Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Jazeker staat dat wel in de regels. Daar wordt o.a. verwezen naar ETSI normen, en die gaan over Europese DOCSIS. Zie:
dat zijn de regels voor fabrikanten niet voor eind gebruikers vziw
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem
Op deze pagina wordt naar het document gewezen in de reactie van Ceasar waar een kabelmodem aan moet voldoen voor gebruik op het Ziggo netwerk dus inderdaad deels voor fabrikanten maar ook voor gebruikers als naslag.
@Garihd schreef:https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem
Dit is de enige pagina die voor de consumenten geldt
al zie ik nu wel dit staan
@MR_CHIP schreef:
@Garihd schreef:https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem
Dit is de enige pagina die voor de consumenten geldt
al zie ik nu wel dit staan
Daarom heb ik mijn eerdere tekst aangepast ik was iets te snel.
ben benieuwd ofdat dat bindend is richting klanten is en of hier monitoring op wordt gedaan
@MR_CHIP schreef:ben benieuwd ofdat dat bindend is richting klanten is en of hier monitoring op wordt gedaan
Het netwerk zelf wordt toch continu gemonitord? Dus wordt daar een storende factor gedetecteerd mogen we verwachten dat er snel genoeg actie wordt ondernomen.
Als de Surfboard aan de Docsis 3.1 normen en andere specificaties voldoet zie ik geen probleem.
Als het modemdeel niet voldoet had deze en de andere surfboard in het tweakers bericht nooit geactiveerd mogen worden zo eenvoudig zie ik het.
Dan moet Ziggo maar een lijst publiceren met geaccepteerde kabelmodems dat is voor de consument uiteindelijk veel duidelijker. Helaas zullen dat voor Nederland alleen de AVM Fritz!box kabelmodem/routers zijn. Bij mijn weten is er voor de Nederlandse markt nog geen andere leverancier.
Ziggo gebruikt nog steeds ook EuroDOCSIS 3.0, dus ieder modem dat je gebruikt moet geschikt zijn voor EuroDOCSIS 3.0 en DOCSIS 3.1.
In Amerika moet/kun je zelf een DOCSIS apparaat kopen, mits dat type door de betreffende ISP wordt gesupport. Die ISP blaast er namelijk nieuwe firmware in, niet zoals bij de Fritz!boxen hier, de fabrikant van het modem.
AVM pakt het heel slim aan. Ze gebruiken op al hun routers in principe dezelfde router software, die ze alleen wat aanpassen voor het type router, DSL, DOCSIS, PON, ethernet, GSM. Die software wordt verder ontwikkeld, en niet nieuw gemaakt voor een nieuwe generatie routers. Als je een AVM DSL modem hebt, dan kun je de settings downloaden naar je PC. Als je dan overgaat naar een kabelrouter, dan kun je diezelfde settings in je kabelrouter uploaden, mits de Fritz!os van dat nieuwe modem van dezelfde generatie of nieuwer is. Alle overeenkomstige settings kun je zo overzetten.
Verder hebben ze zich als doel gesteld hoogwaardige router software te maken, dus niet de simpele pruts stackjes die je bijvoorbeeld op Ziggo routers tegenkomt. Op die manier hebben ze in Duitsland de halve router markt in handen, en krijg je in Nederland bij diverse ISP's ook standaard een Fritz!box.
Andere leveranciers van DOCSIS routers hebben niets dat daar bij in de buurt komt, dus die gaan geen EuroDOCSIS uitvoeringen van hun Amerikaanse routers hier op de markt brengen. De markt is daar veel te klein voor, en ze hebben geen support afdelingen daarvoor ingericht, zoals AVM wel heeft.
Kortom, AVM heeft door heel slim te acteren zichzelf een monopoliepositie verdiend bij diverse types router. Dat is de reden dat je alleen maar Fritz!boxen kunt kopen voor DOCSIS, die andere fabrikanten zien er geen brood in. Die willen alleen maar modems aan ISP's verkopen, of contracten sluiten met ISP's die dan hun modems toestaan op hun netwerk, waarbij die ISP's voor de ondersteuning zorgen. De klant heeft zo nooit contact met de fabrikant.
Ziggo accepteert ieder EuroDOCSIS 3.1 modem, maar lijsten gaan ze niet maken. Logisch, want daar hebben ze geen belang bij. Maar ze kunnen ook geen lijsten maken, want hoewel er een flink aantal EuroDOCSIS 3.1 modems bestaat, brengen die fabrikanten ze niet uit op de vrije markt. Dat geldt voor heel Europa, ik heb indertijd in alle landen waar vrije modem keuze is gekeken naar kabelrouters, en die waren er niet.
