1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

 

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

 

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

 

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

Uitgelicht
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Reacties
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

3.850 Reacties 3.850
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@BertM3 

ULA adressen hebben niets te maken met VLAN's. Een hele hoop consumenten routers zijn feitelijk nogal halfbakken van opzet. Ik vroeg laatst welke routers een echte DNS functie voor hun eigen LAN hebben. Ik heb daar jammer genoeg weinig reactie op gehad. Wil je echter op de juiste manier omgaan met IP, zoals dat wordt aanbevolen, dan gebruik je DNS namen bij het opzetten van verbindingen binnen je eigen LAN. Dan krijg je automatisch IPv6 verbindingen als die apparatuur met hun IPv6 adres bij de lokale DNS server geregistreerd is. Zo behoort het te werken, en niet met achterhaalde IPv4 adressen vrutten.

 

Ik hielp onlangs nog iemand met een achte Asus Gaming router. Geen idee wat zo'n ding extra geschikt maakt voor gaming, maar een DNS server of ULA adressen kun je vergeten. Dat snappen de meeste consumenten toch niet, dus dan laat je het weg. Maar wel een heel bos aan indrukwekkend antennes.

 

De man had ook  een Fritz!box 7590 staan, die had hij gekocht voor zijn telefonie. Na een aantal berichtjes heen en weer had hij zijn Fritz!box up and running met IPv6, wat hem niet lukt met zijn Asus.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Het hele idee achter een gaming router was voorheen dat je router bepaalde servers blocken kon. Netduma heeft daar een patent op, en verkoopt dat aan Netgear. De meeste games hebben tegenwoordig een matchmaking algoritme die bepaald met welke server je verbind, dat kan bijvoorbeeld in de VS zijn terwijl er ook een server in Amsterdam staat. Dus als jij bijvoorbeeld Call of Duty speelt op een Xbox of een Playstation, en je wilt dus niet met de VS verbinden dan kan je dat instellen door middel van geoblocking. Dat is IMHO het enige nut van een gaming router. Bij de meeste andere 'gaming routers' betekend het alleen dat er QoS op zit.

PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Ik zou het gebruik van ULA mijden tenzij het niet anders kan. Of dit haalbaar is, zal afhangen van de router en de behoefte voor het lokale netwerk.

 

Helaas is doordat Android geen ondersteuning biedt voor DHCPv6 het voor de meeste netwerken logisch om het interne netwerk (in ieder geval primair) op basis van SLAAC in te richten, terwijl de IPv6 prefix van Ziggo alleen verkregen kan worden via DHCPv6. Dit resulteert op de router voor complexiteit.

 

Om verstoringen van het lokale netwerk te mitigeren bij uitval van de internet connectiviteit (en een via DHCPv6 verkregen IPv6 prefix) kan je het beste de diverse SLAAC / Router Advertisement lifetime parameters op je router verhogen naar een periode die hoger is dan een potentiële verstoring van de internet verbinding.

 

Als de router een DNS server biedt dan kan ook deze via SLAAC geadverteerd worden, echter kan het zijn dat de router niet vanzelf het interne globaal-unicast IPv6 overneemt in de advertentie van DNS, wat nodig is voor het geval de IPv6 prefix een keer wijzigt. Als dat het geval is dan kan het mogelijk alsnog werkend gemaakt worden door een extra statisch gedefinieerd link-local IPv6 toe toe voegen op de router en dat adres te configureren in de IPv6 DNS advertentie.

 

De IPv6 prefix van Ziggo is groot genoeg om te verdelen over meerdere interne VLANs zodat routering op basis van globaal-unicast IPv6 mogelijk is voor het interne netwerk voor degenen die een dergelijk netwerk ingericht hebben. De uitdaging daar is de interactie tussen de DHCPv6 client op de router (welke de IPv6 prefix ontvangt) en de SLAAC service op de router. De mogelijkheden daar zullen verschillen per product.

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@PKoster  schreef:

Om verstoringen van het lokale netwerk te mitigeren bij uitval van de internet connectiviteit (en een via DHCPv6 verkregen IPv6 prefix) kan je het beste de diverse SLAAC / Router Advertisement lifetime parameters op je router verhogen naar een periode die hoger is dan een potentiële verstoring van de internet verbinding.

Standaard staat de "lifetime" op 2592000 seconden ofwel 30 dagen en dat lijkt me meer dan genoeg om een eventuele verstoring van de Internet verbinding te verhelpen.

PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Ik bedoel hiermee de lifetime die de eigen router doorgeeft aan IPv6 clients (voor het door de client gekozen IPv6 adres, voor het default router IPv6 adres, voor de IPv6 DNS server, etc.). Deze staan los van de lifetime die Ziggo geeft aan de verstrekte te delegeren IPv6 prefix en wordt bepaald door de eigen router.

 

Routers die RFC4861 implementeren kunnen een standaard geldigheidsduur van deze velden in de orde van een half uur of lager hanteren.

 

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@PKoster  schreef:

Ik bedoel hiermee de lifetime die de eigen router doorgeeft aan IPv6 clients (voor het door de client gekozen IPv6 adres, voor het default router IPv6 adres, voor de IPv6 DNS server, etc.). Deze staan los van de lifetime die Ziggo geeft aan de verstrekte te delegeren IPv6 prefix en wordt bepaald door de eigen router.

 

Routers die RFC4861 implementeren kunnen een standaard geldigheidsduur van deze velden in de orde van een half uur of lager hanteren.


Klopt en standaard staat die valid-lifetime op 259200 seconden ofwel 30 dagen.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@w.j.b 

259200/(24x60x60)=3 geen 30.

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@m.vd.vlist  schreef:

@w.j.b 

259200/(24x60x60)=3 geen 30.


Maar 2592000/(24x60x60) is 30 en geen 3. 

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

 


@w.j.b  schreef:

@m.vd.vlist  schreef:

@w.j.b 

259200/(24x60x60)=3 geen 30.


Maar 2592000/(24x60x60) is 30 en geen 3. 


Dat wel ja. 🙂

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zag het inderdaad in de ziggo app waar dat eerst nog melding gaf kan ik nu mac addressen invullen

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@Mariska 

vraagje wat me te binnen schoon stel iemand weet een ubee modem 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg

te kopen/vinden op marktplaatst ik weet dat die modems worden gedeactiveert alleen nu met die vrije modem keuzen kan diegene dus gewoon de CM MAC en MTA MAC

invullen in de ziggo app en dan doet het modem het weer ????

 

Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes

Dat is een hele slimme @MR_CHIP 😄

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Mariska 

vraagje wat me te binnen schoon stel iemand weet een ubee modem 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg

te kopen/vinden op marktplaatst ik weet dat die modems worden gedeactiveert alleen nu met die vrije modem keuzen kan diegene dus gewoon de CM MAC en MTA MAC


Als Ziggo een sluitende administratie heeft, waar o.a. beide MAC's en serienummer in vermeldt staat, dan zou Ziggo kunnen zeggen dat de betreffende Ubee gestolen is ( niet teruggeleverd na uitleen ) en dat het apparaat terug moet naar de eigenaar.

Echter dan zou Ziggo inzicht in haar administratie moeten geven en als dat voor Ziggo opweegt tegen dat ene apparaat en de activatie daarvan?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@MR_CHIP, @Havanna , @Pasi ,

Een fabrikant van netwerkapparatuur krijgt reeksen van MAC adressen om te gebruiken op zijn apparatuur. Met andere woorden, vanuit een MAC adres kun je herleiden wie de fabrikant van het betreffende netwerk apparaat is. Daar bestaan databases van. Als Ziggo verstandig is (je blijft hopen), dan controleren aan de hand van het MAC adres welk merk, en wellicht type, apparaat wordt aangesloten.

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan een mod hierin een antwoord in geven als dat mag vanuit ziggo

 

@Mariska 

vraagje wat me te binnen schoon stel iemand weet een ubee modem 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg

te kopen/vinden op marktplaatst ik weet dat die modems worden gedeactiveert alleen nu met die vrije modem keuzen kan diegene dus gewoon de CM MAC en MTA MAC

invullen in de ziggo app en dan doet het modem het weer ????

PJD_

Level 10
  • 424Posts
  • 6Oplossingen
  • 335Likes

Als ik dus het hele riedeltje in de app doe om een eigen modem aan te willen sluiten blijft mijn scherm na meer info in zoverre leeg dat ik alleen een plaatje van de connectbox zie, komt dit omdat die in bridge staat of is het zoals ik al eerder er achter kwam, Ziggo is hier nog niet toe aan de wettelijke verplichting en kan het nog niet.

 

 

Stap 1. Gegevens van je modem opschrijven

Sluit je modem aan en noteer het CM MAC en MTA MAC-adres. Een MAC-adres bestaat uit 12 cijfers (0 tot en met 9) en/of letters (alleen A tot en met F). Bijvoorbeeld: 1F-2E-3D-4C-5B-6A.

 

Stap 2. Je eigen modem registreren

Download de Mijn Ziggo app of gebruik de QR code hiernaast. Registreer vervolgens in de Mijn Ziggo app je eigen modem.

  • Open de Mijn Ziggo app
  • Druk onderaan op Producten
  • Kies voor Internet
  • Zoek je modem (vaak Connectbox) en druk op Meer info
  • Kies onderaan voor Registreer een Nieuw modem
  • Vul je eigen modemgegevens in
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@PJD_ 

Bridge mode stel je in op het modem zelf, dus dat heeft niets te maken met het wel of niet kunnen installeren van een eigen modem.

 

Verder heeft Ziggo bekend gemaakt dat je nu overal een eigen modem moet kunnen installeren.

 

Samenvattend, het appje zou gewoon moeten werken.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@MR_CHIP 

Modems die door providers worden weggezet bij klanten, worden ook door die providers voorzien van nieuwe firmware. In Amerika kun je wel eigen modems kopen, maar alleen van een type dat door de provider ondersteund wordt, vertaald, van hun firmware voorzien.

 

Zo'n modem heeft niet de mogelijkheid om zelf firmware bij de fabrikant op te halen, en die fabrikant zal er niets voor geregeld hebben dat je firmware kunt downloaden.

 

AVM heeft dat proces wel ingericht, en je krijgt vrij regelmatig nieuwe firmware, veel vaker dan bij Ziggo modems.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic