1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

 

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

 

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

 

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

Uitgelicht
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Reacties
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

3.850 Reacties 3.850
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Je moet goed kijken welke functionaliteit een router heeft, zeker bij IPv6. Heeft een router een goede DNS server? Ieder apparaat op je LAN moet daar in geregistreerd staan met zijn IPv4 en IPv6 adressen. Verbindigen tussen twee apparaten op het LAN bouw je dan op met de qualified host name (dns naam), en dan wordt automatisch IPv6 gekozen als beide hosts  dat ondersteunen. IP adressen gebruiken is feitelijk uit den boze, je moet altijd met namen werken.

 

Ondersteund je router ULA adressen, of alleen de globale GUA adressen. Naar mijn mening dien je op je LAN ULA adressen te gebruiken, en alleen voor verbindingen naar het internet GUA adressen.

 

Ik heb al lang een Fritz!box 6591 klaar liggen. Ik heb de hele handel in de huiskamer (daar is het AOP), en een Fritz!box achter een Ziggo router is nogal een rommeltje. De 6591 past prima op de plaats van de Ziggo box, dat ruimt aardig op.

 

De gigabox van Ziggo heeft een Puma 7, en de Fritz!box heeft die ook. Ik weet alleen zeker dat AVM veel vaker firmware updates uitbrengt dan Ziggo. Ik weet niet of AVM de low-latency functie van DOCSIS al geïmplementeerd heeft in de firmware, maar daar zullen ze zeker veel eerder mee zijn dan Ziggo.

 

Overigens, nog bedankt voor alle goede wensen van iedereen.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

Je moet goed kijken welke functionaliteit een router heeft, zeker bij IPv6. Heeft een router een goede DNS server? Ieder apparaat op je LAN moet daar in geregistreerd staan met zijn IPv4 en IPv6 adressen.


Waarom moet elk apparaat met zijn IPv4 en IPv6 adres in de DNS server van de router geregistreerd staan?

 


@caesar  schreef:

Verbindigen tussen twee apparaten op het LAN bouw je dan op met de qualified host name (dns naam), en dan wordt automatisch IPv6 gekozen als beide hosts  dat ondersteunen. IP adressen gebruiken is feitelijk uit den boze, je moet altijd met namen werken.


Het is inderdaad veel makkelijker om host namen te gebruiken maar noodzakelijk is het niet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@w.j.b 

Dan wens ik je veel plezier met het tot stand brengen van verbindingen op basis van IPv6 adressen. Dat kan een heel geklooi zijn, en het is lang niet altijd mogelijk. Via DNS gaat het automatisch goed is mijn ervaring.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

@w.j.b 

Dan wens ik je veel plezier met het tot stand brengen van verbindingen op basis van IPv6 adressen. Dat kan een heel geklooi zijn, en het is lang niet altijd mogelijk. Via DNS gaat het automatisch goed is mijn ervaring.


Helemaal correct @caesar, het gebruik van host names maakt het veel makkelijk, het is echter geen must. Ik heb al bijna zes jaar dual stack IPv4/IPv6 en ik heb nog nooit een IPv6 adres hoeven ingeven, dat is ook niet te doen. Overigens leg ik mijn host names als fqdn vast in de DNS server van de provider waar ik mijn domein heb ondergebracht (mijndomein.nl). Daardoor kan ik die apparaten ook buitenshuis onder dezelfde naam benaderen.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@w.j.b 

Dan gebruik je uitsluitend GUA adressen en namen. Binnen je LAN zou je feitelijk ULA adressen en namen moeten gebruiken. Dan blijft je LAN intern altijd in de lucht, ook als het internet weggevallen is.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

...Dan blijft je LAN intern altijd in de lucht, ook als het internet weggevallen is.


Hoeveel minuten heeft jouw Internet verbinding in de afgelopen vijf jaar platgelegen?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@w.j.b 

Ik heb het niet geteld, maar het komt nog wel eens voor als Ziggo onaangekondigd aan het netwerk knutselt bijv.

 

Het hoeft niet het hele internet te zijn, het kan ook je remote DNS server zijn. Wat ik omschreven heb is de wijze waarop je eigenlijk met IPv6 moet omgaan, dus op je lokale netwerk gebruik je lokale adressen.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

Wat ik omschreven heb is de wijze waarop je eigenlijk met IPv6 moet omgaan, dus op je lokale netwerk gebruik je lokale adressen.


Dat is jouw mening maar niet de mijne. Het is prima dat jij die mening hebt, niets mis mee maar ik kies met opzet om juist mijn GUA adressen te gebruiken. Ook dat is prima. Het moet dus niet, maar jij adviseert het. 

