Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Template Ik begrijp je response niet.
SNMP is inderdaad wel een zeer fijne functie om te hebben voor het modem.
Technicolor levert volgens mij tegenwoordig alleen aan ISP's, weet het niet zeker hoor, en de ZG is de Ziggo variant.
Ik heb al een tijdje een Ubee UBC1318ZG en ben hier super tevreden over. Het is een DOCSIS 3.1 modem zonder wifi, heeft geen Intel Puma chipset en hij staat in bridge modus. Hierachter hangt mijn UniFi installatie (DreamMachine Pro) en heb 0 klachten. Wat mis je nog wat je wel met een eigen aangeschaft modem wel kunt dan?
Het zal nog wel even een zoektocht worden om het ideale modem te vinden, als het uiteindelijk zover is...
@RobertWebbe Ik hoor hier op het forum inderdaad veel positieve geluiden over de UBC1318. Kun je het modem ook benaderen via SNMP? Dit zou voor mij wel een must-have zijn bij aanschaf eigen modem. Ik zie dat het modem zelf wel SNMP ondersteunt, maar of de Ziggo-firmware dat ook doet? Heb geen idee of dit modem ook 'los' verkrijgbaar is buiten Ziggo om c.q. zonder -ZG-suffix.
Ik vond net ook de datasheet van de UBC1318 en zie dat deze ook 4G failover via USB en DOCSIS 3.1 bonding ondersteunt (2×192 MHz DS en 2×96 MHz US) voor theoretische maximumsnelheden van 4.6 Gbps download en 480 Mbps upload.
@tobiastheebe Als je op het modem inlogt dan kom je op een Ziggo pagina uit waarin je kunt zien wat de modem status is en welke apparate verbonden zijn. Er is ook een knop voor geavanceerde instellingen, daarin kun je bijvoorbeeld de signaalwaardes bekijken. Zover mijn kennis rijkt zijn al deze waardes prima in orde en daardoor haal ik ook met gemak de 600 Mbps down en 40 Mbps up. SNMP kom ik nergens tegen maar wat biedt deze informatie meer dan de informatie die nu wordt geboden?
De 4G failover heb ik inderdaad een keer getest met zo'n 4G USB modem maar daar haalde ik niet echt geweldige snelheden mee vanwege de beperking van zo'n USB stickie. Ik heb het inmiddels beter opgelost door de failover via UniFi te realiseren. Ziggo is nu gewoon een WAN poort waar ik betrouwbaar en snel internet over krijg. Alle beveiliging, bewaking en failover wordt in UniFi gedaan.
@RobertWebbe SNMP is een must voor betrouwbare monitoring. Voor mijn Compal CB doe ik dit nu via de webinterface, maar dat is zeker niet ideaal en storingsgevoelig (de webserver van de CB is al brak van zichzelf). Staat poort 161 open op het modem?
@tobiastheebe Ik heb net een port scan gedaan en deze staat dicht.
Zoals ik al zei doet mijn UniFi de monitoring. Kort geleden waren er aangekondigde werkzaamheden waardoor Ziggo internet er even uit lag. Automatisch schakelt UniFi dan over op WAN2 (Vodafone Together Extra SIM in een Huawei B525 4G+ router) en ik krijg dan een push bericht van de overschakeling. Een half uurtje later was Ziggo internet weer beschikbaar en kreeg ik weer een push bericht dat de fail over weer inactief was. Dit werkt zo goed dat ik persoonlijk helemaal geen behoefte meer heb aan SNMP tools.
Jammer dat de Ziggo-firmware geen SNMP lijkt te ondersteunen. Voor mij is monitoring wel belangrijk om niet alleen de actuele signaalgegevens te kunnen zien, maar ook historische gegevens.
Wanneer het modem in bridge mode staat zal de failover inderdaad via de eigen router moeten verlopen. Ik heb zelf een EdgeRouter PoE maar denk erover om een upgrade te gaan doen naar de EdgeRouter 4, welke beschikt over een USB-poort.
@tobiastheebe Ik neem aan dat je de monitoring doet omdat je graag wilt weten wanneer je internet down is? Gebeurt dat zo regelmatig bij jou dan?
En als je een 4G fail over hebt, dan is die SNMP informatie toch niet meer echt relevant? Ik neem aan dat je EdgeRouter dan wel in de log laat zien dat er overschakeling was.
Het grote probleem is dat dit modem alleen bij uitzondering aan niet zakelijke gebruikers geleverd wordt.
Men heeft totaal geen keuze welke hardware men ontvangt.
Daarnaast is de Ziggo firmware soms problematische en duurt het erg lang voordat problemen opgelost worden, vanuit de fabrikanten gaat dit meestal sneller.
Het continue monitoren van de signaalwaardes of drempel toevoegen aan aantal fouten kan zeer handig zijn bij troubleshooten van complexe problemen.
De monitoring is deels zodat ik notificaties krijg wanneer er iets mis is, ook als ik niet thuis ben. Gelukkig gebeurt uitval van de internetverbinding zelden, het zijn meestal resets die vanuit Ziggo c.q. de CMTS worden aangevraagd, waar het modem vervolgens gehoor aan geeft, bijvoorbeeld bij een wijziging in de kanalenset. Gedeeltelijk is het ook hobbymatig, ik kan de signaalsterkte en -kwaliteit op de voet volgen, mede omdat er vanuit de verzamelde data ook gemakkelijk grafieken gemaakt kunnen worden. Voor mij blijft monitoring dan ook interessant, zelfs bij een theoretische 100% uptime. Er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden voorkomen.
@Jonathan-458 Voorheen stond er op de UBC1318ZG pagina dat die ook voor particuliere klanten beschikbaar was, dat is nu niet meer het geval. Vanwege de vermelding op die pagina was het mij gelukt om dit modem te krijgen. Misschien is het een goed idee voor Ziggo om dit modem dan toch beschikbaar te gaan stellen voor klanten die dit graag willen. Want volgens mij is dit dan al een hele aardige oplossing, toch?
alleen wordt die nu alleen in uitzonderlijke gevallen gegeven ik heb hem ook gekregen in router modus maar gelijk zelf in bridge mode gezet
Overigens is het wel 'grappig' dat een reset van het modem op afstand (waar ik het in mijn vorige bericht over had) wel via SNMP verloopt. In de log wordt zo'n reset als volgt omschreven: 'Cable Modem Reboot - from SNMP'.
de UBC1318ZG is een zakelijk modem en woord alleen bij uitzonderlijke gevallen geleverd aan particulieren
Dat is wat ziggo er van maakt, dat de ubee “ een zakelijk” modem is, en dat je die als particulier voor de helsdeuren weg moet slepen, als je die wilt hebben. Precies dit gebrek aan vrije modemkeuze bij Ziggo zelf maakt dit topic zo interessant. Ik wil ook wel een ubee1318 (in bridge) of nog liever een docsis 3.1 modem zonder router en zonder puma. En met snmp ook graag inderdaad. En dat levert Ziggo niet op dit moment.
Als ik het goed lees gaat dit overigens niet alleen over de vrije modem keuze, het gaat over alle apparatuur achter het AOP. Ziggo zal bijvoorbeeld ook CI+ modules die eigendom van de klant zijn moeten blijven gedogen en faciliteren. Gedwongen huur van CI+ modules mag dan ook niet meer.
Er zijn twee chipsets verkrijgbaar voor moderne DOCSIS modems en modem/routers, de Broadcom en de Puma.
De Puma is ontwikkeld door Intel, maar Intel heeft deze groep producten verkocht aan MaxLinear, een bedrijf dat zich specialiseert op dit terrein.
Ik heb de Puma 7 wel eens vergeleken met de Broadcom, en ik heb de indruk dat de Puma een krachtiger platform is. AVM maakt voor de Fritz!box routers gebruik van de Puma familie van producten.
Ik heb in Duitsland en Italië gezocht naar kabel routers die daadwerkelijk voor consumenten worden aangeboden. Dat zijn feitelijk op dit moment alleen de Fritz!box 6591 en 6660. In Italië kwam ik nog wat kleine prutsroutertjes tegen, maar die laat ik buiten beschouwing.
Als je routers gaat vergelijken, dan is de hardware niet zo vreselijk interessant. De Connectbox Giga gebruikt de Puma 7, en dat doen de beide Fritz!boxen ook. Het gaat om de software, het handboek van een Fritz!box 6591 is zo’n 280 pagina’s dik. Het handboek van de Connectbox Giga is zorgvuldig samengesteld door Ziggo (zo zegt het handboek), en telt maar liefst 12 pagina’s (inclusief voor- en achterblad).
AVM levert heel geregeld nieuwe firmware die automatisch geladen wordt, of kan worden, al naar gelang je hebt ingesteld. Die firmware bevat ook vaak nieuwe functionaliteit, niet alleen bug fixes.
Andere fabrikanten richten zich op de ISP, die leveren niet aan consumenten. Dat betekent ook dat de ISP voor de distributie van nieuwe firmware moet zorgen, niet de fabrikant (zoals bij AVM).
Overigens levert AVM ook aan ISP’s, en tweedehands routers die uit dat circuit komen moet je dus beslist niet kopen. Daar zitten ISP afhankelijk instellingen en aanpassingen in, en je krijgt er nooit nieuwe firmware op.
Zoals gezegd zijn er twee Fritz!boxen voor de kabel leverbaar, de 6591 en de 6660.
De 6591 is nog steeds hun vlaggenschip bij de kabelrouters. Dit zijn de eigenschappen:
De 6660 is een instapmodel uit een nieuwere serie:
Er zal op niet al te lange termijn nog wel een nieuwe Fritz!box kabelrouter bij komen, maar het kan zijn dat men wacht totdat WiFi 6E in Europa gebruikt kan worden.
Over een jaar of twee, drie kunnen we van fabrikanten nieuwe DOCSIS 4.0 routers verwachten.
@RobertWebbe schreef:
beschikbaar te gaan stellen voor klanten die dit graag willen. Want volgens mij is dit dan al een hele aardige oplossing, toch?
Dit modem word alleen uitgegeven aan Zakelijke klanten en in heel bijzondere gevallen aan andere.
Zelf heb ik er ook een in bridge staan zonder wifi en heb mijn eigen Asus mesh RT-AX 92 U er achter hangen , router en bekabeld de 2 accespoints.
Wel ben ik even benieuwd welke usb 4 g dongel ? je gebruikt hebt ?
Is er nu een verplichting om een modem/router voorgeschreven specifiek merk etc door Ziggo of zou ik bijvoorbeeld ook dit er aan kunnen hangen?
Bijvoorbeeld de Netgear Nighthawk Dosis 3.1 6Gbps two-in-one cable mode+Wifi6 Router, AX6000 Wifi cable modem Router (CAX80)
Deze voldoet volgens mij ruimschoots aan alle specs?
Nu heb ik de NETGEAR Nighthawk RAX80 router achter mijn ConnectBox (bridge-modus).Werkt ook geweldig.
Maar hoe minder apparatuur in de meterkast, des te overzichtelijker
Ben benieuw naar jullie reactie.
@wyo1951 schreef:
Is er nu een verplichting om een modem/router voorgeschreven specifiek merk etc door Ziggo of zou ik bijvoorbeeld ook dit er aan kunnen hangen?
Nu is het zo dat je alleen het door Ziggo verstrekte modem kan gebruiken.
Waar het hier verder om gaat is dat TS een geschil heeft gewonnen en de geschillen commissie heeft uitgesproken dat Ziggo voor 1 juni zijn gebruikers de mogelijkheid moet geven om een eigen aangeschaft modem aan te kunnen sluiten.
We gaan nog zien wat Ziggo hier mee gaat doen......
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.