@caesar schreef:
De GUA adressen die jij hebt behoren toe aan de adresruimte van Ziggo, die zijn IP technisch niet van jou. Dat betekent dat de DNS server van Ziggo feitelijk de authoritative name server voor die adressen moet zijn. Je zou daar de nslookup en de reverse nslookup moeten kunnen doen voor alle GUA adressen met bijbehorende domain names.
Het is volstrekte onzin dat ik niet zelf DNS entries zou kunnen vastleggen die naar een IPv6 adres verwijzen binnen de /48 prefix die door mijn provider aan mijn router toegewezen is. Daarbij maakt het niet uit of dat nu een DNS server op Internet is...

...of de lokale DNS server op mijn EdgeRouter.

@caesar schreef:
Je zou daar de nslookup en de reverse nslookup moeten kunnen doen voor alle GUA adressen met bijbehorende domain names.
Heb jij al een domein gevonden waarbij de DNS lookup leidt tot een IPv6 adres en de reverse DNS lookup voor dat IPv6 adres vervolgens weer naar het betreffende domein?
- abnamro.nl ... nee
- ad.nl ... nee
- bbc.com ... nee
- wjb4all.nl ... nee die leidt naar 2a02-a442-XXXX-2-211-32ff-fe49-fc07.fixed6.kpn.net
- ziggo.nl ... heeft geen IPv6 adres
- kpn.com ... nee
- cloudflare.com ... nee
- google.com ... nee
- ...
@caesar schreef:
Switches echter weten niet van het bestaan van IP. Switches werken uitsluitend op basis van MAC adressen, ze zijn volledig transparant voor alle netwerk protocollen.
Inderdaad, layer 2 switches werken puur met MAC adressen en vlans, daar komt geen IPv4 of IPv6 adres bij aan te pas. Dat is dan ook precies waarom ik aangeef (en aantoon) dat de communicatie richting mijn NAS vanaf een apparaat binnen hetzelfde vlan niet eens via de router loopt maar door mijn layer 2 switch (in dit geval een Netgear GS108Ev3) direct doorgezet wordt naar de LAN poort waar de NAS op aangesloten is. In de ARP tabel op die switch staat immers het MAC adres van mijn NAS met de indicatie dat deze via die specifieke LAN poort te benaderen is. De enige reden waarom ik dit aangeef is omdat communicatie op jouw LAN dus helemaal niet via de router hoeft te lopen, niet bij IPv4 en niet bij IPv6. Het is, zolang er layer 2 switches gebruikt worden, dus ook niet mogelijk om GUA adressen altijd via de WAN interface van de router te laten lopen.
@caesar schreef:
Dan moet ik je nu feliciteren, je hebt iets heel nieuws uitgevonden, Switches met een IPv6 ARP tabel.
Met alle respect @caesar, maar heb ik dat beweerd dan? Een ARP tabel op een layer 2 switch bevat voor elk aangesloten apparaat het MAC adres, de vlan ID en de LAN poort waarachter het apparaat gevonden kan worden. Routering op jouw LAN vindt helemaal niet plaats op IP adres maar op MAC adres. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe dat werkt hoor, ik zit al ruim 35 jaar in het vak.
@caesar schreef:
Verder hoef je je eigen service ook niet via het ziggo.nl domein te benaderen, als je ULA adressen zou gebruiken binnen je eigen domeinen.
Ik hoef uiteraard nooit eigen services via het ziggo.nl domein te benaderen, ook niet als ik GUA gebruik dat kan ik gewoon via mijn eigen domeinen doen waarbij het niet uitmaakt of de dns entry op Internet geregistreerd is (www.wjb4all.nl) of op mijn lokale DNS server www.wjb.local.
P.S. De authoritative DNS server voor het domein wjb4all.nl is overigens niet Ziggo of KPN maar Mijndomein maar daar hebben we het vele pagina's terug ook al een keer over gehad.