1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4189Posts
  • 71Oplossingen
  • 1366Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

3.850 Reacties 3.850
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4189Posts
  • 71Oplossingen
  • 1366Likes

@ChrisNL 

Er is een bedrijf ubuy dat die dingen overal in Europa aanbiedt tegen nogal forse bedragen. Ze zijn namelijk refurbished. Als het goed is staat er dan bij dat ze uit de U.S.A. shop van dat bedrijf komen, dus het zijn toch Amerikaanse modems.

Ik heb nergens iets over een EuroDOCSIS versie kunnen vinden.

De firmware is zeker drie jaar oud, en kan waarschijnlijk alleen door een provider aangepast worden, want zo gaat dat in Amerika.

jansmarcel

Level 16
  • 1480Posts
  • 71Oplossingen
  • 741Likes

Zomaar een gedachte... als je al voor een ander modem/router kiest anders dan die van Ziggo, waarom zou je die dan in een bridge mode willen zetten? Ik zelf zou dan doorgaan tot ik een apparaat heb wat alle taken kan uitvoeren. Volgens mij heb je dan aan AVM nog niet eens zo'n verkeerde fabrikant.

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

WiFi vanuit de meterkast is beginnen op achterstand. Daar zijn AP's voor.

Daarnaast is het (om te beginnen) iets duurder om modem, router, switch en accesspoint van elkaar te scheiden, maar daarna relatief goedkoop om één onderdeel te vervangen of upgraden (zoals nu alleen dit modem 2e hands, maar gelikt).

Daarnaast verbruikt een 3in1 (Ziggo) modem met ingebouwde WiFi chipset in bridge modus meer stroom (zelfs met WiFi uitgeschakeld) dan een dedicated device.

@caesar zoals ik zei, hij komt uit de UK. Hoe oud de firmware is boeit me niet zo gezien ie in bridge niet meer hoeft te doen dan een domme media/converter. Domme SFP+ Media Converters krijgen doorgaans ook geen firmware updates en hebben géén webinterface. Router en accesspoint firmware heb ik in orde.

Ik waardeer je inbreng enorm trouwens, tof en leerzaam om zo te bomen.

MR_CHIP

Level 19
  • 12057Posts
  • 136Oplossingen
  • 4114Likes

heb toch het liefste een ziggo modem in bridge modem dan wel modem dan ook ivm meer optimale settings die alleen gepushed worden richting ziggo modems met bijbehorend bootfile

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Bootfile lijkt ie prima volgens de standaard te pakken. De Arris geeft me minder bufferbloat (zonder SQM op router) dan Ziggo's Ubee. Ivm betere hardware misschien.

Ik weet niet wat er te optimaliseren valt aan een gecertificeerde standaard, maar verwacht iig niet buiten de boot te vallen omdat ik oudere firmware draai.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4189Posts
  • 71Oplossingen
  • 1366Likes

@ChrisNL 

Er bestaan maar twee chipsets, één van Broadcom, en één van MaxLinear. Beide kunnen ook gebruikt worden met de router functionaliteit, maar die kun je ook uitschakelen zoals met bridgemode gebeurt. Losse modem chipsets bestaan niet.

Ubuy en nog een paar andere leveranciers bieden deze modems aan in de UK, dat is juist. Maar zij importeren de modems uit hun Amerikaanse vestigingen, en het zijn dus Amerikaanse modems.

In de UK bestaat geen vrije modem keuze, er zijn alleen maar Ziggo's, en die verkopen hun gebruikte modems niet. Oude modems worden vernietigd.

Ook de modem firmware krijgt aanpassingen. Die modem firmware komt in principe van Broadcom c.q. MaxLinear, en wordt door de modem fabrikanten geïntegreerd in hun firmware.

Garihd

Level 16
  • 2306Posts
  • 75Oplossingen
  • 1302Likes

@ChrisNL  schreef:

WiFi vanuit de meterkast is beginnen op achterstand. Daar zijn AP's voor.

Daarnaast is het (om te beginnen) iets duurder om modem, router, switch en accesspoint van elkaar te scheiden, maar daarna relatief goedkoop om één onderdeel te vervangen of upgraden (zoals nu alleen dit modem 2e hands, maar gelikt).

Daarnaast verbruikt een 3in1 (Ziggo) modem met ingebouwde WiFi chipset in bridge modus meer stroom (zelfs met WiFi uitgeschakeld) dan een dedicated device.

@caesar zoals ik zei, hij komt uit de UK. Hoe oud de firmware is boeit me niet zo gezien ie in bridge niet meer hoeft te doen dan een domme media/converter. Domme SFP+ Media Converters krijgen doorgaans ook geen firmware updates en hebben géén webinterface. Router en accesspoint firmware heb ik in orde.

Ik waardeer je inbreng enorm trouwens, tof en leerzaam om zo te bomen.

