Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
of is dat fout @tobiastheebe ?
Een (DOCSIS 3.1-)modem dat bijvoorbeeld in de VS is gekocht kan niet de (8 MHz brede) EuroDOCSIS 3.0-kanalen koppelen, alleen de 6 MHz brede DOCSIS 3.0-kanalen die daar gebruikt worden. Dit verschil komt nog uit de tijd van PAL en NTSC. 'Euro'DOCSIS 3.1 bestaat inderdaad niet.
kan een modem met docsis 3.1 uit de vs dan wel het test kanaal OFDMA upstream kanaal koppelen als die aanwezig is op de cmts voor dat gebied ? (en online komen samen met het docsis 3.1 OFDM kanaal) of geeft dat te weinig snelheid vanwege de QPSK modulatie
Wat betreft de ATDMA-kanalen in de upstream wordt wel dezelfde kanaalbreedte (6,4 MHz) gebruikt als in de VS. In theorie zouden de OFDM- en OFDMA-kanalen ook gekoppeld moeten kunnen worden, maar het OFDM-kanaal moet dan wel 'primary-capable' zijn. Dan is er ook nog onzekerheid m.b.t. BPI+ en certificaten.
QPSK zie ik altijd als actieve modulatie op MV2's, maar op mijn UBC1318ZG zie ik dat er ook andere IUC's beschikbaar zijn (3 4 10 11 12 13). De actieve IUC wordt helaas niet getoond.
@MR_CHIP schreef:ik denk dat je effe je kennis moet bijwerken er bestaat geen euro variant meer vanaf docsis 3.1
dus een docsis 3.1 modem is niet compatible met eurodocsis 3.0 als het geen europees model is
Je hebt gelijk dat DOCSIS 3.1 in principe gelijk is over de hele wereld. Echter, omdat DOCSIS 3.1 modems backwards compatible moeten zijn met DOCSIS 3.0, heb je automatisch EuroDOCSIS 3.1 modems die compatible zijn met EuroDOCSIS 3.0. Daarnaast zouden er nog wel eens een paar kleinigheidjes kunnen zijn die toch verschillen in de DOCSIS 3.1 specificaties voor Amerika en Europa, ook in verband met backwards compatibiliteit.
nogmaals
Eurodocsis3.1 bestaat niet
docsis 3.1 modems zijn backwards compatible met eurodocsis 3.0 dit maakt de 3.1 chip niet opeens een eurodocsis variant
Beste @MR_CHIP ,
Zie:
- The differences between US DOCSIS and EuroDOCSIS, and will DOCSIS 3.1 eliminate them? | Excentis
Dit is waarom er voor het gemak EuroDOCSIS3.1 bestaat, het heeft dus meer met backwards compatibility te maken, zoals @caesar aan heeft gegeven.
Je kunt namelijk geen US DOCSIS3.1 modem aansluiten op het Ziggo Netwerk, i tried.
MVG
@tobiastheebe nogmaals de vraag wordt een beetje moe van mensen die het beter te denken weten
en sorry als ik wat aanvallend overkomt
eurodocsis 3.1 bestaat nu wel of niet
vanaf docsis 3.1 is er geen euro variant meer op de docsis 3.1 spec
er bestaat voor een docsis 3.1 modem wel backwards compatible wel eurodocsis 3.0
en dat een US docsis 3.1 modem niet werkt is niet zo gek er is immers geen docsis 3.1 upstream kanaal beschikbaar (al wordt dit steeds verder mogelijk gemaakt ) en een us modem kan niet connecten met de eurodocsis 3.0 downstream in nederland
Excentis noemt het 'Euro'DOCSIS 3.1 om aan te geven dat het om backwards compatibility voor EuroDOCSIS 3.0 (EU) i.p.v. DOCSIS 3.0 (US) gaat. Wat betreft DOCSIS 3.1 zelf zijn er geen technische verschillen, voor zover ik weet.
Excentis noemt ook duidelijk de technische verschillen tussen ED en D 3.0 die mede veroorzaken dat een modem uit de VS in EU niet online komt. OFDMA is hierin geen factor.
sorry als het wat aanvallend overkwam @caesar @Jonathan-458 zo is het zeker niet bedoeld
ik ga dat stukje effe aandachtig lezen dan maar
EuroDOCSIS 3.1 bestaat inderdaad niet.
Dat modem zal echter niet op een Ziggo aansluiting gebruikt kunnen worden zonder dat deze gecertificeerd is.
DOCSIS 3.1 is inderdaad overal gelijk, maar ik wil niet uitsluiten dat er toch kleine verschillen zijn in de implementatie. Denk hierbij aan certificaten, maar ook aan andere zaken. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat er zoiets is als een DOCSIS 1.0 'nood'kanaal . Als je een Fritz!box opbrengt zonder dat die door Ziggo geconfigureerd is, dan komt hij wel op met een heel langzame noodverbinding naar Ziggo. Het zou mij dus niet verbazen als er daarin toch verschillen blijven bestaan.
Het kan dan op papier niet, maar sinds juni 2022 draait er al een Arris SURFboard SB8200. En sinds kort heb ik zelfs een Arris SURFboard S33 via (ogenschijnlijk) DOCSIS 3.1 op het Ziggo netwerk actief.
Lijkt probleemloos, de S33 geeft me ietsje betere prestaties als een Ubee.
Ik zou niet adviseren nu zelf zulk spul te kopen en aan te sluiten, maar.. Zolang ik dat bericht niet aanpas, mag je aannemen dat alles soepel gaat.
Dat is mooi, maar zie je nu DOCSIS 3.0 kanalen of niet. Als je ze wel ziet, dan gedraagt dat ding zich ook als EuroDOCSIS modem.
Verder is natuurlijk de vraag waar je eventuele firmware updates vandaan haalt. In Amerika blaast de provider die er in, net zo als Ziggo het hier doet met zijn routers.
Nee ik zie niets... Na inloggen op webinterface probeert ie waarschijnlijk Docsis 3.0 kanalen te laten zien, die ie niet heeft?, dus loopt de webinterface vast (maar blijft ie prima functioneren qua modem).
Het blijft dus gissen wat ie onder de motorkap doet. Imo sowieso DOCSIS 3.1 up/downstream anders geeft ie geen blauwe led.
Misschien dat Ziggo meer kan zien vanaf de helpdesk kant, maar je krijgt pas ondersteuning na opnieuw aansluiten Ziggo's modem.
Behalve dit (niets kunnen met webinterface) alles soepel.
Firmware updates zullen idd niet komen, maar zolang het de DOCSIS 3.1 standaard is die werkt verwacht ik daar niet om verlegen te zitten. 't Is slechts een dom modem in bridge, router en accesspoints (met hun eigen firmware updates) in eigen beheer hier.
Je weet nu helemaal niet wat hij doet met DOCSIS 3.0, en met name niet met de upload kanalen. Het kan zijn dat hij wel probeert via DOCSIS 3.0 upload kanalen te werken, en dan ben je druk bezig het Ziggo netwerk te verstoren. De Amerikaanse kanalen zijn namelijk 6 MHz breed, en de Europese 8 MHz. Vanuit de bootfile krijgt jouw modem de opdracht om ook DOCSIS 3.0 kanalen te gebruiken.
Al met al is het niet echt slim om een verkeerde DOCSIS versie te gebruiken, jij kunt niet overzien wat de gevolgen op het Ziggo netwerk zijn.
en je kan gewoon zo afgesloten worden als die verstoring impact heeft op andere
Sinds juni 2022 gaat het ook al goed met een andere Arris. Vooralsnog laat ik het zo.
Als ik van de week tijd heb zal ik eens bellen met de klantenservice en vragen hoe het eruit ziet aan Ziggo's kant (als ze het al iets kunnen uitlezen).
@ChrisNL schreef:
Sinds juni 2022 gaat het ook al goed met een andere Arris. Vooralsnog laat ik het zo.
Als ik van de week tijd heb zal ik eens bellen met de klantenservice en vragen hoe het eruit ziet aan Ziggo's kant (als ze het al iets kunnen uitlezen).
Eerder willen uitlezen, kunnen zal het probleem niet zijn. Volgens mij liep Ceasar tegen dat probleem aan.
Dat is het probleem, jij weet niet of het goed gaat met andere abonnees in jouw buurt. Die kunnen wel degelijk problemen ondervinden zonder dat jij daar weet van hebt.
Het is heel simpel, jij gebruikt een apparaat dat niet geschikt is voor het Ziggo netwerk. Daarmee speel je Ziggo in de kaart, want dat was precies één van hun argumenten om tegen de vrije-modemkeuze te zijn.
Als je een eigen modem/router wilt, koop een Fritz!box. Dat zijn de enige modem/routers voor EuroDOCSIS die in de vrije verkoop zijn. Dat mag je niet leuk vinden, maar dat is de realiteit. Gebruik anders gewoon een Ziggo modem.
Wat je nu doet is niet verantwoord, Ziggo heeft volkomen gelijk dat ze hun netwerk willen beschermen tegen dit soort toestanden, waar jij onmogelijk kunt weten wat jouw modem voor problemen oplevert. Het feit dat de webinterface van jouw modem al niet eens wil opkomen is al een veeg teken. Dat jij geen problemen in de verbinding hebt, is volkomen nietszeggend.
DOCSIS is een shared medium protocol, dat alleen goed en betrouwbaar kan functioneren als iedereen goedgekeurde apparatuur gebruikt. Op dat principe maak jij nu inbreuk, en daarmee ondergraaf je het hele vrije-modem principe.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.