Natuurlijk is dat bindend richting klant, wat wil je de klant anders vertellen? De helpdesk realiseert zich niet dat er geen EuroDOCSIS modems verkocht worden op de vrije markt, behalve de Fritz!boxen. Ziggo heeft zijn zaakjes weer eens niet goed voor elkaar. Ze zouden alle gegevens van de vrije modems moeten registreren, en bij CableLabs de lijsten met goedgekeurde modems moet ophalen. Dan kunnen ze meteen zien of het modem goedgekeurd is voor hun netwerk.
@caesar bij alle modem/routers op de vrije markt zorgt de fabrikant voor de firmware, maar dat zal je ongetwijfeld wel weten.
Dus bij kabelmodem/routers op de vrije markt zie ik niet waarom dat hier anders zou zijn.
De andere fabrikanten hebben zover mij bekend voor hun aparatuur ook nagenoeg overal dezelfde firmware op. Alleen de OEM aparatuur dus gemaakt voor een specifieke provider heeft afwijkende software.
Uiteraard komt hier waarschijnlijk nooit een ander merk beschikbaar, inderdaad omdat de markt hier veels te klein is. Dat heeft verder niks met slimmigheid van AVM te maken, dat is niet meer dan marketing gewoon een zakcentje bij verdienen aan die 'paar' kabelmodems die ze in Nederland slijten, de router markt hier is voor alle fabrikanten veel intressanter of AVM hierin de monopolie heeft betwijfel ik andere merken doen het ook goed zo niet beter in verkochte aantallen.
Als ik bij een paar webwinkels kijk staan de Fritz!boxen hier niet op de eerste plaats dus die monopoliepositie valt wel mee, die is er enkel voor de kabelmodem/routers.
Daar gaat het verder niet om, punt is als de netwerkmonitoring van Ziggo deugt waren de gebruikers van ondeugdelijke kabelmodems allang afgesloten, bezocht of anderszins benaderd.
@caesar hebt gelijk. Ik wou te graag een alternatief monster gebruiken en adviseren. Ook excuus voor de persoonlijke sneer die ik gaf.
De Arris voldoet niet aan de specificaties dus is geen goed modem.
Misschien kreeg ik verbinding, maar dat maakt het nog niet ok.
Natuurlijk, kabelrouters op de vrije markt halen hun firmware ook op bij de fabrikant. Echter, die vrije markt bestaat alleen in Europa bij die landen die de EU regelgeving al hebben uitgevoerd. In Amerika heb je geen vrije markt. Daar hebben ISP's gezegd "je mag router A, B, of C aanschaffen, want die ondersteunen wij. Als je router D wilt hebben, jammer dan". Op die manier hoeven ze niet zelf te investeren in routers, zoals Ziggo wel doet, maar bereiken hetzelfde, routers die zijn voorzien van de firmware die zij er in willen hebben.
AVM maakt ook kabel Fritz!boxen met aangepaste firmware voor ISP's. Die krijgen hun firmware van de ISP, niet direct van AVM. De hardware is hetzelfde als die van de vrije Fritz!boxen. Het schijnt dat je ze met veel moeite kunt omprogrammeren naar vrije Fritz!boxen.
Jij kijkt alleen naar de Nederlandse markt, maar dat is onjuist. Duitsland en Italië, en nog andere landen hebben ook vrije modem keuze, dus vrije kabelrouters zouden ook op die markten verkocht kunnen worden. Maar ze worden gewoon niet aangeboden, ze hebben niets extra te bieden boven de gratis routers van de ISP's.
DSL routers en ethernet routers zijn in veel gevallen altijd al vrij geweest, dus het is logisch dat daar veel meer aanbod is. Noem een router een gaming router, voorzie het ding van zoveel antennes dat het op een super stekelvarken lijkt, en het ding verkoopt als een gek.
Overigens heeft AVM ook bij de fiber routers bijna een monopolie, probeer maar een ander merk te vinden met bijvoorbeeld WiFi 6.
@caesar ik woon in Nederland waarom zou ik naar andere markten kijken?
Dat doen de fabrikanten zelf maar, Net als in Nederland is in nagenoeg alle andere landen die verkoop van eigen modems vrij beperkt in tegenstelling tot routers.
Dsl routers bestaan niet, dsl modem/routers waren tot een bepaald ook nooit vrij. Alleen kale routers zijn altijd vrij geweest ook bij Ziggo.
Wifi hoeft niet in de router te zitten die tegenwoordig vaak opgesloten zit in een meterkast.
Ik heb naar andere landen gekeken om te zien of er enige fabrikant was die er brood in zag om DOCSIS modems op de vrije markt uit te brengen. Tenslotte kijken die fabrikanten naar Europa, niet naar Nederland als ze producten gaan ontwikkelen. Als je alleen al naar Italië plus Duitsland kijkt, dan heb je al een heel grote markt. En als @ChrisNL zijn modem in de UK koopt, waarom zou hij dan geen goedgekeurd modem in Duitsland kunnen kopen als die daar op de markt zou zijn? Is nog veel makkelijker ook, geen gedoe met invoerrechten.
Afhankelijk van de provider waren DSL modem/routers al veel eerder vrij dan kabel routers.
Verder weet jij net zo goed als ik dat de grote meerderheid van de modem/routers voor thuisgebruik met WiFi is uitgerust.
Ik vind het wel sneu voor je. Je dacht in de UK een goedgekeurd modem te kopen, en dat blijkt niet het geval.
Je hebt dus drie opties:
An sich wist ik ergens dat het een gok was, eerlijk is eerlijk.
Ik had um ergens kunnen blijven gebruiken maar heb de Ubee UBC1318ZG zonder WiFi weer aangesloten in bridge. Die verbruikt een wattje minder en daarmee speel ik meest op safe voor mijzelf en de buurt qua stabiliteit.
FRITZ!box heeft voor mij geen interessante modellen / usecase.
Dat die dozen voor het klant gemak met wifi zijn uitgerust maakt dit nog niet zinvol.
Bij de eerste glasvezel leveranciers was alleen de NT niet vrij, de DSL modems waren bij onder andere KPN inderdaad eerder mogelijk dan de kabelmodems bij Ziggo
In exacte cijfers ten opzichte van het aantal inwoners van Italie en duitsland valt het aantal verkochte eigen modems ook wel mee volgens diverse bronnen die jij ook wel zal kennen. In 2017 nog geen 1 procent dat zal nu mischien ietjes meer kunnen zijn.
@Garihd schreef:Bij de eerste glasvezel leveranciers was alleen de NT niet vrij, ...
Het heeft mijns inziens ook weinig zin om een eigen NTU/ONT te gebruiken. Dat apparaat is feitelijk een "domme" media converter die niets anders doet dan licht omzetten in elektriciteit vice-versa. Het levert functioneel geen enkel voordeel om een eigen NTU/ONT te gebruiken en ik adviseer dan ook altijd om de NTU/ONT van de provider te blijven gebruiken.
@w.j.b schreef:
@Garihd schreef:Bij de eerste glasvezel leveranciers was alleen de NT niet vrij, ...
Het heeft mijns inziens ook weinig zin om een eigen NTU/ONT te gebruiken. Dat apparaat is feitelijk een "domme" media converter die niets anders doet dan licht omzetten in elektriciteit vice-versa. Het levert functioneel geen enkel voordeel om een eigen NTU/ONT te gebruiken en ik adviseer dan ook altijd om de NTU/ONT van de provider te blijven gebruiken.
Deels mee eens.
Wel een extra stroompunt dus net als destijds al met de FB 5590 en routers van andere merken kon met een LC connector direct op de ftu scheelde weer een apparaat.
De ntu/ont heeft een soortgelijke vertaal functie zoals een modem en valt gewoon onder de vrije keuze regels. Kortom wie dit wil moet hierin gewoon vrij zijn.
In 2017 was de vrije eigen modem keuze nog nieuw, ik denk dat er nu veel meer mensen zijn die wel een eigen modem kiezen als ze geen koud water vrees meer hebben. Alleen al de uitgebreide ingebouwde DECT telefooncentrale van een Fritz!box kan een argument zijn, of de aansturing van verlichting, rolluiken etc. die er al in zit, en die in komende versies nog aanzienlijk uitgebreid wordt. In plaats van drie of vier apparaten maar één.
Een NTU/ONT is een dom ding dat niets toevoegt. Ik zie niet in waarom je in plaats daarvan daar geen SFP+ converter in een router zou kunnen gebruiken. Scheelt inderdaad weer een stopcontact.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.