Een modem zal ook zover ik weet inderdaad nauwelijks of geen firmware updates nodig hebben in tegenstelling tot een router. Bij de combinatie apparaten zullen updates ook hoofdzakelijk de routerkant betreffen.

Echt dom is een modem of een mediaconverter nu ook weer niet, deze moet toch ofwel RF bij kabelmodems ofwel lichtspectrum bij glasvezel omzetten naar een digitaal electrisch signaal.

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ging mij om het verschil tussen een Ziggo/AVM modem met ingebouwde WiFi, en die zonder. Misschien had ik wat dat betreft het woord chipset niet moeten gebruiken. Trusten voor nu.

MR_CHIP

Level 19
  • 12057Posts
  • 136Oplossingen
  • 4114Likes

@ChrisNL  schreef:

Bootfile lijkt ie prima volgens de standaard te pakken. De Arris geeft me minder bufferbloat (zonder SQM op router) dan Ziggo's Ubee. Ivm betere hardware misschien.

Ik weet niet wat er te optimaliseren valt aan een gecertificeerde standaard, maar verwacht iig niet buiten de boot te vallen omdat ik oudere firmware draai.

ik zag vooral dat de fritzbox het ofdma kanaal op een lagere frequentie koppelde dan de sagemcom

slechte bufferbloat best hoog is meer dankzij de usb c to ethernet adapter met een crap laptop

MR_CHIP_0-1704755250835.png

MR_CHIP_1-1704755283264.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32157Posts
  • 2271Oplossingen
  • 16235Likes
ik zag vooral dat de fritzbox het ofdma kanaal op een lagere frequentie koppelde dan de sagemcom

Dat was niet het geval, we werden destijds in verwarring gebracht door een bug in de weergave bij de F3896. Deze toont voor zowel OFDM als OFDMA het nummer van de eerste actieve subcarrier, niet de frequentie, ook al staat er 'Hz' bij. De FRITZ!Box koppelde hetzelfde OFDMA-kanaal met dezelfde frequentie als de F3896.

docsIf31CmUsOfdmaChanFirstActiveSubcarrierNum OBJECT-TYPE
SYNTAX Unsigned32
MAX-ACCESS read-only
STATUS current
DESCRIPTION
"This attribute defines the first active subcarrier number
in the Upstream OFDMA Channel.

When the Upstream OFDMA Channel is operating in 2K FFT Mode,
the minimum occupied bandwidth is 10 MHz, the subcarriers are
spaced at 50 KHz intervals, and the valid range of values
for this object is 74 to 1774.

When the Upstream OFDMA Channel is operating in 4K FFT Mode,
the minimum occupied bandwidth is 6.4 MHz, the subcarriers are
spaced at 25 KHz intervals, and the valid range of values
for this object is 148 to 3692."
REFERENCE
"Information Model Mapping: CM-SP-CM-OSSIv4.0
UsOfdmaChannel::FirstActiveSubcarrierNum"
::= { docsIf31CmUsOfdmaChanEntry 3 }

MR_CHIP

Level 19
  • 12057Posts
  • 136Oplossingen
  • 4114Likes

point taken maar, dat was niet het enigste lang leve geen eigen custom dns server kunnen runnen op het router/modem (lang leve bridge mode en asus router met custom firmware )

en ping spikes van hier tot in de 100en ms 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4189Posts
  • 71Oplossingen
  • 1366Likes

@MR_CHIP 

De Fritz!box heeft natuurlijk een eigen DNS server, en daar heb ik geen problemen mee.

Je moet me toch eens precies uitleggen hoe jij nu zo'n ping test draait, met welke software, en tegen welke hosts op afstand. Ik krijg het niet voor elkaar om rare ping tijden te produceren.

MR_CHIP

Level 19
  • 12057Posts
  • 136Oplossingen
  • 4114Likes

tijdens het game bij call of duty was het drama op alle connectboxen, fritzbox ,

en niet op de sagemcom zeker de laatste tijd niet vaak tussen 12-30 ms in game 

ik wou meer dingen runnen dan een normale gebruiker denk ik ook heb elke 3 uur automatische speedtest via een addon

en de wifi snelheid die ik haal is beter dan bij de fritzbox , gelijk aan de sagemcom

wifi 6 channel 52 160Mhz 

MR_CHIP_0-1704758688798.png

en een 4g backup sim wan failover 

eigen adguard dns local server , doeii ads

Screenshot_2024-01-09-01-10-26-479_com.android.chrome.jpg

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@caesar Ik heb net gebeld met de klantenservice, verteld dat ik een tevreden klant ben.

Maar ik een exotisch 2e hands eigen modem heb aangesloten, waarmee ikzelf ook geen enkel probleem ervaar, hij werkt zelfs iets beter. Dat ik dit met engie trots gedeeld heb op het Ziggo forum, waarna ik de waarschuwing kreeg dat ik dan geen problemen ervaar maar met mijn modem misschien wél een stoorzender ben voor klanten in mijn buurt. Dus dat ik bel om dit uit te sluiten en anders het modem van Ziggo weer in gebruik neem.

We zijn samen alles nagelopen, klopt dat ik een eigen modem kan aansluiten, klopt dat deze succesvol verbinding heeft gemaakt en op mijn lijn lijkt alles prima in orde. "Geen enkele waarschuwing te zien".

Uitgebreide ondersteuning zou pas uitgelezen kunnen worden na aansluiten modem van Ziggo (wel prettig idee qua privacy van mijn kant natuurlijk).

Klantenservice is van mening dat ik in huidige situatie géén problemen veroorzaak voor klanten om mij heen. Ook in mijn buurt zag klantenservice geen problemen.

Me werd letterlijk gezegd. "Je hebt alles volgens het boekje gedaan, anders had je geen verbinding gekregen. Je bent andere kanten niet tot last met jou modem. Laat je maar niet gek maken".

Ik laat de situatie dus zoals ie nu is.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4189Posts
  • 71Oplossingen
  • 1366Likes

@ChrisNL 

Maar je hebt er vast en zeker niet bij verteld dat jouw modem geen EuroDOCSIS modem is, maar een Amerikaans modem. Daarmee voldoet hij niet aan de aansluitvoorwaarden.

https://origin.ziggo.nl/content/dam/ziggo/klantenservice/apparaten/modems/eigen-modem/pdf%27s/Ziggo_...

Die reppen namelijk over de ETSI standaarden, en dat zijn de Europese standaarden voor DOCSIS.

De klantenservice denkt nu dat jij een EuroDOCSIS modem hebt aangesloten, ze komen echt niet vanuit zichzelf op het idee dat je een Amerikaans modem hebt aangesloten. Hun antwoorden zijn dus gebaseerd op een verkeerde veronderstelling.

MR_CHIP

Level 19
  • 12057Posts
  • 136Oplossingen
  • 4114Likes

ach zodra er iets van storing op een netwerk wordt gemeten komen ze tzt wel op de stoorzender af 

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@caesar Ik heb verteld dat het een exotisch tweedehands modem is wat ik heb besteld vanuit de UK, (waar ze zoals je zelf zei ook gecertificeerde EuroDOCSIS gebruiken).

Klantenservice baseerde antwoord op de storingsvrije omgeving van mij en mijn buurt.

Ik vind het prima als je wil ontkennen dat er (o.a. particulier) tweedehands Arris S33 modellen vanuit de UK te koop zijn. Me bekruipt het gevoel dat je een belang hebt bij de verkoopcijfers van AVM FRITZ!box. Dank voor het prettige gesprek, succes in jou topic!

@MR_CHIP precies! Als er iets loos blijkt zal ik dit ook direct communiceren, als je de komende maanden/jaren niets van me hoort mag je aannemen dat 't als de gesmeerde bliksem gaat 👍🏻

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4189Posts
  • 71Oplossingen
  • 1366Likes

@ChrisNL 

Ik heb je al een paar keer uitgelegd dat er bedrijven zijn die op de Europese markt tweedehands Amerikaanse DOCSIS modems verkopen.

Als je het niet geloofd, kijk dan maar hier:

https://www.u-buy.co.uk/product/FH1IATFXG-arris-surfboard-s33-rb-docsis-3-1-multi-gigabit-cable-mode...

Daar staat duidelijk bij "imported from USA Store".

Hier is zijn nieuwere uitvoering met 2,5 Gb ethernet, te koop bij Amazon UK:

https://www.amazon.co.uk/ARRIS-Surfboard-S33-Multi-Gigabit-Approved/dp/B08FMSC5WZ?th=1

En wat staat er in de begeleidende tekst: "

• Compatibility: The SURFboard S33 is compatible with major U.S. cable internet providers including Cox (Gigablast), Spectrum (Internet Gig), Xfinity (Blast!/Extreme Pro) and others. It's approved for cable internet speed plans up to 2.5-Gbps. Check your Internet Service Provider (ISP) website to confirm compatibility..

Lijkt mij duidelijk, het is een Amerikaans modem, geen Europees modem.

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@caesar als je gelijk hebt, heb je gelijk. Tuurlijk kan vanuit de UK ook een US model verkocht worden.

Zover ik weet ben ik transparant geweest, ook naar klantenservice, maar heb ik vooralsnog een prima werkend modem wat geen ellende veroorzaakt.

MR_CHIP

Level 19
  • 12057Posts
  • 136Oplossingen
  • 4114Likes

@caesar , zolang ziggo niet klachten krijgt is er natuurlijk niks mis met dit modem te gebruiken op het ziggo netwerk niks in de regels staat volgens mij dat dit niet mag wettelijk gezien

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic