Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Neen, die router kun je heel beslist niet gebruiken. Je router moet compatible zijn met EuroDOCSIS 3.0, niet met de Amerikaanse DOCSIS 3.0. Daarnaast is het zo dat in Amerika de ISP's voor de firmware zorgen, dus dat gaat ook niet werken.
Ok, dat is een helder antwoord. Mijn huidig router werkt overigens geweldig. Ik heb deze nu ca 2 jaar er achter hangt een NETGEAR Nighthawk RAX 80, wifi 6, 1200/4800 met de huidige laptops etc is nog niet alles afgestemd. Maar zo langzamerhand gaat wifi 6 , met bijv een aantal Apple items aardig op stoom.
Het zou echter toch wel mooi zijn als ik er een twee in éen van kan plaatsen.
De uitspraak is bindend? Ik ben benieuwd wat er daarna gebeurd. Ziggo zou dit juist commercieel moeten oppakken en zelf ook de nodige modems moeten aanbieden, koop/verhuur. Er is voldoende belangstelling.
Een monopolie op slechts een aantal modems, dit omdat het functioneert, ipv verbeterde versies zou toch een belangrijke overweging moeten zijn om hun standpunt te herzien.
Je hoopt dat Ziggo verstandig en logisch gaat reageren? Dat gebeurt pas als pasen en pinksteren op één dag vallen.
Jaren geleden heb ik Ziggo al eens voorgesteld om tegen meerprijs ook Fritz!boxen te leveren, zoals Duitse providers dat toen deden. Reactie: nee, want die routers zijn te moeilijk voor de consument. Aangezien AVM de halve Duitse routermarkt in handen heeft, moeten we er dus van uit gaan dat de gemiddelde Duitse consument (en XS4ALL klant) aanzienlijk slimmer is als een Ziggo klant, althans volgens Ziggo.
Ik ben ook een "gedreven liefhebber". Ook als het gaat om gadgets. Ik ben wil daar best een paar honderd euro voor betalen. Het is ongetwijfeld naïef van mij te veronderstellen dat je als klant denkt een monopolie te kunnen doorbreken/afbreken. Hoewel er nu toch een aardige stap is gezet om de "modem" vrij te geven.
De Fritsbox 6600 is op zich aardig maar ook al weer een beetje gedateerd. Sommige specs zijn al een tijdje standaard bij een aantal routers zelf en zelfs verbeterd. Als de snelheid van het internet door de provider steeds verder wordt verhoogd en dit tezamen met allerlei wifi gebruik in huis zelf dan moet je router goed kunnen multi tasken. En zo blijven we achter de feiten/ontwikkelingen aanlopen/hobbelen.
Als je als klant het recht aan je kant hebt, en je kunt dat waar maken voor de rechter, of in dit geval de geschillencommissie, dan kun je een monopolie doorbreken. Zo gaat dat in een rechtsstaat.
De Fritz!box 6660 is een instapmodel, en is een beetje karig met antennes en USB. Voor de rest zou ik niet weten wat er gedateerd aan is. Er zitten features in de software die je bij andere leveranciers vergeefs zult zoeken.
Waarschuwing !!
Ik begrijp best dat velen nu naarstig op zoek gaan naar een mooie kabelrouter. Veel fabrikanten maken die dingen ook, maar let er in de eerste plaats op dat je een EuroDOCSIS 3.0 router moet hebben, geen DOCSIS 3.0, want die laatste zijn voor de Amerikaanse markt en werken hier niet.
Dan kan het best zijn dat je toch een leuke router vindt. Maar dat betekent niet dat die door de fabrikant ook op de markt voor particulieren wordt aangeboden. De fabrikant levert hem dan alleen in bulk aan ISP's.
Ik heb een paar maanden geleden op vele Duitse websites gezocht naar kabelrouters, en alleen de beide Fritz!boxen worden aangeboden.
Ik snap niet helemaal waarom jullie alles in 1 apparaat willen. Vooral met WiFi is het toch niet meer van deze tijd om je hele huis met 1 accesspoint te bedienen? Mijn voorkeur is het liefst een dom modem (geen router) waarop je een IP4 adres op een LAN poort krijgt. Vanaf daar pak ik het zelf op met eigen apparatuur. Voor wat betreft telefonie, sinds ik onbeperkt op mobiel heb, gebruik ik mijn vaste lijn niet meer. Ik heb hem op een gegeven moment maar opgezegd omdat ik alleen maar gebeld werd door marketeers.
@RobertWebbe schreef:Ik snap niet helemaal waarom jullie alles in 1 apparaat willen. Vooral met WiFi is het toch niet meer van deze tijd om je hele huis met 1 accesspoint te bedienen? Mijn voorkeur is het liefst een dom modem (geen router) waarop je een IP4 adres op een LAN poort krijgt
Voor wat betreft WiFi kan ik je gelijk geven .De beste plek voor de modem/router (meestal de meterkast) is zelden de beste plek voor de WiFi, Maar alleen een IPv4 is voor mij echt niet meer van deze tijd. Ik wil er minstens een /56 IPv6 bij hebben.
Kan je even aangeven welke usb sim kaart stick je hebt gebruikt ?
@Ronihd @Het was een Huawei 4G dongle die ik nog had liggen van iets anders. Helaas heb ik die niet meer dus kan je niet meer zeggen welk type het was.
@m.vd.vlist Wat is er nu niet mogelijk met alleen een IPv4 adres dan?
Hoezo één accesspoint ? Ik heb kortgeleden een installatie gebouwd met een Fritz!box 7590 op de begane grond, en bekabelde Fritz!repeater 3000's op de eerste en tweede verdieping, alles in een mesh WiFi opzet. Ieder apparaat neemt een verdieping voor zijn rekening, de vloeren schermen zo sterk af dat je per verdieping een WiFi point nodig hebt.
Verder heb ik de keuze tussen een vaste lijn en mobiel. Met de vaste lijn kan ik ook faxen, gebeurt niet vaak, maar een heel enkele keer wel.
Verder moeten we IPv4 zo snel mogelijk kwijt. We moeten over naar IPv6, en wel zo snel mogelijk. Het in stand houden van twee netwerk types kost handen vol geld, en IPv4 was vanaf het allereerste begin al ongeschikt voor een globaal internet.
ik heb mijn ubee modem gewoon in bridge staan met een cat7 kabel naar mijn netgear r7800 en dan met nogmaals een cat 7 kabel naar mijn pc werkt dikke prima bijna nooit drops in de snelheid al mijn wifi zit in de netgear r7800 omdat ik maar een appartement heb
En je hebt maar een half internet, want je hebt geen IPv6.
Voorzichtig succesje proficiat.
Eerder in deze draad werd iets geschreven over de kosten van de Connectbox. Deze zullen niet van de abonnements prijs afgaan!! Ook bij KPN is een modem/router in begrepen, bij problemen zal de KPN helpdesk vragen deze aan te sluiten. Dat kan en zal de Ziggo helpdesk ook doen.
Een eigen Kabel Modem/Router is eigen keuze dus gaat zeker geen lagere maandlasten opleveren.
@caesar schreef:Waarschuwing !!
Ik begrijp best dat velen nu naarstig op zoek gaan naar een mooie kabelrouter. Veel fabrikanten maken die dingen ook, maar let er in de eerste plaats op dat je een EuroDOCSIS 3.0 router moet hebben, geen DOCSIS 3.0, want die laatste zijn voor de Amerikaanse markt en werken hier niet.
Dan kan het best zijn dat je toch een leuke router vindt. Maar dat betekent niet dat die door de fabrikant ook op de markt voor particulieren wordt aangeboden. De fabrikant levert hem dan alleen in bulk aan ISP's.
Ik heb een paar maanden geleden op vele Duitse websites gezocht naar kabelrouters, en alleen de beide Fritz!boxen worden aangeboden.
@caesar je hebt hebt het hier over een kabelrouter je zal een Modem/Router bedoel?
Zonder modem heb je niks aan een router.
Bij de KPN kun je op verzoek ook een Fritz!box 7590 krijgen achter je glasaansluiting. Verder levert de KPN in hun eigen webshop ook Fritz!box glasvezelrouters. Die moeten ze dus ook ondersteunen.
Zo'n connectbox kost niks, misschien € 20 .
@wyo1951 schreef:De uitspraak is bindend? Ik ben benieuwd wat er daarna gebeurd. Ziggo zou dit juist commercieel moeten oppakken en zelf ook de nodige modems moeten aanbieden, koop/verhuur. Er is voldoende belangstelling.
Een monopolie op slechts een aantal modems, dit omdat het functioneert, ipv verbeterde versies zou toch een belangrijke overweging moeten zijn om hun standpunt te herzien.
Waarom denk je dat Ziggo de TP link Deco modellen verkoopt/verhuurt, dat kan je zien als een tussenweg. Een 'eigen' router wel met een Ziggo modem er tussen.
@m.vd.vlist schreef:Als ik het goed lees gaat dit overigens niet alleen over de vrije modem keuze, het gaat over alle apparatuur achter het AOP. Ziggo zal bijvoorbeeld ook CI+ modules die eigendom van de klant zijn moeten blijven gedogen en faciliteren. Gedwongen huur van CI+ modules mag dan ook niet meer.
Niet helemaal waar, althans ik moet het artikel nog lezen, hoewel de meningen daarover verschillen. Het TV product is een dienst van Ziggo, die stelt dit samen. Enkel voor de ether DVB-T2 HEVC, H.265 ben je vrij eigen ontvangers te gebruiken hiermee kan je dan alleen NPO 1, 2 en 3 en een regionale zender ontvangen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.