 

Mijn Internet verbinding is in de laatste vijf jaar in totaal minder dan een uur ongepland down geweest en ook is minstens één van de DNS servers altijd wel te benaderen. Ik heb dan ook zes IPv4 DNS servers en zes IPv6 DNS servers in mijn DNS forwarder opgenomen. Zowel voor IPv4 als IPv6 2 x Cloadflare, 2 x KPN en 2 x OpenDNS.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@caesar 

Je gaat weer in discussie met @w.j.b  dus je lijkt  weer een beetje opgeknapt. 🙂

 

Misschien kun je ons nog even bij praten over de stand van zaken mbt de rechtzaak. Ik ben de draad even kwijt geraakt.  Ziggo zou voor 1 september of zo iets moeten inleveren, maar dat werd uitgesteld.  Hoe is de situatie nu? Loopt het überhaupt nog of ligt alles stil? Is er enig zicht op een definitieve uitspraak?

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Je gaat weer in discussie met @w.j.b  dus je lijkt  weer een beetje opgeknapt". 

WillemA1_0-1637833368683.png



Ik hoop het, maar had wel enige reactie op onze berichten verwacht. Heb hier een wat dubbel gevoel over, maar laat het maar rusten...

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Willem-A1 

Ik had in één van mijn bijdragen al een bedankje geschreven.

 

Ik ben overigens nog niet genezen, ik moet nu nog zo'n 6 weken aan de anti-biotica. Daarna krijg ik een MRI scan om te kijken of ik echt genezen ben. Zo niet, dan ben ik zwaar de pineut.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat klinkt niet goed @caesar Nu dan maar het beste ervan hopen! Sterkte. 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar, Ik hoop oprecht dat die MRI scan een positief beeld zal laten zien.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@w.j.b  schreef:

...Mijn Internet verbinding is in de laatste vijf jaar in totaal minder dan een uur ongepland down geweest en ook is minstens één van de DNS servers altijd wel te benaderen. Ik heb dan ook zes IPv4 DNS servers en zes IPv6 DNS servers in mijn DNS forwarder opgenomen. Zowel voor IPv4 als IPv6 2 x Cloadflare, 2 x KPN en 2 x OpenDNS.


Nu wil ik beslist hier GEEN discussie starten en NIET Off-Topic gaan ( want daarvoor is dit draadje te belangrijk en te informatief ). Ook wil ik GEEN personen aanspreken, maar ......

Dat, bij ons techneuten, de Ziggo verbinding wel goed/stabiel werkt, zegt natuurlijk niets over hoe e.e.a. bij de rest ( 95% ?? ) van Ziggo's klanten is. Zaken zoals "...zes IPv4 DNS servers...", maar ook de soms peperdure eigen routers ( achter een in bridge staande ZMR ) zorgen daar wel voor. Veel van de techneuten op dit forum, hebben voor de zwakke 'plekken' van Ziggo, waarschijnlijk allang een alternatief. Grote kans dat het aantal techneuten op dit forum, die alles standaard Ziggo hebben, zonder een technische aanpassing en/of speciale ( niet Ziggo standaard ) configuraties, erg klein is.

We ( de techneuten ) moeten vooral niet vergeten, dat voor het grootste deel van Ziggo's klanten, al die Ziggo apparatuur en kabels in feite allemaal acrabadaba is en het moeten 'doen' met wat er standaard geleverd wordt ( zowel in hardware, firmware al software ).


Ps. en nu ik toch een logje hier schrijf, kan ik persoonlijk melden, dat ik blij ben dat het met @caesar iets beter gaat en hem sterkte & beterschap toewensen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

IPv4 gebruikt ARP

IPv6 Neighbor Discovery Protocol

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@DennyW 

Klopt, je kunt rustig een IPv4 netwerk zonder router bouwen, werkt prima. Je kunt geen IPv6 netwerk zonder router bouwen. De router speelt een essentiële rol bij IPv6.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

Iemand in het Tweakers forum wees mij op deze paragraaf in de beleidsregel van de ACM:

 

Artikel 4. Specificaties van het netwerkaansluitpunt
1. Overeenkomstig artikel 2 van het Besluit eindapparaten dient een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze te publiceren op de eigen internetpagina, voordat via deze netwerkaansluitpunten diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld. De ACM acht de betreffende informatie op genoegzame wijze gepubliceerd als in elk geval aan het volgende is voldaan:
a. de betreffende informatie ten minste twee maanden voor de start van de betreffende dienstverlening is gepubliceerd;

 

Het is nu minder dan twee maanden tot 28 januari 2022.  Het zou dus nu al op de website van Ziggo moeten staan. Ik kan het niet vinden...

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Verbaast ons dat ???

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Ziggo heeft tot 28 januari 2022 de tijd om met die publicatie te komen.

Zo is dat immers afgesproken.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@w.j.b  schreef:

Ziggo heeft tot 28 januari 2022 de tijd om met die publicatie te komen.

Zo is dat immers afgesproken.


Is dat inderdaad zo afgesproken?  Of is afgesproken dat Ziggo tot 28 januari de tijd heeft om het aansluiten van een eigen modem resp. modem/router op het netwerkaaansluitpunt  te faciliteren? Dus dat die dienstverlening uiterlijk op 28 januari start?

Zo ja, dan kan ik het toch echt niet anders lezen dan dat twee maanden vóór die tijd de specificaties van het netwerkaansluitpunt gepubliceerd moeten zijn.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic