Vraag
Reacties
Aankondigingen
caesar
Level 17

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

3.850 Reacties 3.850
Meldingen
Aan Uit
Garihd
Level 17

@caesar dan nog hoeveel kabel modems heeft AVM daadwerkelijk verkocht aan consumenten de afgelopen 2 tot 3 jaar? Hoe verhoud zich dat tot actieve aansluitingen?

In Nederland zijn er maar ongeveer 3 miljoen actieve kabel aansluitingen lees Ziggo klanten. In de andere landen weet ik dat niet, AVM zal hoe dan ook veel meer verdienen aan de verkoop van pure routers dan aan modem/routers

Ik denk zelf juist dat klanten uit onkunde er niet aan beginnen of beter gesteld niet eens aan moeten beginnen.

Hoeveel klanten dus gewone consumenten zitten nu op zo'n Dect systeem te wachten?

Er wordt steeds meer mobiel gebeld dat is veel goedkoper.

Aansturing van iot 'rommel' gaat vaak via apps of systemen. Dat kan via elke router of wifi punt niet echt een sterk verkoop argument.

0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter

@Garihd 

In Duitsland waren de Fritz kabelrouters altijd de standaard routers bij veel IPS's, net zo als ze dat in Nederland zijn bij kleinere kabel ISP's (die zijn er ook !). Vaak zijn ze dat nog steeds bij sommige ISP's, of kun je ze voor een paar Euro in de maand huren i.p.v. een soort van Ziggo routertje, en anders kunnen ze zelf één kopen. Dus ze hebben er heel veel afgezet, en zullen er nog veel afzetten.

De idee dat ze meer standaard ethernet routers dan modem/routers verkopen is volstrekt onjuist. Hun primaire router is de 7590ax, en voorheen de 7590, dus DSL routers.

Dat onkunde argument is wat Ziggo ook steeds aanhaalde, verklaar mij dan eens waarom AVM een marktaandeel van zeker 50% in Duitsland heeft. Blijkbaar zijn Duitsers slimmer dan Nederlanders?

Ik ken veel meer mensen met ook een vaste lijn via DECT telefoons, dan met uitsluitend een mobiele telefoon. En je kunt die DECT centrale ook nog gebruiken om te faxen (Ja, wordt soms nog steeds gebruikt).

Aansturing van IOT gaat via WiFi, maar ook via Zigbee, komt ook in AVM routers én is nu al in FRITZ!Smart Gateway los verkrijgbaar.

0 Kudos
Garihd
Level 17

De 7590ax heeft dan wel een dsl modem maar is ook als 'gewone router inzetbaar. En zal als zodanig worden gebruikt.

Met onkunde bedoelde ik deels het hele iot gebeuren niet specifiek een eigen kabelmodem.

Door de gepuste bootfiles is daar geen kennis of kunde voor nodig. De routerkant is een heel ander verhaal.

Maar goed voor 90 tot 95 % zal een eigen kabelmodem/router geen tot weinig meerwaarde hebben als de overgebleven 5 tot 10 procent intressant genoeg is prima.

Terzijde Vodafone leverde ook standaard en fritbox toen ze nog glasvezel provider waren. De vraag gaat over consumenten niet geleverd via een provider.

0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter

@Garihd 

Ja, de 7590ax kun je als gewone router inzetten. Maar waarom zou je, je kunt dan veel beter de 4060 kiezen. Je kunt overigens zo ongeveer iedere Fritz!box als ethernet router inzetten, ook de kabel en fiber versies.

Er komt een nieuwe kabelrouter van AVM aan, maar ze wachten op de WiFi 7 certificering naar ik aanneem. Die is namelijk net begonnen.

Het zou mij ook niet verbazen als ze volgend jaar met een met een coax/fiber router komen gebaseerd op de Puma 8.

0 Kudos
Garihd
Level 17

@caesar  schreef:

@Garihd 

Ja, de 7590ax kun je als gewone router inzetten. Maar waarom zou je, je kunt dan veel beter de 4060 kiezen. Je kunt overigens zo ongeveer iedere Fritz!box als ethernet router inzetten, ook de kabel en fiber versies.

Dat waarom zou je dat is ook deels onkunde en jezelf niet goed informeren.

xgs pon een docsis in een apararaat zoals je in dat andere topic noemde is wel iets voor te zeggen toch weet ik niet of daar een hele grote markt voor is. Wel handig voor de jaarljkse providerhoppers.

0 Kudos
Edje040
Level 7

Ik zou er anders wel voor in zijn. Recent mijn 4060 verkocht en een 6690 aangeschaft. Ik vind dat Fritz-spul superfijn en retestabiel (daarmee niet zeggende dat de Ziggo modems dat niet zijn). Een combi van de twee werelden zou een eventuele overstap wel vergemakkelijken. Maar voorlopig blijf ik bij Ziggo 😉

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Edje040 precies alleen nuttig voor overstappers.

0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter

@RoWi., @Edje040 

Ook heel geschikt voor dual WAN natuurlijk.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@caesar ik ga van een doorsnee consument uit, en die neemt geen twee abonnementen af. Wie dit nodig of kan gebruiken als failsafe heeft daar allang een oplossing voor. Voor die groep is dit natuurlijk ook handig als huidige apparatuur end of life is. Maar eerst eens zien of AVM hiermee op de markt.

0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter

@RoWi. 

Ziggo heeft ook zakelijke abonnementen natuurlijk, en in dit forum heb ik toch ettelijke bijdrages gezien van mensen die wel een dual WAN oplossing hebben.

Maar ook een scenario waar mensen wel Ziggo TV willen, maar internet van bijvoorbeeld Freedom Internet is denkbaar. Ziggo TV werkt alleen op het Ziggo netwerk, dus dat wordt wat prutsen met routing tabellen 😁 .

Ik denk dat het voor AVM heel aantrekkelijk is. De SFP hoef je niet bij te leveren, dus dan hou je een lege poort over als iemand geen fiber heeft. Dat is niet zo duur. Het betekent voor AVM dat ze maar één routertype in het programma hoeven te hebben voor zowel fiber als DOCSIS.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Leuk al die uitzonderingen. 

Uiteraard lees ik die ook, en dat heb ik ook benoemd, die gaan echt niet massaal hun hardware vervangen.

Wat TV betreft als je daar een 'duur' Ziggo internet abonnement voor afsluit ben je een dief van je eigen portemonnee. Hoe dan ook ben je duurder uit met TV via Ziggo naast internet elders, zo goed is Ziggo niet meer op TV gebied.