1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

 

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

 

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

 

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

Uitgelicht
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Reacties
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

3.850 Reacties 3.850
w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

@w.j.b 

Dat hebben we al eerder besproken. Artikel 18.2 gaat over roaming (mobiele telefonie), en de netneutraliteitsverordening


Precies ... en de netneutraliteitsverordening en laat dat nu de verordening zijn waarin de vrije modemkeuze opgenomen is.

 


@caesar  schreef:

In die laatste wordt echt niet bepaald dat de ACM de aangewezen instantie is voor het bepalen van de plaats van het netwerkaansluitpunt.


Klopt, daar hebben we immers de telecommunicatiewet voor en die is kraakhelder. De ACM wordt in artikel 18.2a beschreven als de nationale regelgevende instantie t.a.v. de netneutraliteitsverordening en daarmee de vrije modemkeuze.

Dat is maar goed ook, of wil je soms nog langer wachten op jouw FRITZ!Box?

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

Wat behelst het wetsvoorstel? Jawel, het implementeren van de Europese Elektronische Communicatie Code.


Er zijn in 2020 ook al onderdelen van de EECC geïmplementeerd.

De EECC wordt namelijk gefaseerd geïmplementeerd.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ik denk dat ik het nu helemaal begrijp.

 

In de EU netneutraliteitsverordening die in Nederland in 2016 is ingevoerd, wordt geregeld dat de ACM de plaats van het netwerkaansluitpunt bepaald.

Dan komt in 2018 de EECC en die zegt ook dat de ACM dat moet doen.

Dan hebben we de ACM zelf, die blijkbaar niet op de hoogte is van het feit dat ze bij de netneutraliteitsverordening al aangewezen zijn om het netwerkaansluitpunt te bepalen, want ze schrijven  "De bevoegdheid voor het vaststellen van het netwerkaansluitpunt wordt door EZK toebedeeld aan de ACM bij het implementeren van de Europese Elektronische Communicatie Code."

Volstrekt logisch.

 

Ik weet dat onderdelen van de EECC al zijn ingevoerd in 2020, maar die hadden niets te maken met de Telecommunicatiewet.

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

In de EU netneutraliteitsverordening die in Nederland in 2016 is ingevoerd, wordt geregeld dat de ACM de plaats van het netwerkaansluitpunt bepaald.


Wie beweert dat dan nu toch weer. Als je denkt dat ik dat beweer dan heb je echt niets begrepen van wat ik geschreven heb.

 


@caesar  schreef:

Dan komt in 2018 de EECC en die zegt ook dat de ACM dat moet doen.


Zonder het woordje "ook" klopt dat.

 


@caesar  schreef:

Ik weet dat onderdelen van de EECC al zijn ingevoerd in 2020, maar die hadden niets te maken met de Telecommunicatiewet.


Dus bijvoorbeeld dit (klik) heeft niets met de EECC te maken?

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Je schrijft  "Klopt, daar hebben we immers de telecommunicatiewet voor en die is kraakhelder. De ACM wordt in artikel 18.2a beschreven als de nationale regelgevende instantie t.a.v. de netneutraliteitsverordening en daarmee de vrije modemkeuze.", en je hebt altijd geroepen dat dit alleen maar kan als eerst de plaats van het netwerkaansluitpunt bepaald is. Wat is het nu?

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@caesar  schreef:

Je schrijft  "Klopt, daar hebben we immers de telecommunicatiewet voor en die is kraakhelder. De ACM wordt in artikel 18.2a beschreven als de nationale regelgevende instantie t.a.v. de netneutraliteitsverordening en daarmee de vrije modemkeuze.", en je hebt altijd geroepen dat dit alleen maar kan als eerst de plaats van het netwerkaansluitpunt bepaald is. Wat is het nu?


Uiteraard de bepaling van de locatie van het netwerkaansluitpunt, vandaar dat het bepalen van de locatie van het netwerkaansluitpunt voor de volle 100% bij de ACM ligt en nergens anders.

 

Overigens is de ACM al sinds 30 april 2016 de nationale regelgevende instantie t.a.v. de netneutraliteitsverordening.

 

IMG_20211015_202302.png

 Bron

 

IMG_20211015_205526.png

 Bron

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@w.j.b 

Citaat " vandaar dat het bepalen van de locatie van het netwerkaansluitpunt voor de volle 100% bij de ACM ligt en nergens anders."

 

Wanneer is dat bepaald, en bij welke wet? En kom nou niet meer aanzetten met de EECC, want het grootste gedeelte daarvan is nog niet ingevoerd.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@w.j.b 

je komt steeds weer aanzetten met dingen die we allemaal wel weten. Het probleem is dat de Nederlandse wetgeving nog niet zo ver is, probeer dat nu eens te begrijpen.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Gelukkig maar dat de ACM de enige instantie in Nederland is die, sinds dat zij als nationale regelgevende instantie genoemd wordt in de telecommunicatiewet, de locatie van het netwerkaansluitpunt kan vaststellen.

 

In Richtlijn 2002/22/EG staat:

 

IMG_20211016_145613.png

 Bron.

 

In artikel 1.1 van de huidige telecommunicatiewet staat:

 

IMG_20211016_144849.png

 

In artikel 18.2a van de huidige telecommunicatiewet staat:

 

IMG_20211016_151104.png

 

 De netneutraliteitsverordening (EU wet) staat voor:

 

IMG_20211016_150620.png

 

En daarmee is het kringetje rond immers Richtlijn 2002/22/EG is de richtlijn waar het netwerkaansluitpunt in gedefinieerd werd. 

 

IMG_20211016_151641.png

 Bron.

 

De enige aanpassing die er t.a.v. het netwerkaansluitpunt nu feitelijk doorgevoerd worden in de telecommunicatiewet is dat er niet meer verwezen wordt naar de Richtlijn 2002/22/EG maar naar Richtlijn 2018/1972 maar daamee is de wettelijke bevoegdheid van de nationale regelgevende instantie t.a.v. het vaststellen van de locatie van netwerkaansluitpunt niet veranderd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@w.j.b Herhalingen hebben geen zin of is dit je dagbesteding in het weekend?

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@Bert  schreef:

@w.j.b Herhalingen hebben geen zin of is dit je dagbesteding in het weekend?


Ik weet niet waarom je dergelijke opmerkingen schrijft, je zou je ook gewoon buiten deze, door @caesar opnieuw aangeslingerde discussie, kunnen houden.

Het is een absoluut zinloze discussie want de datum waarop de vrije modemkeuze een feit zal zijn zal daardoor geen dag eerder worden dan 28 januari 2022. Maar zolang er telkens opnieuw gediscussieerd wordt over regeltjes ben ik absoluut niet te beroerd om daar mijn bijdrage aan te leveren.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@caesar 

Het zal allemaal wel wat betreft de EECC, maar ik ben op dit moment eigenlijk meer geïnteresseerd in wat Ziggo te berde heeft gebracht in de conclusie van repliek. Heb je het al kunnen bekijken?

 

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

@Bert wat is dit nu weer voor een belachelijke en zeer ongepaste opmerking in de richting van @w.j.b ?

We gaan toch ook niet tegen jou met bij 50k postings vragen of je de hele dag door (niet alleen in het weekend) niets zinvoller met je leven kan doen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@VZWatcher Lees dan even de vorige tig pagina's terug, met ellenlange herhalingen en steeds dezelfde opnieuw herhalende discussie en vragen waar al meerdere malen antwoord op is gegeven, wat door de antwoordgevers ook al vele malen vermeld is.

En lees dan ook de opmerkingen met dezelfde strekking van de anderen.

 

Discussiëren kan niet genoeg gedaan worden, maar telkens hetzelfde vragen en telkens opnieuw dezelfde argumenten naar voren brengen maakt dit topic vrijwel meer te lezen en dat is jammer van dit uitermate interessante onderwerp wat meer vrijheid gaat brengen voor Ziggo klanten.

 

"@Bert wat is dit nu weer voor een belachelijke en zeer ongepaste opmerking in de richting van @w.j.b ?

We gaan toch ook niet tegen jou met bij 50k postings vragen of je de hele dag door (niet alleen in het weekend) niets zinvoller met je leven kan doen?"

 

Anderen op weg helpen als ze problemen hebben vind ik een zinvolle bezigheid.

En met gemiddeld 16 berichten per dag valt het reuze mee in tijd.

 

Einde van deze off-topic discussie mijnerzijds.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Niet relevant bericht verwijderd.


w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@Bert  schreef:
Einde van deze off-topic discussie mijnerzijds.

Goed plan.

fredvanc

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi

Werd gebeld door ziggo met een aanbieding.

(Delta is op het ogenblik glasvezel aan het promoten in Vaals waar ik woon, dus dit is de reden waarom ziggo klanten benaderd)

Maar goed ik vertelde hem dat ik meteen naar ziggo zou overstappen als hij mij kon garanderen dat ik het ubee modem ubc1318 met broadcom chip, zou krijgen ipv een puma chip modem.

Hij wist natuurlijk niet waarover ik het had en vroeg om later terug te bellen.

Dat deed hij ook met de mededeling dat het om een ,,verouderd,, modem ging dat niet meer aan de klanten verstrekt werd.

Ook niet aan de zakelijke klanten.

Dat is toch bull**bleep** ........of niet??

Groetjes Fred

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@fredvanc "Dat is toch bull**bleep** ........of niet??"

 

Jawel, dit is bull**bleep**, want dit is een Docsis 3.1 modem en Docsis 3.1 wordt nu stap voor stap uitgerold bij Ziggo in sommige regio's, dus het is een nieuw modem.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@fredvanc  schreef:

Dat is toch bull**bleep** ........of niet??


Dat de UBC1318ZG verouderd zou zijn is onjuist maar het lijkt er wel op dat Ziggo deze niet (meer) levert bij consumenten aansluitingen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

niet meer ?

dat ding werd nooit uitgeleverd via de normale weg aan consument klanten

 

alleen via deze community zag ik dat ze bij uitzondering ook aan de consument werden uitgeleverd 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic