelukkig en gezond 2022!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@Waterpomp 

voor jou ook fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2022

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Waterpomp Ontzettend fijne feestdagen en gezond & gelukkig 2022 gewenst! 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic