Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@RoWi. schreef:
...de meeste lezers hier weten ook wel dat momenteel AVM de docsis modem markt voor Europa domineert, ...
AVM is in Europa dominant op DOCSIS modemrouter combinaties, niet op DOCSIS modems, laat staan op DOCSIS 3.1 modems.
@RoWi. schreef:Dat er in Duitsland en Italie al langer de keuze vrijheid is, lijkt voor de fabrikanten ook nog niet zo heel interresant te zijn, ...
Dat het in Duitsland erg lastig is om voet aan de grond te krijgen geldt voor een heleboel branches. In Duitsland wordt nog altijd zeer frequent de onderstaande stelling gebezigd:
"Das was wir selber gemacht haben ist immer besser".
Laat onverlet dat ik zal blijven streven naar het op de markt krijgen van een full transparent DOCSIS 3.1 / EuroDOCSIS 3.0 modem.
Ik ben er van overtuigd dat er een aanzienlijke markt is voor ik DOCSIS modems. Ik zou echt niet weten waarom de Europase markt sterk af zou moeten wijken van bijvoorbeeld de Amerikaanse markt waar het gebruik van een DOCSIS modem i.c.m. een losse router de normaalste zaak is.
Mijn pijlen zijn gericht op de Touchstone SB8200, de MB8611 van Motorola en als fallback de CM1100 van Netgear.
@w.j.b dan hebben wij blijkbaar een verschillende kijk op de 'Nederlander' die zijn niet altijd klaar voor veranderingen. Wat noem je een aanzienlijke markt hoeveel internet klanten heeft ziggo rond de 4 miljoen ofzo wat is daarvan een aanzienlijk deel, en nog beter wat is realistich? De overige EU bewoners zou ik zeker niet gelijkstellen met de Amerikanen.
Wel byzonder dat je jouw uitspraak niet onderbouwd met een link, waar kan ik lezen waarom de CM8200B niet lijkt te zijn gecertificeerd.
Doorgaans klopt de stelling dat een Duits product beter en deugdelijker is dan producten uit andere landen.
nu snap ik wel waarom niet veel mensen meer reageren als er een paar forums users met elkaar bekvechten over een discussie wat het gros van nederland toch niet boeit
en het is toch nog eindeloos wachten zoals het eerder ook al was dus is er niet veel veranderd
@RoWi. schreef:Wel byzonder dat je jouw uitspraak niet onderbouwd met een link, waar kan ik lezen waarom de CM8200B niet lijkt te zijn gecertificeerd.
@w.j.b schreef:
@RoWi. schreef:Wel byzonder dat je jouw uitspraak niet onderbouwd met een link, waar kan ik lezen waarom de CM8200B niet lijkt te zijn gecertificeerd.
Die lijst heb ik al vaker bekeken, dat is niet het antwoord van Commscope die je beweerd te hebben gekregen alleen Commscope en Cablelabs en hun certificerings bedrijven kunnen vertellen waarom dat model niet in die lijst staat.
"Ik hoef ook geen antwoord, ik weet het antwoord immers al.
Als je mijn berichten gelezen had, dan had je kunnen weten dat ik al terugkoppeling heb van Commscope."
Welke terugkoppeling in welke reactie staat waarom de CM8200B niet is gecertificeerd?
@RoWi. schreef:
Die lijst heb ik al vaker bekeken, dat is niet het antwoord van Commscope die je beweerd te hebben gekregen alleen Commscope en Cablelabs en hun certificerings bedrijven kunnen vertellen waarom dat model niet in die lijst staat.
Ik heb ook nooit beweerd dat ik een terugkoppeling van Commscope heb gekregen waarom dat modem niet gecertificeerd is, alleen dat Commscope niet afwijzend staat tegenover het op de Europese markt brengen van de SB8200. Klik.
@RoWi. schreef:
"Ik hoef ook geen antwoord, ik weet het antwoord immers al.Als je mijn berichten gelezen had, dan had je kunnen weten dat ik al terugkoppeling heb van Commscope."
Welke terugkoppeling in welke reactie staat waarom de CM8200B niet is gecertificeerd?
Je moet mijn reactie natuurlijk niet uit z'n verband trekken, het ging daarbij immers helemaal niet om de waarom vraag.
Bron.
Persoonlijk vind ik de waarom vraag ook niet zo interessant.
Sorry hoor maar die reactie impliceert dat Commscope jouw heeft verteld waarom de modem niet zou zijn gecertificeerd, Nu link je maar de reactie op @Bert niet naar de reactie waar je naar je eerder naar reffereert : Klopt, maar @m.vd.vlist heeft dat bericht waar ik het over had zeer zeker wel gelezen.
Kortom nogmaals welke terugkoppeling vanuit Commscope? Welk bericht die we hadden kunnen lezen. Wel heel bijzonder dat je zelf over het niet gecertificeerd zijn van een product begint en nu schrijft dat het je niet intresseert.
@RoWi. "Wel heel bijzonder dat je zelf over het niet gecertificeerd zijn van een product begint en nu schrijft dat het je niet intresseert."
Dat versterkt mijn vermoeden: bezigheidstherapie.
@RoWi. schreef:Sorry hoor maar die reactie impliceert dat Commscope jouw heeft verteld waarom de modem niet zou zijn gecertificeerd,
Mag ik je vragen waar je dat op baseert?
@RoWi. schreef:Nu link je maar de reactie op @Bert niet naar de reactie waar je naar je eerder naar reffereert : Klopt, maar @m.vd.vlist heeft dat bericht waar ik het over had zeer zeker wel gelezen.
Ik link naar mijn reactie op de reactie van @Bert omdat dat de reactie is die jij uit z'n verband trekt.
@RoWi. schreef:Kortom nogmaals welke terugkoppeling vanuit Commscope? Welk bericht die we hadden kunnen lezen.
Nogmaal klik.
@RoWi. schreef:Wel heel bijzonder dat je zelf over het niet gecertificeerd zijn van een product begint en nu schrijft dat het je niet intresseert.
Waarom lees jij toch zo ontzettend selectief en vergeet jij een woordje waardoor je tot een volkomen foutieve conclusie komt. Notabene het woordje wat je zelf in de discussie brengt nemelijk WAAROM.
Het interesseert me absoluut niet WAAROM dat modem niet gecertificeerd is, alleen dat dat modem niet gecertificeerd is. Dat is toch volstrekt iets anders als dat jij nu suggereert of niet soms?
De CM8200B is niet geschikt voor Europa. Hoewel het een EuroDOCSIS modem is, dus gebruik maakt van 8 MHz brede kanalen, is dit type toegespitst op Australië en Nieuw Zeeland waar ze een andere opsplitsing van de banden hebben.
In Europa moet je de TM3402B hebben, of de TM3402B/CE, waarschijnlijk zal de laatste het beste aansluiten op het Ziggo netwerk. Je krijgt er dan meteen 2 telefoonlijnen bij.
https://shop.brauntelecom.de/en/Coaxial-Technology/Cable-modems/Cable-modem-TM3402B-CE-eMTA.html
Ik reageerde op jouw reactie naar @DON PAPA en @m.vd.vlist
Blijkbaar las je zelf niet goed de reactie naar Bert staat er volledig buiten.
Maar goed iets met de pot die de ketel iets verwijt......
Nog steeds geen link waar de terugkoppeling vanuit Comscope wordt genoemd.
@RoWi. schreef:Nog steeds geen link waar de terugkoppeling vanuit Comscope wordt genoemd.
Nogmaals de link naar waar de terugkoppeling vanuit commscope wordt genoemd. Klik.
@RoWi. schreef:Ik reageerde op jouw reactie naar @DON PAPA en @m.vd.vlist
Blijkbaar las je zelf niet goed de reactie naar Bert staat er volledig buiten.
Dus dit bericht van jou is een reactie op mijn (rood omkaderde) reactie op een bericht van @DON PAPA?
Vreemd want die reactie is toch echt een reactie op een bericht van @Bert.
En dat is het stukje waarvan ik aangaf dat je dat niet uit z'n verband moet trekken.
Je hebt geen commentaar op mijn bericht?
@caesar schreef:De CM8200B is niet geschikt voor Europa. Hoewel het een EuroDOCSIS modem is, dus gebruik maakt van 8 MHz brede kanalen, is dit type toegespitst op Australië en Nieuw Zeeland waar ze een andere opsplitsing van de banden hebben.
Is de te gebruiken frequentie dan geen onderdeel van het cm configuration file?
Natuurlijk is de te gebruiken frequentie onderdeel van de cm boot file, echter die dingen zijn blijkbaar zo ontworpen dat je geen frequenties kunt invoeren die niet gebruikt mogen worden in het gebied waarvoor de modem bedoeld is.
Vodafone Duitsland gebruikt deze modems. Je hebt nu een link naar een bedrijf waar je zo'n modem kunt bestellen. Dus nu heb je al twee modems waar je uit kunt kiezen.
Overigens lijkt er van deze TM3402B ook een modem/router uitvoering te bestaan, want het ding heeft 4 LAN poorten. Hij staat dus gewoon permanent in bridge mode.
@caesar schreef:In Europa moet je de TM3402B hebben, of de TM3402B/CE, waarschijnlijk zal de laatste het beste aansluiten op het Ziggo netwerk.
Dank je voor het mij attenderen op dit modem, ik zal me er eens in verdiepen.
Wel grappig om te zien dat, net als bij de CM8200A/B ook van dit modem alleen de A variiant (DOCSIS 3.1 / DOCSIS 3.0) gecertificeerd is terwijl de B variant (DOCSIS 3.1 / EuroDOCSIS 3.0) ontbreekt in de CableLabs lijsten.
Laten we niet opnieuw een hele discussie gaan voeren maar dat dat bij mij nog een paar vragen oproept moge denk ik duidelijk zijn.
Volgens mij hebben bijna al die pure kabelmodems dat. Ze hebben sowieso de switch chip aan boord. Anders heb je namelijk geen managment interface om op in te loggen. Management interface is net als bij een gewone managed switch volgens mij verbonden met een interne LAN interface. En je hebt ook geen mogelijkheden voor link aggregation als je geen switch chip hebt. Als je dus zo'n modem koopt dan is dat ook gewoon een modem met een software bridge.
Vandaar dat ik eerder al zei, wat voor nut heeft het om zo'n CM8200 te nemen tov bijvoorbeeld die Ubee 1318ZG. Die zijn ook 100% transparant in bridge mode en uiteindelijk blijft het een software bridge. Die Ubee modems kunnen ook link aggregation doen, alleen is dat in de Ziggo firmware uitgeschakeld volgens mij.
Ik juich vrije modem keuze toe, maar in de praktijk heb je er denk ik niet veel aan tenzij je aan zo'n connect box vast of zit of wilt een all in one kabelrouter zoals jij wilt.
Het is heel simpel. Er zijn maar twee DOCSIS 3.1 chips, één van Broadcom en de Puma 7 van MaxLinear. Je kunt met zo'n ding een modem/router bouwen, of een modem. In het laatste geval gebruik je een groot gedeelte van de chip niet.
De switch zit bij mijn weten op een aparte chip, die precies bij de betreffende DOCSIS chip past.
Link aggregation kan handig zijn, maar dan moet je wel een hogere snelheid dat 1Gb op de coax hebben.
Er zijn echter ook al modems met een 2,5 Gb aansluiting, maar die zijn voor Amerika, de Euro versies zijn er nog niet.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.